דיפלומטיים אמריקאיים בגרמניה נפגעו מסינדרום הוואנה

דיפלומטים שנפגעו על ידי תסמינים מסתוריים מבטאים חששות לגבי הפגיעות של אנשי סגל אמריקאים המוצבים במדינות זרות

שגרירות ארה''ב בברלין. לפחות שני דיפלומטים אמריקאים המוצבים בגרמניה ביקשו טיפול רפואי / צילום: Shutterstock, Altrendo Images
שגרירות ארה''ב בברלין. לפחות שני דיפלומטים אמריקאים המוצבים בגרמניה ביקשו טיפול רפואי / צילום: Shutterstock, Altrendo Images

לפחות שני דיפלומטים אמריקאים המוצבים בגרמניה ביקשו טיפול רפואי לאחר שפיתחו תסמינים של המחלה המסתורית המוכרת בשם סינדרום הוואנה, כך אמרו דיפלומטים אחרים.

התסמינים, הכוללים בחילה, כאבי ראש קשים, כאבי אוזניים, עייפות, נדודי שינה ותגובות איטיות, החלו להופיע בחודשים האחרונים וכמה מהסובלים מהם נותרו ללא כושר עבודה, אמרו הדיפלומטים. אלה המקרים הראשונים המדווחים במדינת נאט"ו שיש בה חיילים אמריקאים וכלי נשק גרעיניים.

דיפלומטים אמריקאיים אמרו שתקריות דומות נרשמו בקרב עובדים המוצבים במדינות אחרות באירופה אבל לא סיפקו פרטים.

כמה מהנפגעים היו קציני מודיעין או דיפלומטים העובדים על נושאים הקשורים לרוסיה כמו ייצוא גז, ביטחון סייבר והתערבות פוליטית, על פי דיפלומטים ואנשים המכירים את חקר המחלה.

ברשת NBC דווח ביולי על לפחות מקרה אחד של סינדרום הוואנה בקרב דיפלומטים אמריקאיים המוצבים בברלין.

ייתכן והתלונות קשורות להתקפות הנעשות באמצעות גלי רדיו

סדרת התסמינים הופיעה לראשונה ב-2016 בקרב דיפלומטים אמריקאים בקובה ומאז נצפו בסין, רוסיה ויותר לאחרונה באוסטריה, מדינה ניטרלית. היו גם מקרים לא וודאיים בפולין, טייוואן, גאורגיה ואפילו בוושינגטון. כמה פקידים אמריקאים אומרים שייתכן והתלונות קשורות להתקפות הנעשות בעזרת אנרגיה של גלי רדיו כמו קרינת מיקרוגל.

בסוכנות הביון האמריקאית (CIA) ביקשו מעובד וותיק שהיה מעורב במצוד אחר אוסמה בן לאדן להוביל כוח משימה שייעודו לגלות את הסיבה לתסמינים, כך אמרו לוול סטריט ג'ורנל בכירים כיום ולשעבר המכירים את הנושא.

חולה אחד שלאחרונה הועבר מהצבה בבירה אירופית לטיפול במרכז הרפואי ע"ש וולטר ריד במרילנד אמר שרופאים אבחנו אצלו פגיעה מוחית הדומה לפגיעות מהן סובלים אנשים שנחשפו לגלי הדף מפיצוצים.

האדם אמר לוול סטריט ג'ורנל שהתסמינים החלו בכאב אוזניים חד, צליל אלקטרוני בתדירות גבוהה ולחץ בתוך האוזניים. אלה קרו כשהאדם היה בביתו בלילה או מוקדם בבוקר במרץ.

בתחילה חשב המטופל שהתסמינים קשורים לחיסון קורונה שקיבל מוקדם יותר. כשהם לא שככו, הטיסה השגרירות את העובד בחזרה לוושינגטון, כך אמרו בכירים בשגרירות.

"אין עדויות לגבי מה שקרה לנו, אבל זו עובדה ראויה לציון שחלקנו עבדנו על נושאים הקשורים לרוסיה", אמר העובד.

"מה שלא יהיה, זה סוג של טרור"

החולה הזה ואחרים שהועסקו בידי מחלקת המדינה הקימו קבוצת תמיכה לא רשמית, על פי שלושה דיפלומטים שאחד מהם הוא חבר בה, בגלל שאלה שחושבים שהושפעו מהסינדרום אומרים שהממשלה, חרף תמיכתה והטיפול שהיא נותנת, לא הכירה במצב שלהם ולא נקטה צעדים מתאימים להגנה על עובדיה המוצבים במדינות זרות.

החולה הביע חשש שהדירות בהן שהו הנפגעים כשנפגעו בכמה מקרים היו עדיין בפול הדירות של השגרירויות לעובדים וישמשו בעתיד למגורי דיפלומטים אחרים.

"מה שלא יהיה, זה סוג של טרור - זה גרם לפציעות קשות שעבור חלקנו היו משנות חיים", אמר אותו אדם.

דובר של מחלקת המדינה לא הגיב לשאילתה מפורטת לגבי האירועים, וציין שמדובר בחקירה רגישה, אבל אמר שהנושא היה בעדיפות הגבוהה ביותר אצל מזכיר מחלקת המדינה אנתוני בלינקן. כל עובד שדיווח על אירועים בריאותיים לא מוסברים קיבל מיד סיוע וטיפול רפואי הולם, אמר הדובר, והוסיף שמאמץ גדול המערב כמה סוכנויות ממשלתיות חוקר את התקריות ודרכים להגנה על אנשי סגל.

