חוסר אמון בנגיד ובאגף התקציבים? ליברמן מקים קבינט בראשות פרנקל

על שולחן האוצר מונחת התוכנית הכלכלית של בנק ישראל לממשלה, אך ליברמן לא מסתפק בכך ומקים ועדה מייעצת בראשות הנגיד לשעבר, מעל לראשו של זה הנוכחי וגם של אגף התקציבים באוצר • בין חברי הקבניט: אלי יונס לשעבר מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, וענת לוין מנכ"לית בלאקרוק

יעקב פרנקל / צילום: שלומי יוסף
יעקב פרנקל / צילום: שלומי יוסף

שר האוצר אביגדור ליברמן הקים קבינט כלכלי בראשות הנגיד לשעבר יעקב פרנקל במטרה לייעץ בצעדי הממשלה. לראש הממשלה לשעבר נתניהו היה את אבי שמחון שימש כיועץ מתוקף היותו יו"ר הוועדה הלאומית לכלכלה, אך ליברמן מייצא את תחום הייעוץ מעבר לגופים הסטטוטוריים - להם נהלי מינוי, עבודה והגדרת סמכויות - לוועדה הכוללת בכירים מהמגזר העסקי.

אפשר להבין אם שר האוצר יזמן מדי פעם למשרדו מומחים מתחומים שונים לצורך דיון כלכלי על כוס קפה. הנכונות להתייעץ עם מומחים דווקא אינה בעייתית אלא להיפך, דברים שרואים משם לא רואים מכאן. אבל ליברמן מגדיל לעשות ומקים קבינט מומחים כלכלי בראשות הנגיד לשעבר פרופ' יעקב פרנקל מי שהיה מועמד לתפקיד הנגיד בעבר. מינויו של פרנקל, לא פרופסור עלום משום מקום אלא נגיד בנק ישראל לשעבר, משקף חוסר אמון בנגיד הנוכחי אמיר ירון. פרנקל אמנם מקורב לירון אך עצם העובדה שלראש הקבינט לא נבחר מישהו לשעבר מהאוצר למשל אלא מבנק ישראל מעלה תהיות.

"הקבינט יהווה גוף חיצוני שיחזק את גורמי המקצוע", אמר ליברמן בפתח הפגישה הראשונה שקיים הקבינט, כשעל שולחנו ממתינה התוכנית הכלכלית שגיבש בנק ישראל המשמש בכובעו הנוסף כיועץ לממשלה.

ליברמן הבהיר כי הצוות ינתח את המדיניות הכלכלית ויבחן את השלכות הרוחב והעומק של צעדי המדיניות המוצעים, אך לשם כך יש את אגף התקציבים והכלכלן הראשי באוצר, כך שהצעד גם חותר תחתם. מעבר לכך, ליברמן מעמיד את בנט באור חלש, בעודו מתקשה למנות ראש למועצה הלאומית לכלכלה, כך שהולך להיות די צפוף שם בירושלים.

אמנם לא מדובר בגוף עם סמכויות אלא כגוף מייעץ אבל הרכב הקבינט כולל נציגים בעלי אינטרסים עסקי מובהק, מה שמעלה את השאלה באיזה כובע אלו צפויים לייעץ לליברמן. חבר הקבינט אלי יונס למשל הוא גם חבר דירקטוריון הפניקס, וייעץ לבעלי השליטה בעסקת הרכישה. חברת קבינט נוספת, ענת לוין, מכהנת כיום כמנכ"לית בלקרוק, ולאחרים יש להם משרדים של ייעוץ פרטי.

חברי קבינט נוספים שישתתפו הם: דוד בועז, לשעבר הממונה על התקציבים ; עו"ד ורו"ח אודי ברזילי, לשעבר סגן נציב למיסוי מקרקעין; פרופ׳ אפרים (אפי) צדקה, לשעבר יו"ר שיכון ובינוי. כיום דירקטור בחברות ציבוריות מהגדולות במשק. פרופ' אמירטוס לכלכלה, אוני' ת"א. אמנם הם ישתתפו בהתנדבות אך עולה השאלה באיזה כובע הם ייעצו בקבינט.

מילא אם שר האוצר היה חלש ולא מבין בכלכלה אפשר היה לקבל את המהלך של הקמת הקבינט, אבל נוכח ההמלצות שהוגשו על ידי בנק ישראל והאוצר, וריבוי הגופים המייעצים, הצעד נראה דקלרטיבי ועולה השאלה מי מהגופים ישתף פעולה עם הקבינט.

מבנק ישראל נמסר בתגובה: "בנק ישראל מברך על הקמת צוות המומחים לצידו של שר האוצר, ושמח כי הנגיד לשעבר, פרופ יעקב פרנקל יעמוד בראש הצוות".

מימין: פרופ' אפרים צדקה, גב' ענת לוין, פרופ' יעקב פרנקל, השר אביגדור ליברמן, עו''ד ורו''ח אודי ברזילי,  מר דוד בועז / צילום: תקשורת שר האוצר
 מימין: פרופ' אפרים צדקה, גב' ענת לוין, פרופ' יעקב פרנקל, השר אביגדור ליברמן, עו''ד ורו''ח אודי ברזילי, מר דוד בועז / צילום: תקשורת שר האוצר