נכסים ובניין מניחה על המדף גם את פעילות הבנייה למגורים בישראל

החברה מכרה השנה את הבעלות על ישפרו ואת הקרקע בהודו, וכבר הכריזה על בחינת המכירה של הפעילות בלאס וגאס ושל מגדל HSBC בניו יורק • רשמה רווח נקי של 42 מיליון שקל ברבעון השני

דורון כהן / צילום: תמר מצפי
דורון כהן / צילום: תמר מצפי

חברת נכסים ובניין מרחיבה את הבחינה למימוש נכסיה הפרטיים ומכינה את הקרקע לקראת מיזוג אפשרי עם החברה הבת הציבורית, גב-ים. היום דיווחה נכסים ובניין כי דירקטוריון החברה הורה להנהלתה להתחיל בהליך של בחינת מימוש פעילותה בתחום הבנייה למגורים בישראל, "כולן או חלקן, בעסקה אחת או במספר עסקאות".

נכסים ובניין מהווה את זרוע ההשקעות בנדל"ן של קבוצת דיסקונט השקעות (דסק"ש). את הרבעון השני של 2021 סיימה נכסים ובניין עם רווח נקי המיוחס לבעלים של 42 מיליון שקל, וזאת בהשוואה לפסד של 72 מיליון שקל שנרשם ברבעון המקביל.

במחצית הראשונה של 2021 רשמה נכסים ובניין רווח נקי המיוחס לבעלים של 162 מיליון שקל, וזאת בהשוואה להפסד של 216 מיליון שקל שנרשם בתקופה המקבילה אשתקד. ההון העצמי של נכסים ובניין הסתכם בסוף יוני ב-2.29 מיליארד שקל, כאשר החברה נסחרת כיום בבורסה לפי שווי של 2.93 מיליארד שקל, לאחר עלייה של 25% מתחילת 2021.

עיקר פעילותה של נכסים ובניין מרוכז בחברה הבת (44.5%), גב-ים. עם זאת, לחברה פעילויות נוספות ובראשן, פעילות בתחום הבנייה למגורים בישראל, החזקה ב-100% ממגדל המשרדים HSBC בניו-יורק והחזקה ב-74.18% מחברת IDBG, שמחזיקה בפרויקט המסחר והמשרדים טיבולי בלאס וגאס ובקרקע למגורים הסמוכה לו.

פעילות הבנייה למגורים כוללת כיום פרויקטים לקמת 110 יחידות דיור (חלקם עם שותפים) בשלבי שיווק והקמה שונים. נכון להיום נותרו לחברה לשיווק 37 יחידות דיור ועוד 8 יחידות דיור שהקמתן הושלמה ושטרם נמכרו. ברבעון השני של 2021 מכרה החברה 8 דירות ב-19 מיליון שקל ואילו במחצית הראשונה של השנה היא מכרה 14 דירות ב-37 מיליון שקל.

כמו כן, מחזיקה נכסים ובניין בעתודות קרקע לבנייה למגורים. בנוסף לכך, כוללת פעילות הבנייה למגורים את החברה הבת נוה גד, שמקדמת שלושה פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית (פינוי בינוי), אחד ברחוב דפנה בת"א, השני בנחלת יהודה בראשון לציון והשלישי בפתח תקווה.

את הרבעון השני סיימה פעילות המגורים עם ירידה של 75% בהכנסות ל-7 מיליון שקל ועם ירידה של 71% ברווח המגזרי ל-2 מיליון שקל. במחצית הראשונה של השנה ירדו ההכנסות מפעילות זו ב-62% ל-24 מיליון שקל ואילו הרווח המגזרי הצטמק ב-57% ל-6 מיליון שקל.

בחודש מארס השנה נפרדה נכסים ובניין מפעילות המרכזים המסחריים שלה, כאשר מכרה את החברה הבת ישפרו לידיהם של ירון אדיב וכידן דהרי תמורת 818 מיליון שקל. במקביל, החליט דירקטוריון IDBG באותו החודש לנקוט בפעולות הנדרשות כדי להיערך למימוש נכסיה בכפוף, בין היתר, לתנאי השוק.

שני הנכסים של IDBG הם פרויקט טיבולי, שמוערך כיום לפי שווי של כ-223 מיליון דולר, וכן הקרקע שלצידו, אשר רשומה בספרים לפי שווי של 12 מיליון דולר. מנגד, ל-IDBG גם הלוואות בנקאיות ומוסדיות בהיקף של כ-119 מיליון דולר.

"שוק המגורים הרותח הוא הזמן המתאים לבחינה של מימוש הפעילות"

מנכ"ל דסק"ש ונכסים ובניין דורון כהן מסר לגלובס, כי ״פעילות המגורים של נכסים ובניין היא בעלת מוניטין רב כתוצאה מבנייה של שכונות מגורים איכותיות זה עשרות בשנים. הפעילות כוללת פרויקטים מעניינים ונכסי נדלן בשווי רב. שוק המגורים הרותח הוא הזמן המתאים לבחינה של מימוש הפעילות כחלק מאסטרטגיה של מיקוד עסקי בחברה".

באפריל השנה מונה צחי נחמיאס לתפקיד יו"ר הדירקטוריון של דסק"ש ושל נכסים ובניין, לאחר שחברת מגה אור שבשליטתו הובילה קבוצת משקיעים שרכשה 82.26% ממניות דסק"ש. מעט לאחר מכן השקיעה נכסים ובניין כ-945 מיליון שקל ברכישת כ-14.6% ממניות גב-ים, ובמקביל החלה לבחון את מכירת נכסים נוספים שבידיה.

כך למשל, בתחילת יולי הורה הדירקטוריון להנהלה להתחיל בהליך של בחינת מימוש האחזקה במגדל HSBC, כולל התקשרות עם מתווכים ובנקאי השקעות, שילוו את החברה בהליך המכירה. ברבעון השני של 2021 ייצר מגדל HSBC הכנסות של 18.9 מיליון דולר משכר דירה, ושוויו ההוגן עודכן ל-865 מיליון דולר (לעומת 855 מיליון דולר ברבעון הראשון) בזכות הפחתה של שיעור ההיוון ב-0.25%, כך שלנכסים ובניין נוצר רווח נטו של 10 מיליון שקל.

עוד קודם לכן חתמה בחודש מארס השנה חברת PBEL (שנכסים ובניין מחזיקה ב-43% ממניותיה) על הסכם למכירת הנכס היחיד שבבעלותה. מדובר בקרקע בעיר היידרבאד שבהודו שנמכרה תמורת 9 מיליון דולר בעסקת תשלומים, מהם קיבלה כבר PBEL סכומים בהיקף של 7.8 מיליון דולר.

מכירת כל הנכסים וההחזקות שאינם מניות גב-ים, תקל על נכסים ובניין את האפשרות לנסות ולהוביל למיזוג שלה עם (או לתוך) גב-ים, שפועלת בתחום המשרדים להשכרה. מהלך כזה יצמצם שכבה בפירמידה של דסק"ש ויקרב את בעלי מניותיה לפעילותה של גב-ים.

לנכסים ובניין מזומנים, נכסים פיננסיים ופיקדונות לטווח קצר בהיקף של 1.86 מיליארד שקל, מתוכם כ-1.36 מיליארד שקל בחברה עצמה (סולו) והיתרה בחברות הבנות המאוחדות. מנגד, לחברה התחייבויות (קרן, הצמדה וריבית שנצברה) במונחי ערך התחייבותי (פארי) למחזיקי אגרות החוב שלה בהיקף של 4.1 מיליארד שקל.