הסטארט-אפ וויליוט גייס 200 מיליון דולר בהובלת סופטבנק

וויליוט מפתחת שבב זעיר ומתכלה שניתן להדביק על מוצרים ואריזות כדי לנטר נתונים פיזיים וסביבתיים שונים כמו לחות, תזוזה ומיקום • לפי הערכות, הגיוס הנוכחי הופך את וויליוט לחד-קרן

מייסדי Wiliot אלון יחזקאלי (מימין), טל תמיר וירון אלבוים / צילום: טיטאן מיתוג/ נמרוד גנישר
מייסדי Wiliot אלון יחזקאלי (מימין), טל תמיר וירון אלבוים / צילום: טיטאן מיתוג/ נמרוד גנישר

הסטארט-אפ וויליוט (Wiliot), המפתח פתרון לעולם האינטרנט של הדברים (IoT), הודיע היום (ג') על גיוס בהיקף 200 מיליון דולר בהובלת קרן ויז'ן 2 של סופטבנק. בגיוס השתתפו גם חלק מהמשקיעים הקיימים של החברה. ההשקעה של סופטבנק בוויליוט נסגרה לפני מינויו של ראש המוסד לשעבר יוסי כהן לנציג הקרן בישראל ומי שיכנס מטעמה לדירקטוריון של וויליוט הוא עמית לובובסקי.

בוויליוט נמנעו מלציין את השווי לפיו בוצע הגיוס אך לפי הערכות מדובר בשווי של מעל מיליארד דולר, שהופך את וויליוט לחד-קרן. הגיוס של וויליוט כולל בתוכו מרכיב סקנדרי במסגרתו ימכרו בעלי מניות וביניהם עובדים חלק מההחזקות שלהם. וויליוט מעסיקה 80 עובדים, 65 מתוכם בישראל. לפני הסבב הנוכחי גייסה וויליוט כ-70 מיליון דולר.

וויליוט הוקמה ב-2016 על ידי טל תמיר (מנכ"ל), ירון אלבוים (סמנכ"ל תפעול) ואלון יחזקאלי (סמנכ"ל טכנולוגיה). השלושה הם מהנדסי חשמל מהטכניון שהכירו באינטל. ב-2007 תמיר הקים את וילוסיטי, שפיתחה שבבים לתקשורת אלחוטית מהירה, וגייס את אלבוים ויחזקאלי בתור עובדים ראשונים. ב-2014 וילוסיטי נמכרה לקוואלקום והשלושה עברו לעבוד אצל הרוכשת.

החברה הנוכחית, וויליוט, מפתחת שבב זעיר ומתכלה שניתן להדביק על מוצרים ואריזות, כדי לנטר נתונים פיזיים וסביבתיים שונים לגביהם כמו לחות, תזוזה ומיקום. וויליוט פיתחה את השבב בעצמה והוא מיוצר במפעל TSMC בטייוואן בעלות של כ-10 סנט. השבב משדר מידע החוצה בבלוטות' ואת האנרגיה לפעולתו הוא אוסף מהסביבה, למשל מקרינה שיוצאת ממכשירים סלולריים ומחשבים.

הרווח מגיע מניתוח הנתונים שאוסף השבב

לדברי תמיר, המודל העסקי של וויליוט אינו בנוי על מכירת השבבים, שהרווח עליהם קטן מאוד, אלא על ניתוח הדאטה המגיע מהם בענן והפקת תובנות מעשיות ללקוחות על תהליך הייצור, אספקה והשימוש במוצרים. "למכירת חומרה אין מודל עסקי ומה שקורה זה שאתה מתחיל לרדוף אחרי כמויות במקום לרדוף אחרי הערך שאתה נותן ללקוחות", אומר תמיר.

תמיר אומר שלוויליוט יש עשרות לקוחות משלמים בעולמות הקמעונאות, מוצרי הצריכה והתרופות. הלקוחות משתמשים בפתרון של וויליוט למשל כדי לבדוק שתרופות מאוכסנות בטמפרטורה הנכונה ושהן דוללו בצורה נכונה, כמו גם כדי לנטר את כמות מוצרים שאזלו מהמלאי ואפילו האם מזון נשטף כראוי בתהליך.

"העולם של IoT הפך לאינטרנט של המקומות במקום לאינטרנט של הדברים. יש לך בית חכם, חנות חכמה ושרשרת אספקה חכמה, אבל אחרי שאתה קונה את המוצר בחנות החכמה הוא עצמו לא נשאר חכם", אומר תמיר. "זאת לא הייתה הכוונה המקורית. אנחנו רוצים שאותו מזרק אינסולין והאוכל שאני קונה בחנות יישארו חכמים ויספרו לך למשל האם הם אוכסנו בבית בצורה טובה והאם בטוח להשתמש בהם".

המשקיעים הקיימים של וויליוט כוללים בין השאר את הקרנות North83, M Ventures, גרוב ונצ'רס, Norwest וגם וינטג'. משקיעים נוספים הם קרנות ההשקעה התאגידיות של סמסונג, ורייזון, קוואלקום, NTT ו-DOCOMO, כמו גם את AWS של אמזון.