האם התקציב שאושר בממשלה יביא להעלאת מחירי החשמל ב-30%?

איך התקציב שאושר בממשלה החדשה ישפיע על מחירי החשמל? הדלקנו אור • המשרוקית של גלובס

הליכוד טוויטר, 1.8.21 / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
הליכוד טוויטר, 1.8.21 / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

אישור התקציב בממשלה הביא לגל של ביקורת מצד האופוזיציה על העלאות המחירים והמסים שכלולים בו. אחת מהטענות צדה את עינינו. "ממשלת בנט-לפיד מעלה את מחירי החשמל ב-30%", נטען בתמונה שהועלתה בחשבון הטוויטר של הליכוד, שמעליה הופיעה מילה אחת: "למה?". זאת נראתה לנו שאלה ראויה, והחלטנו להיענות לאתגר.

אז באמת, למה? מדוע בליכוד טוענים שמחירי החשמל יעלו בצורה כה דרמטית? הסיבה, כך נראה, היא "מס הפחמן" שהממשלה החליטה לכלול בתקציב החדש. לפי התוכנית בנושא, שנועדה לצמצם משמעותית את פליטת גזי החממה המזהמים, החל משנת 2023 יוגדל בהדרגה מס הבלו המוטל כיום על דלקים כגון מזוט, פחם, גז טבעי ועוד. מכיוון שהדלקים הללו משמשים בין היתר להפקת חשמל, הצעד אכן אמור להוביל להעלאת מחירי החשמל.

 
  

ומאיפה הנתון של התייקרות ב-30%? מתברר שבשבוע האחרון של יולי פורסמו בכמה כלי תקשורת, כתבות המתריעות כי הטלת מס הפחמן תביא לזינוק במחירי החשמל. בדה מרקר למשל נכתב כי "לפי גורמים במשק החשמל, אם תתממש התוכנית, העלייה בתעריפי החשמל תהיה בשיעור של 19%-30%".

אלא שב-2 באוגוסט, שעות לאחר אישור התקציב בממשלה, פרסמו המשרדים הרלוונטיים את פרטי התוכנית המקיפה שנכללה בו. בפרסום הובהר כי הטלת מס הפחמן אכן צפויה לייקר את תעריף החשמל, אך "באופן כזה שלא יעלה (..) ביותר מ-5% עד 2028". זאת, הודות לתכנון המס על הגז הטבעי שיוטל בהדרגה ובצורה מוגבלת.

צריך להדגיש: מס על חשמל, שהביקוש לו הוא קשיח, פוגע יותר בשכבות החלשות. מס כזה, נכתב במסמך המדיניות שפרסם המשרד להגנת הסביבה, "משפיע באופן רגרסיבי על הכנסות משקי הבית בישראל". כך, לפי המסמך, בעוד שעבור העשירון התחתון המס ייקר את סל הצריכה ב-1.9% בממוצע, עבור העשירון העליון מדובר בהתייקרות של 0.4% בלבד.

אז אפשר לפחות להתנחם בכך שמדובר בעליית מחירים של לא יותר מ-5% בשש שנים? לתוכנית שקובעת שזה יהיה היקף ההעלאה צורף גם נספח. עיינו בו ומצאנו שקף המראה כי הצפי של המשרד להגנת הסביבה הוא דווקא לעלייה של 8% במחירי החשמל עד 2028 ושל יותר מ-10% עד 2030. מהמשרד נמסר לנו כי מדובר ב"דוגמה למתווה של התייקרות", וכי בפועל העלאה תהיה של 5%.

בשורה התחתונה: הציוץ של הליכוד אינו נכון. הטלת מס פחמן אכן צפויה לייקר את מחירי החשמל לצרכן, אך לפי התוכנית הנוכחית מדובר בעלייה שתיפרס על פני שנים וצפויה להסתכם ב-5% עד 2028. גם אם נתייחס לנתון הגבוה יותר שמופיע בנספח עדיין מדובר בהתייקרות שרחוקה מהמספר שציינו בליכוד.

