לשחרר את הלקוחות השבויים של ועדת הרבנים לענייני תקשורת

העובדה שמשתמשי הטלפון הכשר הם לקוחות שבויים של עסקנים בעלי אינטרסים כלכליים צרים, היא תעודת עניות למדינה ולמשרד התקשורת

טלפונים "כשרים" / צילום: Reuters, ניר אליאס
טלפונים "כשרים" / צילום: Reuters, ניר אליאס

שוק 'הסלולר הכשר' כולל כשש מאות אלף משתמשי סלולר חרדים בכלוב וירטואלי מעשה ידי קומץ רבנים. הרבנים הללו, שולטים ביד רמה על מתג 'הקומה הכשרה' של הסלולר, וברצותם, חוסמים מיליוני קווים למשתמשים חרדים. החלטתו הברוכה של שר התקשורת יועז הנדל להגביל במעט את חסימת השיחות ולחייב את הרבנים בהנמקה לחסימות, היא צעד חשוב גם אם ראשוני, להגנה על משתמשי הסלולר החרדיים בישראל.

רוב החרדים הבוגרים בישראל (84%) משתמשים בטלפון כשר. מה שמאפיין את הטלפון הזה, מלבד היותו 'טיפש' כלומר טלפון עם מסך קטן ולחצנים כמו פעם, הוא השתייכות המספר ל'קומה הכשרה' כלומר טווח מוגדר של מספרים. הטלפונים הללו מיועדים לשיחות בלבד, וגם השיחות שאפשר לקיים מהם מוגבלות. 'ועדת הרבנים לענייני תקשורת' גוף חצי חשאי שכעמותה מונה לה לאחרונה מפרק, מפקח על 'הקומה הכשרה' באופן הדוק. ברצותם, הרבנים, על פי הסכם עם חברות התקשורת, חוסמים מיליוני מספרים למשתמשי הקומה הכשרה. והם עושים זאת והרבה, בשרירות לב ובאופן פוגעני כלפי המשתמשים החרדים. ועדת הרבנים עד כדי כך אטומה לצרכי המשתמשים החרדים שבמהלך שיא גלי הקורונה היא חסמה מספרים חיוניים של משרד הבריאות, פיקוד העורף ומספרים חיוניים אחרים, זאת לצד חסימה שגרתית של עסקים ונותני שירותים. רק כי הם יכולים.

אז אם זה כל כך רע למה החרדים לא עוזבים? השליטה האגרסיבית של ועדת הרבנים במאות אלפי משתמשי סלולר מלווה במשטר חברתי נוקשה שלא מחייב את החרדים לבחור לצרוך דווקא את השירות הזה. בגלל השתייכות המספרים הכשרים לטווח ידוע שניתן לזהות לפי קידומת, חרדי שנושא טלפון עם מספר אחר עלול להיות מוקע חברתית מהקהילה. ילדיו עלולים שלא להתקבל ללמוד במוסדות חינוך חרדיים, השידוכים שלהם עלולים להיפגע וכן הלאה. במובן הזה החרדים הם לקוחות שבויים של 'ועדת הרבנים' והקומה הכשרה במובן הכי פשוט של הענין. לצד זאת, הזכות לנייד מספרים, שמוקנית לכל אחד אחר, נשללה ממשתמשי הסלולר הכשר בחוזים דרקוניים בין 'ועדת הרבנים' לחברות הסלולר.

למרות כל זאת, במשך שנים המדינה והרגולטור, משרד התקשורת הפקירו את המשתמשים החרדים לחסדי ועדת הרבנים. אבל בחודשים האחרונים מתחולל שינוי איטי בתחום הזה. לפני כשלושה חודשים החליט בית-המשפט למנות מפרק לעמותת 'ועדת הרבנים לענייני תקשורת'. ההליך הזה לא הפסיק את החסימות שמבצעת הועדה, אבל הוא שיבש את פעילותה.

שינוי עם פוטנציאל משמעותי יותר התחולל בימים האחרונים. לאחר הליך ארוך של שימוע, פרסם שר התקשורת יועז הנדל הנחיות לחברות הסלולר המקלות במעט את העול מצווארם של משתמשי הסלולר הכשר. על פי ההנחיות החדשות, חברות הסלולר יחויבו לתעד חסימות של מספרים, באופן פרטני, לפרסם את רשימת המספרים החסומים ולתת לאלו שמספרם נחסם על ידי ועדת הרבנים מידע באשר לחסימה ולסיבותיה.

ההנחיות הללו לא מספקות ויש מקום להסדיר ולהגביל באופן משמעותי יותר את כוחה של ועדת הרבנים, אבל הן חשובות לפחות בכך שזו הפעם הראשונה בה הרגולטור פועל לטובת משתמשי הסלולר הכשר למול ועדת הרבנים. עם זאת, כדי להגן על הצרכנים החרדים של הסלולר הכשר באופן מלא, על משרד התקשורת להתערב בחוזים הדרקוניים שחתמו אלו עם חברות הסלולר, למנוע חסימה שרירותית של קווים ובעיקר, אפשר ניוד מספרים ותחרות בתוך הקומה הכשרה.

טוב שלחרדים שרוצים בכך תהיה אפשרות לצרוך 'סלולר כשר' אבל העובדה שהם לקוחות שבויים של מנהיגים בעלי שליטה ללא מצרים בקהילתם, היא תעודת עניות למדינה ולרגולטור, משרד התקשורת. הצעד הראשון בכיוון הנכון צריך להיות מלווה באכיפתו המשמעותית ובצעדים נוספים שיסדירו סוף סוף את השוק הפרוע, על גבול האלים הזה.

הכותב הוא סגן נשיא המכון למדיניות העם היהודי, מחבר המחקר "שוק הסלולר הכשר - מחור שחור לאסדרה מאוזנת" ומרצה למשפטים במרכז האקדמי פרס