ההסכם לשיתוף-פעולה כלכלי בין ישראל לבחריין הופץ לאישור הממשלה

לפי הערכות מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה, הפוטנציאל הכלכלי הצפוי לסחר בין המדינות נאמד במאות מיליוני דולרים בשנים הקרובות

קו החוף של מנאמה, בחריין / צילום: Shutterstock, trabantos
קו החוף של מנאמה, בחריין / צילום: Shutterstock, trabantos

ההסכם לשיתוף-פעולה כלכלי בין ישראל לבחריין הופץ לאישור הממשלה. ההסכם נחתם על-ידי מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה לפני מספר חודשים, והוא אמור להיכנס לתוקף לאחר תהליך האשרור בשתי המדינות. צפוי כי הממשלה תצביע על אישורו באחת מישיבותיה הקרובות.

לפי הערכות מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה, הפוטנציאל הכלכלי הצפוי לסחר בין המדינות נאמד במאות מיליוני דולרים בשנים הקרובות. לפי הניתוח של המינהל, התחומים המובילים הם הבריאות וציוד רפואי, אגרו-טכנולוגיה, טכנולוגיות בתחום המים, תקשורת, טכנולוגיות בתחום הבנייה וסייבר. עוד עולה מהניתוח כי תחום השירותים הפיננסיים המפותח בבחריין עשוי להוות שער כניסה נוח לחברות ישראליות המתעניינות בקידום עסקיהן באזור המפרץ הפרסי.

ההסכם בין המדינות עוסק בפיתוח היחסים הכלכליים ועידוד זרימה חופשית של סחורות ושירותים בין המדינות. בנוסף, ההסכם מכריז על כוונת הצדדים לקדם שיתוף-פעולה בתערוכות מסחריות, חילופי מומחים בתחומים מגוונים ושיתוף ידע, חילופי משלחות וקיום סמינרים עסקיים ומקצועיים, שיתוף-פעולה בתחום התקינה והרגולציה, עידוד שיתופי-פעולה של המגזר הפרטי, עידוד מו"פ ועוד.

במסגרת ההסכם הוחלט על הקמת ועדה כלכלית משותפת למדינות, שתקדם את מימוש ההסכם ותבחן דרכים להגדלת היקפי הסחר והסרת חסמי סחר במסגרת המאמצים לפיתוח היחסים שבין המדינות.

שרת הכלכלה והתעשייה, האלופה (במיל') אורנה ברביבאי, מסרה: "מיקומה הגאוגרפי של בחריין, כמו גם חשיבותה הגיאופוליטית של הממלכה, מעמידים את ההסכם הזה בשורה אחת עם הסכמים נוספים שנחתמו באחרונה עם שכנותיה של בחריין באזור המפרץ. משרד הכלכלה והתעשייה ימשיך לפעול - בשיתוף עם משרד החוץ - לקידום האינטרסים הכלכליים של מדינת ישראל, להגדלת היצוא הישראלי לשוק הבחרייני, למשיכת השקעות מבחריין לישראל ולחיזוק שיתופי-הפעולה הכלכליים, על-מנת לאפשר ליותר ויותר חברות ישראליות לפרוץ לשווקי המפרץ הערבי בפרט ובמרחב הבינלאומי ככלל"