לומדי התלמוד דווקא תורמים לכלכלה

בניגוד לכל הנראטיבים על בזבוז הכסף הציבורי שבלימוד תלמוד ועל אובדן התוצר - כדאי לדעת: ההשקעה בהשכלה היא השקעה משתלמת • ההשקעה בלימוד התלמוד עוזרת לכלכלה, שכן היא משפרת את רמת ההגינות של העסקים ובכך מאפשרת אותם חרף מערכת המשפט הבלתי מתפקדת ומאפשרת לישראל פריחה כלכלית

ישיבת פוניבז' / צילום: רפי קוץ
ישיבת פוניבז' / צילום: רפי קוץ

ההנחה הבסיסית של שר האוצר, כמו גם של מספר שותפים לקואליציה, היא שלימוד תלמוד לא תורם כלום לכלכלה. אני רוצה לקרוא על כך תיגר. בתורמו להשכלת האוכלוסייה, בפרט בתחום דיני הממונות וההגינות במסחר, לימוד התלמוד תורם לכלכלת המדינה.

מערכת המשפט בישראל איננה מתפקדת, ובכל זאת הכלכלה הישראלית חזקה. תנאי הכרחי לחוזק כלכלי של מדינה הוא הגינות כלכלית. בישראל אכן יש רמה גבוהה של אמינות במסחר. האמינות במסחר בישראל איננה נשמרת בזכות בתי המשפט הבלתי-מתפקדים, אלא בזכות רמה חינוכית גבוהה של האוכלוסייה. לימוד התלמוד שבמרכזו דיני הממונות תורם להגינות במסחר, ובכך תורם לכלכלה בישראל

מערכת המשפט בישראל איננה מתפקדת. אפשר לראות זאת בתופעת עינוי הדין. אדם שילך לבית משפט לגבות את חובו, ייסחט להתפשר על סכומים נמוכים, או בשל אי-הוודאות והשרירות שבמשפט, או בשל תופעת עינוי הדין, או בשל כך ששופטים רוצים לסגור תיקים. זה גם מאפשר תביעות סרק.

אדם סמית ראה את ההבדל בין עמים תרבותיים לברברים בין היתר ברמת האכיפה של חוזה בידי מערכת המשפט. אם שני צדדים נכנסים לעסקה, סימן ששניהם מצפים להרוויח ממנה. המסחר מוביל לעודף הדדי. דיני החוזים באים לאפשר מסחר, בפרט מסחר בין זרים.

אלא שבישראל הערובה לקיום חוזה איננה אופציית האכיפה בבית המשפט, שכן המערכת איננה מתפקדת ובסכומים שאינם מאוד גבוהים, אין משתלם להזדקק למערכת המשפט. מה שמחליף את המשפט הוא המוניטין. דווקא כיוון שמערכת המשפט איננה מתפקדת, הרי שהשחקנים יודעים שעליהם לפתח מוניטין של הגינות.

בימי הסגר, כמו רבים אחרים, עברתי לקנות דרך האינטרנט. להתרשמותי, רמת ההגינות של הישראלים במסחר באינטרנט היא גבוהה מאוד, יותר גבוהה ממסחר אינטרנטי במדינות מתקדמות.

ישראל היא מדינת שפע עם מערכת משפט לא מתפקדת. את הפרדוקס הזה ניתן להסביר ברמת הגינות גבוהה של המסחר, שכן השחקנים השונים יודעים ש״טוב שם טוב משמן טוב״.

כשם שהמסורת היהודית של לימוד תורה מובילה גם לתרבות למדנית של לימודי חול, כאלה שהמסורת היהודית רואה אותם כשקולים לקריאה באיגרת ואולי אפילו לכפירה, כך גם הדיונים התלמודיים הענפים על הגינות במסחר משפרים את התרבות של הגינות במסחר.

וזה בדיוק התפקיד המסורתי של לומדי התלמוד: הפצת אור. ״תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם״. אחרי המהפכה הצרפתית סופרים יהודים התלבטו אם כעת יהודים סיימו את תפקידם ההיסטורי בעולם. אלא שישראל שהיא מדינה עם מערכת משפט שמקריבה את הזרים, נדרשת לכך שהיהדות תמלא בה את התפקיד המסורתי, הצלה ממוסר השודדים.

לכן, בניגוד לכל הנראטיבים המסתובבים על בזבוז הכסף הציבורי שבלימוד תלמוד ועל אובדן התוצר וכו׳, כדאי לדעת: ההשקעה בהשכלה היא השקעה משתלמת. ההשקעה בלימוד התלמוד עוזרת לכלכלה, שכן היא משפרת את רמת ההגינות של העסקים ובכך מאפשרת אותם חרף מערכת המשפט הבלתי מתפקדת ובכך מאפשרת לישראל פריחה כלכלית.

הכותב הוא חוקר של ניתוח משחקי של המשפט