פייזר, מודרנה או אסטרהזנקה: מחקר חדש בוחן איזה חיסון עמיד יותר לאורך זמן

מחקר מאוניברסיטת אוקספורד רומז כי החיסון של פייזר יעיל יותר תחילה אך גם דועך מהר יותר מזה של אסטרהזנקה • עוד נמצא כי החיסון של חברת מודרנה כנראה דועך לאט יותר מזה של פייזר • וגם: אם לא יהיה צורך בשינוי בפרוטוקול, החיסונים לבני 5-12 אמורים להגיע עד סוף השנה

חיסונים של פייזר לקורונה / צילום: Shutterstock, Jeppe Gustafsson
חיסונים של פייזר לקורונה / צילום: Shutterstock, Jeppe Gustafsson

דעיכת ההגנה של החיסונים לאורך זמן ולרוחב הוריאנטים השונים של וירוס הקורונה (Covid-19) היא כבר מציאות שאנחנו חיים איתה. אך האם כל החיסונים דועכים באותה המידה? מחקר שנערך על-ידי חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד מצא כי החיסון של חברת פייזר אמנם יעיל יותר מיד אחרי הזריקה, אך כנראה שההגנה שהוא מעניק גם דועכת מהר יותר. לא ברור עדיין כיצד זריקת בוסטר שלישית של שני החיסונים משנה את ההגנה ששניהם נותנים.

המחקר פורסם כאמור על-ידי חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד, בה פותח גם החיסון של חברת אסטרהזנקה, אך אין מדובר באותו צוות חוקרים.

על פי הנתונים שמקורם בניסויי מעבדה, החיסון של פייזר מאבד כמחצית מההגנה שלו לאחר ארבעה חודשים, ומגיע בערך לרמת ההגנה של החיסון של אסטרהזנקה, שיורדת באופן מתון יותר. היתרון והחיסרון של החיסונים מבוססי ה-RNA הוא שהם נכנסים לגוף ומסולקים ממנו מאוד מהר, בעוד החיסון של אסטרהזנקה מבוסס על חלבון ספייק שהולבש על וירוס נשא שמשכפל את עצמו בגוף. לכן התגובה דומה יותר לחיסון טבעי, אם כי גם הסיכון עלול להיות גבוה יותר.

ככל הנראה, גם החיסון של מודרנה דועך לאט יותר מזה של פייזר

עוד נמצא כי החיסון של חברת מודרנה דועך כנראה לאט יותר מזה של פייזר. עיתון הפייננשיאל טיימס מדווח כי במחקר שנערך בבית החולים מיו קליניק בארה"ב, יעילות החיסון של פייזר במניעת הדבקה ירדה בין פברואר ליולי ל-42%, בעוד החיסון של מודרנה המשיך להיות יעיל ב-76%. לא ברור האם זו תוצאה של זמן או של וריאנט הדלתא. תוצאות דומות הגיעו מניסוי שנערך בקטאר.

זהו ממצא מעניין לאור תוצאות הבטיחות והיעילות הכמעט זהות שקיבלו שני החיסונים בניסויים קליניים רחבי היקף. נראה היה לרגע כי מדובר כמעט באותה הטכנולוגיה, אך כנראה שינויים קטנים בהרכב החומרים שנועדו להוליך את ה-RNA לתוך התא יכולים להשפיע בצורה משמעותית על משך החיסון. ייתכן גם שמדובר בהפרש מינונים. החיסון של מודרנה כולל RNA בכמות גדולה יותר. אם כך הדבר, ייתכן שזריקת בוסטר תשיב לחיסון של פייזר את היעילות.

הממצאים הללו מכניסים את פייזר לדילמה. עד הגעת וריאנט הדלתא, החיסון שלה נחשב לטוב ביותר בשוק. היא יכולה לנסות וליצור חיסון מותאם וריאנט, אולם יש לה מלאים גדולים של החיסון הקיים שלה, הן במחסניה והן אצל המדינות השונות.

אם יפותח חיסון מותאם וריאנט והוא יהיה טוב מן הקיים, המדינות ירצו להחליפו. לעומת זאת, אם חיסון הבוסטר יתן הגנה מספקת, אפשר יהיה להשתמש במלאים הקיימים. אבל זה הימור, כי אם חיסון הבוסטר לא יתן הגנה מספקת, חברה אחרת עלולה לעקוף את פייזר לחיסון מותאם וריאנט או כזה שהוא מלכתחילה עמיד יותר, אולי אפילו חיסון תוך אפי או חיסון בבליעה.

החיסונים לבני 5-12 אמורים להגיע עד סוף 2021

פייזר נמצאת בימים אלה בעיצומו של ניסוי רשמי בחיסון המנה השלישית בארה"ב, במקביל לנתונים שנאספים מישראל ויאספו בקרוב מארה"ב, שם אושר גם כן חיסון הבוסטר השבוע.

כמו כן, פייזר עורכת ניסוי יעילות בחיסון שלה בילדים. הניסוי הזה משתמש בחיסון המקורי, ונערך בארה"ב, שבה רוב התחלואה כעת היא מוריאנט הדלתא. ניסוי כזה היה יכול להראות חד וחלק את יעילות החיסון של פייזר מול וריאנט הדלתא מייד אחרי מתן שתי המנות הראשונות, וכך העולם יכול היה לדעת מהי יעילות החיסון נגד וריאנט הדלתא כשהוא "טרי".

אלא שהיעילות של החיסון בילדים תיבדק לא על פי התחלואה שלהם בפועל, אלא במעבדה, ביכולת שלהם לייצר נוגדנים קושרים נגד הוירוס. הוחלט לעשות את הניסוי כך לאחר שבמבוגרים נמצא כי מדד זה הוא פרוקסי מוצלח ליעילות החיסון בפועל. אולם כרגע עם הגעת וריאנט הדלתא, לא ברור האם הגישה הזו אכן נותנת מספיק תשובות, גם אם הבדיקה במעבדה תהיה נגד דלתא. אם לא יהיה צורך בשינוי בפרוטוקול, החיסונים לבני 5-12 אמורים להגיע עד סוף השנה.