תחקיר: אורי כהן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: חשבון הטוויטר של הליכוד
מפלגה: הליכוד
תאריך: 1.8
ציטוט: "ממשלת בנט-לפיד מעלה את מחירי החשמל ב30%"
ציון: לא נכון

תקציב המדינה שאושר בממשלה בשבוע שעבר עורר התנגדות עזה (וצפויה) בשורות האופוזיציה. בגרפיקה שפרסם חשבון הליכוד בטוויטר ערב לפני אישור התקציב נטען כי "ממשלת בנט-לפיד מעלה את מחירי החשמל ב-30%". בציוץ נוסף שהועלה לאחר שהתקציב עבר בממשלה קבעו בליכוד שוב כי הוא יביא ל"העלאת מחירי החשמל". על הטיעון הזה חזר גם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו בראיון שהעניק ליעקב ברדוגו ואמיר בר שלום בגלי צה"ל ביום שלישי.

האמירה שנבדקה היא שחוק התקציב וחוק ההסדרים שאושרו - וטרם הועברו בכנסת ועל כן צפויים לעבור שינוים ותיקונים עד שיכנסו לספר החוקים של ישראל - יביאו להעלאת מחירי החשמל בישראל בכמעט שליש.

בציוצים ברשת ובראיון של נתניהו לא הוסבר באופן מפורש על מה מבוססת הטענה של הליכוד, ומה בדיוק צפוי להביא לעלייה החדה בתעריף החשמל. במפלגה גם לא השיבו לפניית "המשרוקית" לקבלת מקור לנתון. עם זאת, נראה כי הרקע לאמירה היא הרפורמה המקיפה שאישרה הממשלה בשוק האנרגיה בישראל, ובפרט הטלת מס פחמן על כלל הדלקים הפוסיליים.

לפי תוכנית המיסוי, שפורסמה במשותף על ידי משרדי האנרגיה, הגנת הסביבה, האוצר והכלכלה ב-2.8 ונועדה לצמצם באופן משמעותי את פליטת גזי החממה המזהמים, החל משנת 2023 יוגדל בצורה הדרגתית מס הבלו המוטל כיום על דלקים כגון מזוט, פחם, גז טבעי ועוד.

המס אמנם לא יחול על דלקים המשמשים לתחבורה, אך לפי הרפורמה המתוכננת, מיסי הדלקים השונים צפויים לעלות במאות עד אלפי אחוזים. כך למשל, המס על שימוש בגז טבעי יגדל מ-17 שקל לטון כיום ל-170 שקל ב-2028, המס על פטקוק יקפוץ מ-46 ל-625 שקל לטון וכן הלאה. מכיוון שדלקים אלו משמשים בין היתר להפקת חשמל, הצעד יוביל בהכרח להתייקרות התהליך ולהעלאת מחירי החשמל.

בשבוע האחרון של יולי פורסמו בכמה כלי תקשורת, בהם TheMarker, חדשות 13 ו"ישראל היום" , כתבות המצטטות מסמך עבודה שהוכן בממשלה, לפיו הטלת מס הפחמן עלולה להביא לזינוק של עד כ-30% במחיר החשמל לצרכן. המסמך לא פורסם באופן רשמי, אך נראה כי זה המקור לקביעת הליכוד.

ב-2.8, שעות לאחר אישור התקציב בממשלה, פרסמו כאמור ארבעת המשרדים את פרטי התוכנית המקיפה, בה נאמר כי הצעד אכן צפוי לייקר את תעריף החשמל, אך "באופן כזה שלא יעלה... ביותר מ-5% עד 2028". ב-"מסמך מדיניות תמחור פחמן בישראל" שחיבר המשרד להגנת הסביבה ונלווה לפרסום תוכנית מיסוי הפחמן, הודו במשרד כי "לתמחור פחמן השפעה רגרסיבית, אשר עלולה להביא לפגיעה במשקי בית ממעמד סוציואקונומי נמוך".

