תביעה: נהג דן סירב להעלות לאוטובוס שני אחים קטינים ממוצא אתיופי בשל מוצאם

לפי התביעה שהוגשה היום, נהג חברת דן סירב להעלות לאוטובוס שני אחים בני 15 ו-13 ממוצא אתיופי בשל מוצאם ואמר לחברם שהורשה לעלות לאוטובוס כי "אתיופים אף פעם לא משלמים" • מדובר בפעם השנייה שהסיוע המשפטי מגיש נגד דן תביעה לפי חוק איסור אפליה

אוטובוס של חברת דן / צילום: שלומי יוסף
אוטובוס של חברת דן / צילום: שלומי יוסף

נהג חברת דן סירב להעלות לאוטובוס שני אחים בני 15 ו-13 ממוצא אתיופי בשל מוצאם ואמר לחברם שהורשה לעלות לאוטובוס כי "אתיופים אף פעם לא משלמים" - כך עולה מתביעה שהוגשה היום (א') לבית משפט השלום בתל אביב נגד חברת דן.

"התובעים ספגו מידי הנהג שלוח הנתבעת יחס מפלה ומשפיל המהווה פגיעה קשה בכבודם כבני אדם. הנהג מנע מהתובעים, נערים בגיל העשרה, לעלות לאוטובוס, וזאת מחמת מוצאם בלבד ולעיני הנוסעים. הנהג הטיל בתובעים דופי לפיו הם אינם משלמים על נסיעות באוטובוס כדבר שבשגרה, וזאת רק מחמת מוצאם האתיופי", נכתב בתביעה.

מדובר בפעם השנייה שהסיוע המשפטי במשרד המשפטים מגיש תביעה לפי חוק איסור אפליה נגד חברת האוטובוסים דן. גם התביעה הקודמת הוגשה בשם נערים ממוצא אתיופי שנהגת החברה סירבה להעלות לאוטובוס בשל מוצאם, והסתיימה בתשלום פיצויים לנערים ובהתנצלות מצד חברת האוטובוסים.

במסגרת התביעה מתבקשת חברת דן לשלם לאחים פיצויים בסכום של 174 אלף שקל בשל עוגמת-הנפש שנגרמה להם ובשל העובדה שזו הפעם השנייה שאירוע חמור של אפליה מתרחש מטעם נהגים בחברת האוטובוסים.

על-פי כתב התביעה, שהוגש על-ידי עורכות הדין בריהאן אבו-קאעוד ונטע ברק מהסיוע המשפטי במשרד המשפטים, עולה כי בתחילת חודש מאי 2021 שני האחים המתינו בתחנת אוטובוס בבת ים לקו המסיע אותם מדי יום לבית הספר בו הם לומדים. יחד עמם המתין חבר שאינו בן העדה האתיופית, ואחד האחים סיכם עמו כי ישלם עליו, מאחר שנגמר לו הרב-קו. כאשר הגיע האוטובוס, והשלושה ביקשו לעלות, שאל הנהג אם יש ברשותם רב-קו, וכאשר החבר ענה כי יש ברשותו, וכי הוא ישלם גם עבור האח בן ה-15, הנהג ביקש משלושתם לרדת מהאוטובוס. לאחר מכן הנהג קרא רק לחבר לעלות שוב, סגר את הדלתות ונסע מהמקום, כשהוא מותיר את שני האחים המומים ברחוב.

עוד עולה מכתב התביעה כי מיד עם תחילת הנסיעה שאל החבר את הנהג מדוע הוא לא איפשר לשני האחים לעלות לאוטובוס, והנהג השיב כי הוא לא הסכים להעלות את האחים, מכיוון ש"אתיופים אף פעם לא משלמים". החבר ניסה להתעמת עם הנהג לגבי אמירותיו, אבל זה סירב לשמוע אותו, ביקש ממנו להתקדם ולשבת והמשיך בנסיעה.

כתוצאה ממעשיו של הנהג איחרו האחים לבית הספר, ואחד מהם איחר למבחן. אמם של הקטינים פנתה ליחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים, והופנתה לסיוע המשפטי, שם הגישו את התביעה. מהסיוע המשפטי נמסר כי חברת דן התבקשה להתייחס למקרה אך בחרה שלא להשיב לפניותיהם.

עורכות הדין בריהאן אבו-קאעוד ונטע ברק מהסיוע המשפטי במשרד המשפטים מסרו: "מדובר בתביעה שנייה שאנו מגישות בתוך שנתיים נגד חברת התחבורה דן בגין אפליית נערים יוצאי אתיופיה מחמת מוצאם. מדובר בהתנהלות פסולה וחמורה שאין לה מקום בחברה מתוקנת". 

מחברת דן נמסר בתגובה: "אנחנו מסתייגים ומוקיעים כל סוג של התנהגות גזענית או מפלה. זו אינה דרכנו וזה מנוגד לחלוטין לערכי החברה. ככל שהדברים יתבררו כנכונים, הנהג יוזמן לשימוע ונפעל בנחישות כדי שמקרה שכזה לא יישנה בחברתנו".