רק 7 מתוך 21: הממשלה לא נתנה לציבור מספיק זמן להגיב להצעות חוק

מנתוני התנועה לאיכות השלטון עולה כי מתוך 21 תזכירי חוק שהגישה הממשלה רק שבעה חוקים בלבד היו פתוחים להערות הציבור • מנהל מחלקת מדיניות וחקיקה בתנועה לאיכות השלטון, עו"ד הידי נגב, אמר לגלובס כי "הממשלה מבקשת לחוקק בצורה חפוזה ומבלי שהתחשבו בהשלכות. מה יש להם להסתיר?"

ישיבת הממשלה לאישור התקציב אתמול / צילום: Reuters, אביר סולטן
ישיבת הממשלה לאישור התקציב אתמול / צילום: Reuters, אביר סולטן

פחות מחודשיים מאז שהוקמה הממשלה, ומנתוני התנועה לאיכות השלטון עולה כי מתוך 21 תזכירי חוק שהגישה הממשלה הנוכחית רק שבעה חוקים בלבד היו פתוחים להערות הציבור כנדרש לפני שהועברו לכנסת לחקיקה. 14 תזכירי חוק הופצו להערות הציבור והתנגדויות לימים ספורים בלבד, לעתים לסוף שבוע בלבד במקום 21 יום כפי שקבע בית המשפט העליון והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בעצמו.

בין תזכירי החוק שלא הועברו לעיון הציבור כנדרש - תזכיר חוק הדיינים (הבטחת הייצוג ההולם לנשים בוועדה) שהופץ לארבעה ימים ב-22-26.6 וביניהם שישי ושבת, באותם ימים הופץ גם תזכיר חוק-יסוד: הממשלה שמשנה את סדרי הממשלה ומועדי חילוף ראש הממשלה ובמקביל למשך שלושה ימים פורסם גם חוק הכנסת המאפשר את פיצול הליכוד ומשנה הלכה למעשה את סדרי הכנסת. באותם שלושה ימים בלבד יכול היה הציבור לעיין בתזכיר חוק-יסוד: הכנסת לדחיית העברת מועד התקציב.

מדובר בחוקים משמעותיים, חלקם הובילו לשינוי דרמטי בממשלה ובכנסת ולמרות זאת היועמ"ש אישר לקצר את 21 הימים הנדרשים בכולם. ליועמ"ש יש אמנם סמכות לקצר את הזמן להערות הציבור, אך הוא קבע בעבר שזו פרקטיקה לא מקובלת. באתר תזכירי החוק הממשלתיים נכתב כי החוק מופץ לציבור כדי לשתף אותו בהליך החקיקה. "ככלל, מופצים תזכירי חוק למשך זמן של 21 יום. הפצת תזכירי החוק באתר מאפשרת לציבור הרחב לקחת חלק בתהליך החקיקה הממשלתי. הערות שיתקבלו באמצעות האתר יישקלו במהלך ניסוח טיוטת החוק שתובא לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה בשלב הבא של הליך החקיקה".

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועמ"ש בבקשה שיבחן את מדיניותו לאשר את קיצור משך הזמן להערות הציבור על תזכירי החוק, בטענה כי "יש לחדול מפרקטיקה פסולה זו העומדת בניגוד להלכת בית המשפט העליון ולהנחית היועמ"ש עצמו בנושא". כמו כן, ציינה כי "בחקיקה בה אין טעם מהותי לחיפזון, התעקשות המדינה להעביר חוקים בצורה שנוגדת את ההליך הדמוקרטי מעלה שאלות מטרידות".

מנהל מחלקת מדיניות וחקיקה בתנועה לאיכות השלטון, עו"ד הידי נגב, אמר לגלובס כי "קיצור משך הזמן להערות הציבור הוא החריג ויוצא הדופן, אך לאחרונה החריג הפך לכלל ובניגוד לפסיקת בית המשפט והנחית היועמ"ש עצמו, רוב רובם של הצעות החוק הממשלתיות נחקקות מבלי שניתן זמן מספק לציבור להשיב על כלל השלכות החקיקה. כך, לחוקים חדשים ואף לתיקון חוקי יסוד, שמשנים סדרי בראשית, ניתנו לציבור הרחב שלושה ימים בלבד להתנגד ולהגיב, אשר בחלקם גם נופלים על סופי שבוע. מדובר במתכון ידוע מראש לחוקים רעים - הממשלה מבקשת לחוקק בצורה חפוזה ומבלי שהתחשבו בכלל ההשלכות הנרחבות. מה יש להם להסתיר?"

מהייעוץ המשפטי לממשלה נמסר בתגובה: "היועץ המשפטי לממשלה בוחן את בקשות הדרג המדיני לקיצור מועדים להפצת תזכירי חוק, כל מקרה לגופו, בהתחשב בנסיבות הענין ובנימוקי הדחיפות שהוצגו בפניו על-ידי הדרג המדיני. בחינה כאמור התקיימה גם ביחס להצעות הממשלתיות שקודמו לאחרונה, ובסופו של יום היועץ המשפטי לממשלה לא מצא כי קיימת מניעה משפטית לאשר את הקיצור כפי שהתבקש".