ננוקס רוכשת את חברת זברה מדיקל בכ-100-200 מיליון דולר

העסקה כוללת סכום מיידי של 100 מיליון דולר במזומן ועוד 100 מיליון דולר בהשגת אבני דרך • זברה מדיקל מתמחה בפענוח של סריקות ממכשירי הדמיה ויכולות אלו יוטמעו בתוך המוצר של ננוקס, שעדיין לא קיבל אישור FDA

אייל גורה, מייסד זברה מדיקל / צילום: איל יצהר
אייל גורה, מייסד זברה מדיקל / צילום: איל יצהר

חברת ננוקס מדיקל הודיעה כי תרכוש את חברת זברה הישראלית ב-200 מיליון דולר במניות, מהם 100 מיליון דולר מיידית והיתר באבני דרך.

ננוקס  היא חברה בתחום הדמיית הרנטגן אשר מפתחת מכשיר רנטגן דיגיטלי חדש, שאמור לספק הדמיה זולה, מהירה ודלת קרינה. היא נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 1.43 מיליארד דולר.

זברה מדיקל מומחית בפענוח של סריקות ממכשירי הדמיה שונים. מוצריה מותקנים בבתי חולים בארה"ב, ומשמשים לתעדוף של חולים דחופים עוד לפני שעין אנושית רואה את הסקירה שלהם. לאחרונה החברה החלה להיכנס לתחומים חדשים, כמו בדיקה של סריקות שבוצעו בעבר למטרות שונות, ואיתור מוקדם של מחלות שבאות לידי ביטוי בסריקות האלה, עוד לפני שיש לנבדק תסמינים כלשהם.

בעוד זברה היא בעלת המוצר הבשל והוותיק יותר, ננוקס, שנכנסה לשוק טרם הגיע המוצר שלה למכירות או אפילו קיבל אישור FDA, היא בעלת ההון, וכעת היא גם בעלת המוצר הבשל.

זברה הוקמה על ידי איש הביג דאטה אייל גורה אשר גם היה המשקיע הראשון בחברה. היום החברה מנוהלת על ידי זוהר אלחנני. ננוקס הוקמה על ידי רן פוליאקין, בעבר מייסד ומנכ"ל חברת הטעינה האלחוטית Powermat, והיום בעלים של חממה המגדלת סטארט-אפים, בין היתר בתחום הרפואי.

מננוקס נמסר כי בעקבות הרכישה היא תוכן ליהנות מצוות מוביל, טכנולוגיה פורצת דרך, יכולות חישוב בענן ומערכת של אישורים רגולטוריים שהשיגה זברה. יכולות ההדמיה של זברה יוטמעו בתוך מכשיריה של ננוקס, כדי לשפר עוד יותר את ההצעה שלה לשוק, לכשהמוצר יעבור את כל האישורים.

המיזוג בין חברת ההדמיה לבין טכנולוגיית עיבוד ההדמיה, הוא הגיוני ויש סינרגיה בין מוצרי החברות.

בעבר הסביר אלחנני, מנכ"ל זברה, כי החברה ראתה כי השוק שלה בתחום של תעדוף חולים שהגיעו לבתי החולים אינו מוסיף מספיק ערך לבתי החולים כדי ליצור שוק גדול, ולכן בחרה לפנות לשווקים חדשים. אפשר להבין מכך כי החברה עברה תקופה של אתגר וחיפוש דרך, למרות הקורונה שהאיצה את האימוץ של מוצרים מתחום הבריאות הדיגיטלית והרפואה מרחוק, אליהם זברה משתייכת. כך, אף שהיא נחשבת לאחת ממובילות הענף, ואף שיש לה צוות מכירות דריסת רגל בשוק האמריקאי, נראה כי היא החליטה שעדיף לה לא להמשיך לבד.

ננוקס הונפקה ב-2020 לפי שווי של כ-800 מיליון דולר, גבוה מאוד יחסית לשלב הפעילות של החברה, וההנפקה הגדולה ביותר עד היום של חברת ביומד ישראלית צעירה. להנפקה הייתה חברת A-Labs, המנוהלת על ידי בכירים לשעבר בחברת הטכנולוגיה אמבלייז. החברה זכתה לביקורת משורטיסטים שטענו כי לא הוכיחה שהמוצר שלה עובד, אך טענה טענות גבוהות לגבי פוטנציאל הטמעתו בשווקים ברחבי העולם. מניית החברה נסקה וצללה בתקופה זו, אך היום נסחרת בתשואה של 66% על מחיר ההנפקה. 

את ננוקס ייצגו בעסקה עורכי הדין איאן רוסטובסקי ועידו חזן ממשרד עמית פולק מטלון ושות'.