נציבות הסחר הפדרלית ממשיכה להיאבק בפייסבוק, והפעם עם תלונת הגבלים עסקיים חדשה

לפני כחודשיים בית המשפט הפדרלי במחוז קולומביה דחה את התלונה של ה-FTC נגד הרשת החברתית, אבל נתן לה הזדמנות להביא טענות חדשות • בנציבות הגישו תלונת הגבלים עסקיים פעם נוספת • פייסבוק בתגובה: "אנחנו בוחנים את התלונה המתוקנת של ה-FTC"

לינה קאן, יושבת ראש נציבות הסחר של ארצות הברית / צילום: Associated Press, Graeme Jennings/Pool
לינה קאן, יושבת ראש נציבות הסחר של ארצות הברית / צילום: Associated Press, Graeme Jennings/Pool

נציבות הסחר הפדרלית (ה-FTC) הגישה תלונת הגבלים עסקיים חדשה נגד פייסבוק, וממשיכה במאבק בבית המשפט - למרות שהשופט זרק את התלונה הראשונה שלה. לפייסבוק יש עד 4 באוקטובר להגיב על התלונה המתוקנת של ה-FTC. התלונה החדשה שהוגשה עומדת על 80 עמודים, להבדיל מהקודמת שהייתה 53 עמודים.

הנציבות שומרת על טענות הליבה של התלונה המקורית, למשל שפייסבוק רכשה בצורה אנטי תחרותית את אינסטגרם ו-וואטסאפ כדי לקדם את כוחה כמונופול. טענה נוספת הכתובה בהרחבה היא שפייסבוק חסמה מתחרים בצורה לא הוגנה ל-API שלה (ממשק תכנות יישומים). לפי דיווח ב-WSJ, בנציבות הצביעו האם להגיש תביעה מתוקנת והתוצאה הייתה 3-2, כשיו"רית הנציבות לינה קאן השתתפה בדיונים ותמכה בתלונה החדשה.

בחודש יוני, בית המשפט הפדרלי במחוז קולומוביה נתן רוח גבית לפייסבוק ודחה את התלונה של נציבות הסחר הפדרלית נגד הרשת החברתית. בית המשפט טען "הנציבות לא הצליחה להביא מספיק עובדות כדי לבסס יסוד הכרחי מכל טענותיו - דהיינו, לפייסבוק יש כוח מונופול בשוק שירותי הרשתות החברתיות האישיות". השופט ג'יימס בוסברג נתן ל-FTC הזדמנות שנייה להביא טענות מחודשות. אם התלונה תתקבל, כוחה החזק של פייסבוק בשוק יושפע, כי מהלך כזה עשוי להוביל לפירוק אינסטגרם ו-וואטסאפ משירותי פייסבוק.

התלונה המעודכנת שומרת על אותה הגדרה לשוק שפייסבוק לכאורה מונופול עליו. ה-FTC קוראים לשוק הזה "personal social networking services" - שירותי רשת חברתית אישית.

"התלונה של ה-FTC לא אומרת כמעט שום דבר קונקרטי בשאלת המפתח כמה כוח היה לפייסבוק בפועל, ועדיין יש, בשוק", נכתב אז בהחלטה ביוני. "זה כמעט כאילו הסוכנות מצפה מבית המשפט פשוט להנהן בהסכמה לשמע הטענה לפיה פייסבוק היא מונופול".

פייסבוק הגיבה על התלונה החדשה של ה-FTC: "אנחנו בוחנים את התלונה המתוקנת של ה-FTC ויהיה לנו עוד מה לומר בקרוב".

בחודש שעבר פייסבוק הצטרפה לאמזון בעתירות נגד ה-FTC, והגישה עתירה בבקשה לפטור את יו"רית הנציבות לינה קאן מהתיקים נגד החברה. לטענת החברה, לא הגיוני שדמות מרכזית, שהעבירה לאורך השנים ביקורת מרכזית על ענקיות הטכנולוגיה, תעמוד בראש החקירה - מכיוון שאינה יכולה להיות אובייקטיבית באמת. הנציבות גם דחתה את הבקשה של פייסבוק לפסול את קאן, והיא לוקחת חלק פעיל בתביעה הזו.