על פי הדו"ח המקיף, מחקרים שבוצעו בעולם בעקבות הטלת מס פחמן במדינות שונות מצאו כי העשירונים הנמוכים בחברה נוטים להיות בעלי שיעור הוצאה גבוה יחסית על חשמל, בהשוואה לעשירונים העליונים.

"מס פחמן, כמו מסים עקיפים אחרים, משפיע באופן רגרסיבי על הכנסות משקי הבית בישראל. כלומר, נטל מס פחמן, המהווה את שיעור סך מס הפחמן המוטל על משק הבית מהוצאתו, גבוה יותר בעבור עשירוני ההוצאה הנמוכים", קבע המשרד להגנת הסביבה. "צריכה ביתית של אנרגיה מייקרת את סל הצריכה של העשירון התחתון בממוצע ב-1.9%, מול ייקור ממוצע בכ-0.4% בלבד של סל הצריכה של העשירון העליון".

כאמור, בהודעה המשותפת הבטיחו משרדי הממשלה כי מחירי החשמל לא יעלו ביותר מ-5% עד 2028, זאת הודות לתכנון המס על הגז הטבעי שיוטל באופן הדרגתי ובצורה מוגבלת. עם זאת, במסמך המדיניות עצמו שכאמור פורסם כנספח לתוכנית, מוצג שקף המראה כי הצפי של המשרד להגנת הסביבה הוא דווקא לעליה של 8% במחירי החשמל עד 2028 ושל יותר מ-10% עד 2030, בהשוואה למחיר בשנת 2019.

יש לציין כי תוכנית הרפורמה כן מציינת, באופן כללי בלבד וללא ירידה לפרטים, צעדים אפשריים למיתון הפגיעה בשכבות החלשות ולצמצום עליית המחירים. כך לדוגמה, מוצע להחזיר לעשירונים הנמוכים זיכוי על התוספת בחשבון החשמל. במשרד גם מציינים כי החלת מס הפחמן בישראל, שתביא לצמצום מסיבי בזיהום האוויר, תוביל לחיסכון משקי של כ-20 מיליארד שקל.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "התייקרות החשמל היא פונקציה של המיסוי על הגז - מכיוון שמבין הדלקים הפוסיליים, הגז הוא הדלק העיקרי שמשמש בייצור חשמל. יש להסתכל על הנתונים בצורה כרונולוגית: מסמך המדיניות של המשרד להגנת הסביבה הציג דוגמה למתווה של החלת מס והתייקרות של מחיר החשמל בהתאם. המתווה אשר אושר בסופו של דבר בהחלטת הממשלה מניח מלכתחילה, כאילוץ חישובי, שהחשמל יתייקר רק ב-5%. וכך, מתוך הנחה של התייקרות מקסימלית של 5%, חושב מה יוכל להיות גובה המס על הגז. כלומר: הממשלה קיבלה החלטה שלפיה עד לשנת 2028 מחירי החשמל לא יושפעו בשיעור הגבוה מ-5% בתעריף החשמל, ועל בסיס זה התבצע תחשיב המיסוי. כל ניסיון להציג כאילו תהיה התייקרות של 30% במחירי החשמל אינו נכון ואינו מבוסס, ואין לו כל קשר למתווה ולהחלטת הממשלה שהתקבלה".

לסיכום - הגדלת מס הבלו על דלקים פוסיליים, במאות ואלפי אחוזים בעשור הקרוב, אכן צפויה לייקר את מחיר החשמל לצריכה ביתית. על פי הודעת הממשלה, העלייה תוגבל למקסימום 5%, למרות שמסמך שפרסם משרד האנרגיה יחד עם אותה הודעה מציין עלייה צפויה של 10% עד 2030. לכן האמירה של הליכוד כי מחיר החשמל יזנק ב-30%, ללא ציון מסגרת זמן, היא לא נכונה.