"למרות החקירה הנרחבת, הקהילה של הסגל הבין-משרדי לא הצליחה לקבוע את הסיבה או האם הפגיעות האלה הן כתוצאה ממעורבות של גורם מסוים כלשהו", אמר הדובר.

פקיד אמריקאי אחד העובד במדינה זרה ומכיר את הנושא אמר שכשקורית תקרית כזו, לרוב מוציאים את הנפגעים מדירתם. במקרים מסוימים, התסמינים נמשכים גם אחר כך, מה שגורם לשירותי הביטחון לחשוב שהאנשים שנפגעו נמצאים תחת מעקב שהוביל את הפוגעים למגוריהם החדשים.

המצב הביא לחשש בקרב דיפלומטים שהוצבו במדינות בהן היו פגיעות, כמו גם בקרב מי שעתידים להיות מוצבים שם, אמרו פקידים בכירים.

פעילויות רוסיות עוינות בגרמניה הופכות נפוצות יותר ויותר

בגרמניה, שגרירות ארה"ב לא הודיעה לממשלה הגרמנית כי היא עדיין הייתה בעיצומה של חקירה פנימית, כך אמר פקיד אמריקאי.

פעילויות רוסיות עוינות בגרמניה, מקמפיינים של דיסאינפורמציה ועד ריגול ופריצה למחשבים, עלו לרמות שלא נראו מאז המלחמה הקרה, כך אמר תומאס האלדנוואנג, ראש המשרד הפדרלי להגנת החוקה, סוכנות הביון הפנימית של גרמניה.

"השיטות נעשות חמורות יותר והאמצעים נעשים אלימים יותר", האלדנוואנג אמר לעיתונאים מוקדם יותר השנה.

תומאס האלדנוואנג, ראש המשרד הפדרלי להגנת החוקה, סוכנות הביון הפנימית של גרמניה / צילום: Associated Press, Michael Sohn, pool
 תומאס האלדנוואנג, ראש המשרד הפדרלי להגנת החוקה, סוכנות הביון הפנימית של גרמניה / צילום: Associated Press, Michael Sohn, pool

כשהתבקשה להגיב, הצביעה שגרירות רוסיה בברלין לדברים שנאמרו מוקדם החודש על ידי פקיד בכיר שדחה האשמות על מעורבות רוסית לאחר שאנשי סגל בשגרירות האמריקאית בווינה חלו מוקדם יותר החודש.

"בגדול, מכונת התעמולה הרוסופובית ממשיכה להפיק סיפורי פייק", אמר אלכסנדר ביקנטוב, סגן מנהל מחלקת התקשורת של משרד החוץ הרוסי.

ישנם 20 פקידים אמריקאים בכירים באוסטריה שדיווחו על התסמינים המסתוריים - המספר הגדול ביותר מאז קובה - והרשויות שם פתחו בחקירה, כך אמרו פקידים אוסטריים ואמריקאיים. רוב, אם לא כל האמריקאים שנפגעו היו קציני מודיעין, כך אמר פקיד אוסטרי המכיר את החקירה.

סוכנות ביון אוסטרית ניהלה את החקירה בתחילתה ואז היא הועברה למקבילה המקומית של ה-FBI. כעת מנוהלת החקירה בסיוע סוכנויות אכיפת החוק והביון של ארה"ב, אמר אותו אדם.

באוסטריה, מדינה שלא נאמנה לאף אחד מהצדדים והייתה מגרש משחקים למרגלים מאז מלחמת העולם השנייה, נהוגה מדיניות רשמית של סובלנות לריגול כל עוד הוא לא מכוון נגד מוסדותיה ולא מציב איום לביטחון הפנימי שלה.

"אנו לוקחים זאת בשיא הרצינות, יש לנו אחריות להגן על הבריאות והבטיחות של דיפלומטים וזה מציב אתגר למוניטין שלנו כמרכז בינלאומי של דיאלוג", אמר הפקיד האוסטרי. הוא הוסיף שהחקירה מורכבת בגלל ההחלטה האמריקאית לשמור על חלקים נרחבים מהתקריות תחת מעטה חשאיות, כולל נתונים רפואיים, אבל התובעים האוסטרים החלו בצעדים משפטיים לקבלת כל המסמכים הנחוצים.

חוקרים פנו לעובדי מודיעין רוסים מוכרים במדינה, כולל אלה העובדים ב-GRU, המודיעין הצבאי הרוסי, אבל כולם הכחישו כל ידיעה לגבי התקריות, כך אמר הבכיר האוסטרי. כמה קצינים ב-GRU כל כך מבוססים במדינה שיש להם נכסי מקרקעין בה והם מוכרים למקבילים האוסטריים שלהם, אבל בינתיים החקירה לא הובילה לשום כיוון חדש, אמר הבכיר.

"יכול להיות שהמתקפות ניתנו למיקור חוץ של פשע מאורגן, אבל מאוד קשה להבין למה הרוסים או כל אחד אחר יעשה כך", אמר הבכיר. "זה נראה כמו קמפיין לפגוע באנשים בלי סיבה נראית לעין".