לאמריקה התאגידית נמאס מהקורונה: מכריחה את עובדיה להתחסן

המומנטום להכריח אנשים להתחסן נבנה כבר זמן מה, וביום רביעי פייסבוק וגוגל הודיעו על הכרח משלהן עבור העובדים שלהן להתחסן • איזה חברות אמריקאיות גדולות הכריזו בעקבות המהלך על דרישה לפחות מחלק מעובדיהן להתחסן?

משרדי פייסבוק / צילום: Associated Press, נואה ברגר
משרדי פייסבוק / צילום: Associated Press, נואה ברגר

בשבוע האחרון, חברות גדולות מוולמארט ועד דיסני, דרך וגוגל ובלקרוק החלו להכריח עובדים להתחסן נגד קורונה. המומנטום להכריח אנשים להתחסן נבנה כבר כמה זמן, ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן החליט ביום חמישי כי כל העובדים והקבלנים הפדרליים יצטרכו להתחסן או לעבור בדיקות קורונה באופן שגרתי אם ברצונם להמשיך לעבוד תחת הממשל.

בינתיים, בארה"ב גדל מספר המעסיקים שהחליטו לקחת אחריות על עצירת המגפה בתחומן כדי לאפשר פעילות עסקית תקינה. ביום רביעי היו אלה פייסבוק וגוגל, שתי ענקיות עמק הסיליקון הראשונות, שהודיעו על הכרח משלהן להתחסן. ביום שישי גם וולמארט ודיסני הודיעו על כך. איזה חברות אמריקאיות גדולות הכריזו על דרישה לפחות מחלק מעובדיהן להתחסן?

גוגל

מנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי שלח אימייל לעובדים ביום רביעי והכריז על דרישת התחסנות לעובדים החוזרים למשרדים. המדיניות תוצג בארה"ב בשבועות הקרובים ובאזורים אחרים בחודשים הבאים ככל שחיסונים יהיו זמינים באופן נרחב יותר, אמר פיצ'אי. בשלב זה לא ברור איך גוגל מתכננת לאכוף את המדיניות במקרה של עובדים שמתנגדים לחיסונים.

פייסבוק

ביום רביעי החברה הכריזה כי כל עובדי פייסבוק חייבים להתחסן לפני שיחזרו למשרד.

בלקרוק

בחברה בלקרוק, קרן הנכסים הגדולה ביותר בעולם, כיום מרשים רק לעובדים מחוסנים לחזור למשרדים. שם, על פי דוברות החברה, מדובר במדיניות המבוססת על משוב מהעובדים וסקר שנערך ביניהם. החל בספטמבר החברה תפעיל באופן רשמי "מודל היברידי" בו חלק מהעובדים המחוסנים יעבדו מהמשרד ואחרים יעבדו מהבית.

גולדמן סאקס

כבר עתה צריכים עובדי גולדמן סאקס לדווח על סטטוס ההתחסנות שלהם לחברה, מדיניות שהחלה ב־10 ביוני. אי אפשרות לעשות כן יביא להשלכות מסוימות. "אם לא תדווח על סטטוס ההתחסנות שלך לגולדמן, כרטיס העובד שלך לא יפתח את הדלת לבניין", נאמר לעובדים. עובדים לא מחוסנים יצטרכו לעבור בדיקת קורונה מהירה במשרדי החברה וייבדקו באופן שוטף. עובדים שיימצאו חיוביים יידרשו לעזוב את הבניין באופן מידי.

וולמארט

וולמארט, המעסיקה הגדולה בארה"ב, אמרה שכל העובדים שלה הנמצאים באמריקה צריכים להתחסן עד 4 באוקטובר - כך על פי מזכר שהפיץ ביום שישי דאג מקמילון, נשיא ומנכ"ל החברה. החברה תטמיע בקרוב תהליך חדש כדי לוודא שאנשים מתחסנים ותציע לעובדים אפשרות להתחסן בשעות העבודה (כולל עד שלושה ימי חופשה בתשלום במקרה ויהיו להם תופעות לוואי מהחיסון). החברה גם מכפילה את התמריץ שלה להתחסנות ל־150 דולר; עובדים שמתחסנים ועובדים חדשים שהתחסנו לפני שהחלו לעבוד בוולמארט כולם זכאים לקבל את הבונוס.

