לטוס בלי לחזור לבידוד? אלו האופציות האחרונות

רשימת המדינות הכתומות התארכה משמעותית, ובמקביל רשימת המדינות האדומות התקצרה, והיא כבר לא כוללת את בריטניה ואת קפריסין • ההנחיות צפויות להיכנס לתוקף ביום שני 16 באוגוסט

ראש הממשלה נפתלי בנט, שרת התחבורה מירב מיכאלי ושר הבריאות ניצן הורביץ בסיור בנתב''ג / צילום: חיים צח-לע''מ
ראש הממשלה נפתלי בנט, שרת התחבורה מירב מיכאלי ושר הבריאות ניצן הורביץ בסיור בנתב''ג / צילום: חיים צח-לע''מ

משרד הבריאות זגזג לאורך כל היום ושלח מסרים סותרים, ולבסוף הגדיר את מרבית מדינות העולם ככתומות - כלומר שכל החוזרים מהן יידרשו לחובת בידוד, להבדיל מרשימת המדינות האדומות שנדרש גם אישור ועדת חריגים לטוס אליהן.

רשימת המדינות הכתומות התארכה משמעותית (למעשה היא פועלת על דרך האלימינציה, מדינה שאינה צהובה או אדומה מוגדרת ככתומה). במקביל, רשימת המדינות האדומות התקצרה, והיא כבר לא כוללת את בריטניה ואת קפריסין כך שאין צורך באישור ועדת חריגים לטוס אליהן. שיקולי משרד הבריאות בסיווג המדינות תמוהים למדי. במשרד מתעקשים שיש קריטריונים מוגדרים אלא שמצב התחלואה במדינות רבות לא מספק נימוק שמניח את הדעת.

כך או כך, המדינות שאליהן אסור לטוס אלא באישור ועדת חריגים ואשר יידרש בידוד בחזור הן: בולגריה, ברזיל, גיאורגיה, מקסיקו, ספרד וטורקיה.

רשימת המדינות הצהובות שאליהן אין צורך באישור ובחזור אין צורך בבידוד כוללת מדינות שבעיקר לא רלוונטיות לישראלים משום שלא מתירות כניסה אליהן. כך אוסטרליה, ניו זילנד, סין והונג קונג והונגריה למשל שממילא הכניסה אליהן אסורה לישראלים. וכך, משרד הבריאות הגדיר רשימה שלכאורה הנסיעה אליה מותרת אלא שהיא לא רלוונטית ברובה למעט אוסטריה וצ’כיה.

שאר העולם נצבע כתום, ובכך למעשה ניתן לומר שחלה חובת בידוד מכל מדינה כמעט ממנה שבים לישראל. ההנחיות צפויות להיכנס לתוקף ביום שני 16 באוגוסט. הנחמה למחויבי הבידוד היא שניתן לקצר את משך הבידוד ל-7 ימים בכפוף לביצוע של שתי בדיקות קורונה.

מוקדם יותר פורסמה חוות דעת שהעבירה ד״ר עפרה חבקין סגנית ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות לקראת דיון בוועדת החוקה. על פי חוות הדעת שלה היא ממליצה שלא להוסיף מדינות לרשימה ובפרט שהאכיפה של הבידוד דלה וחסרת הרתעה, כשהיא גם מתייחסת לאזרחים ולענף התעופה, התייחסות שנמוגה עם פרסום הההחלטה החדשה שסוגרת את הענף ואת האזרחים בארץ.

"בשלב זה וכחלק מהמאמץ לשמור על יציבות ולא לנקוט בשינויי מדיניות בתדירות גבוהה המקשים מאוד על האזרח ועל עולם התעופה, הוחלט 'להקפיא' את רשימת המדינות הנוכחית בהתאם לקריטריונים", נכתב במסמך חוות הדעת שהועבר לממשלה לקראת דיון שייערך בוועדת החוקה היום ועליו חתומה ד"ר חבקין. 

עוד מצוין במסמך המפורט כי "למרות חשיבה והסתכלות מחודשת ומעט שונה במודל העתידי, עדיין קיימת הערכה כי התפיסה של הגבלת יציאה למדינה עם נתוני תחלואה קיצוניים במיוחד המהווים סיכון מיידי וממשי על ישראל צריכה להישמר, ועם זאת עליה להיות ממוקדת ומצומצמת יותר על מנת לאזן בצורה מיטבית בין הגבלות על חופש הפרט לבין הגנה על בריאות הציבור".

ד"ר חבקין מפרטת על מודל סיווג המדינות של משרד הבריאות - מדינות בסיכון מירבי, מדינות באזהרת מסע חמורה ומדינות באזהרת מסע תוך עדכון של הרשימות מדי שבועיים, כשהיא מפרטת כי הסיכון המרכזי ממשיך להיות נעוץ במדינות בעלות רמת תחלואה גבוהה במיוחד: "לאור העובדה ששליש מאזרחי ישראל אינם מחוסנים, כניסה של תחלואה - גם של ואריאנטים שעבורם החיסון יעיל, עדיין מהווה סיכון משמעותי להגברת התחלואה".

"אין דרך ודאית להבטיח בידוד מלא של חוזרי חו"ל"

בסיכום מובא גם הנושא של אכיפת מחויבי הבידוד. "ניכר כי קיים קושי בבידוד מלא של חוזרים מחו"ל. גם בידוד במלוניות אינו ישים בשלב זה, גם כאשר פתרון זה יושם בעבר רבים שוחררו ממנו מטעמים שונים לבידוד בביתם. כל עוד נשקפת סכנה משמעותית להבאת תחלואה ו-וארינאטים מחו"ל ובהתאם לכך שאין דרך ודאית להבטיח בידוד מלא של חוזרי חו"ל נדרש לקבוע איסור יציאה ליעדים בהם רמת התחלואה גבוהה במיוחד וכן קיים מידע ודאי על הימצאות ואריאנטים שהוגדו VOC על ידי ארגון הבריאות העולמי".

במשרד הבריאות מודים בהפרות בידוד נרחבות ומציינים כי השבוע החל פיילוט מעקב אחר מחויבי הבידוד באמצעים דיגיטליים - בשלב זה ממדינות בסיכון מרבי (דרך הסלולרי). הפיקוח הזה חל על בני 14 ויותר ועל כן יכולותיו מוגבלות. עוד מציינים במשרד כי "לצד היעדר אכיפה והרתעה מספקת, הפרות הבידוד הנרחבות מהווים סיכון ממשי לכניסה ולהתפשטות תחלואה במדינת ישראל".

לשם המחשבה, לפי נתוני משל"ט משרד הבריאות: ב-5.8 כמות המבודדים היומית עמדה על 36.3 אלף - על כ-14.3 אלף הוטל פיקוח (40%) על כ-5,900 היה פיקוח פרונטלי, כ-8,400 חוו פיקוח טלפוני (פיקוח שנמצא בירידה). מספר דוחות הפרת הבידוד שהוטלו ביום הזה עמד על 58. בנוסף מפורט מודל אפידימיולגי חדש שיוטמע בקרוב, ונושא בדיקות הקורונה לנוחתים בנתב"ג.