נטפליקס

בנטפליקס דורשים חיסוני קורונה על הסט של כל ההפקות בארה"ב, כמו גם לכל האנשים הבאים איתם במגע. בשבוע שעבר, איגודים בהוליווד ואולפנים גדולים ניסחו פרוטוקולים לחזרה לעבודה שכללו אופציה להטמעת מדיניות חיסונים חובה לשחקנים ולצוותי ההפקות.

טוויטר

בטוויטר כבר דורשים מעובדים שחזרו למשרדים להציג הוכחת התחסנות, אבל ביום רביעי החברה עשתה צעד נוסף וסגרה את משרדיה בניו יורק וסן פרנסיסקו לגמרי ועצרה מלפתוח משרדים נוספים.

אובר

אם עובדי אובר רוצים לחזור למשרד, הם חייבים להיות מחוסנים לגמרי, כך אמר מנכ"ל החברה דארה קוסרשאהי במזכר לעובדים מיום חמישי. אובר גם דחתה את תאריך ה"חזרה למשרדים" העולמי שלה ל־25 באוקטובר. לעת עתה, כל מי שחוזר למשרד חייב לעטות מסכה ללא קשר לסטטוס ההתחסנות שלהם.

דיסני

דיסני דורשת שכל העובדים בשכר והעובדים הלא־מאוגדים שלה בארה"ב יתחסנו. עובדים שעבודתם נעשית באתרי השעשועים ואינם מחוסנים חייבים להתחסן בתוך 60 יום. עובדים שעדיין עושים עבודתם מהבית יהיו חייבים להציג לחברה הוכחת התחסנות לפני שיחזרו פיזית לעבודה. החברה גם מכריחה את כל המועסקים החדשים להיות מחוסנים לגמרי לפני שיתחילו בתפקידים שלהם.

מורגן סטנלי

במשרד של מורגן סטנלי בניו יורק אוסרים על לקוחות ואנשים צוות להיכנס למשרדים הראשיים. כל העובדים שנמצאים בבניינים שיש בהם "נוכחות עובדים משמעותית" היו צריכים לאשר את סטטוס ההתחסנות שלהם עד 1 ביולי, על פי מזכר של החברה לעובדים.

סאקס פיפת' אווניו

רשת חנויות הכלבו היוקרתיות דורשת שכל העובדים יהיו מחוסנים. "אנחנו צריכים להיות הרבה יותר מבוססי־משרד", ו"ברירת המחדל שלנו צריכה להיות עבודה מהמשרד", אמר באחרונה המנכ"ל מארק מטריק לניו יורק טיימס.

וושינגטון פוסט

כל העובדים החדשים והוותיקים של העיתון "וושינגטון פוסט "ייאלצו להציג הוכחה לחיסון קורונה מלא, כך כתוב המוציא לאור והמנכ"ל פרד ריאן במזכר לעובדים ביום שלישי שעבר. ריאן ציין שהדרישה היא כיום "תנאי להעסקה במערכת העיתון".

ליפט

ליפט הודיעה לאנשי הצוות שלה לפני כמה שבועות שיצטרכו להציג הוכחת התחסנות על מנת להיות מסוגלים לחזור למשרדים. נכון ל־2 באוגוסט כל העובדים המועסקים במשרדים של ליפט צריכים להתחסן. בהודעת דואר אלקטרוני ששלח לעובדים כתב המנכ"ל לוגן גרין, שרוב העובדים במשרדי החברה בארה"ב יחזרו למשרדים עד ה־2 בפברואר 2022, הארכה של שישה חודשים מתאריך היעד המקורי לחזרה למשרדים.