לאן נעלמו ההכנסות של חברת המכשור הרפואי יומן אקסטנשנס?

חברת המכשור הרפואי יומן אקסטנשנס, שגייסה מהציבור כ-160 מיליון שקל בחודש נובמבר, דיווחה על ירידה של 94% בהכנסות בשל בעיית הפצה של מוצריה באירופה • מניית החברה התרסקה ביותר מ-60% מאז הונפקה בבורסה בתל אביב

המכשיר של יומן אקסטנשנס / צילום: מצגת החברה
המכשיר של יומן אקסטנשנס / צילום: מצגת החברה

הדוחות הכספיים שפרסמה בשבוע שעבר יומן אקסטנשנס הסבו הפתעה לא נעימה למשקיעים במניות החברה, העוסקת בפיתוח ומכירה של מכשור רפואי מתקדם בתחום הניתוחים הזעיר-פולשניים.

הללו העידו על הפסד כבד של כ-28 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2021 (כמו בכל שנת 2020), וגרוע מכך - על היעלמותן הכמעט מוחלטת של הכנסות החברה. אלו עמדו על 1.1 מיליון שקל במחצית לעומת 18.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד - נפילה של 94%.

מהדוחות עולה כי כתוצאה מהקשיים לפעול בשוק האירופי, חברת  ההפצה B.Braun, שהינה בעלת הזכות הבלעדית לשווק את מוצריה של יומן באירופה, בהתאם להסכם הפצה בלעדי מחודש יולי 2019, התעכבה באופן משמעותי בהוצאתה לפועל
של התוכנית העסקית לשיווק המוצר, וכן בהזמנותיה למוצרים נוספים. כתוצאה מכך הכנסות יומן קטנו באופן משמעותי במחצית הראשונה וצפויות להישאר ברמתן זו גם במחצית השנייה של 2021.

יומן אקסטנשנס  הנפיקה את מניותיה בבורסה בת"א בסוף נובמבר 2020, וגייסה מהציבור סכום עתק של 159 מיליון שקל כחלק מגל הנפקות הטכנולוגיה ששטף את הבורסה המקומית. מאז רשמה מניית החברה נפילה של יותר מ-60% מהמחיר שבו החלה להיסחר בת"א, לשווי של 240 מיליון שקל. 

חוזרת ל"עמק המוות" של טרום בניית המכירות

יומן אקסטנשנס הוקמה בשנת 2012 על-ידי תמר פרנקל, זיו טמיר ומוטי שולב. פרנקל, המשמשת כמנכ"לית החברה, הסבירה בשיחת הוועידה של החברה כי ההסכם מול הלקוח העיקרי נמצא כעת בדיון מחדש, וכי החברה פועלת לגוון את מקורות ההכנסה שלה ולהיכנס לשווקים אחרים. כאמור באירופה יש ל-B.Braun בלעדיות ובארה"ב החברה מתכננת לבנות מערך הפצה ישיר, פעילות שעל פי הניסיון דורשת השקעה רבה ומניבה תוצאות רק אחרי כמה שנים.

כך חוזרת יומן אקסטנשנס להיות חברה של טרום שלב בניית המכירות, שנחשב ל"עמק המוות" עבור חברות מכשור רפואי, ומשקיעי ביומד בבורסה בתל אביב כבר שבעו ממנו מרורים לרוב בעבר. אין לדעת מתי תחזור החברה להיקף ההכנסות של 2020 - השנה שקדמה להנפקתה. ההבדל העיקרי בינה לבין חברות אחרות שנמצאות במצבה הוא קופת המזומנים שלה, שתפחה בזכות ההנפקה ועומדת על 125 מיליון שקל, שיספיקו לה לכמה השנים הקרובות.

הנהלת יומן אקסטנשנס מאשימה במצב את הקורונה, וטוענת כי זו גרמה להקפאה של הפעילות של B.Braun מבחינת החדרת מוצרים חדשים לשוק. עם זאת, חברות מכשור רפואי אחרות כבר מתאוששות מן הקורונה, וייתכן שיש סיבות נוספות לכך ש-B.Braun העדיפה לפתוח את ההסכם.

הקורונה, תלות בלקוח יחיד ומפיץ בעייתי

בתשקיף ההנפקה של יומן נטען כי החברה נמצאת במסלול של צמיחה. יש לציין כי הזמנה מלקוח יחיד יכולה להתרחש במועד מסוים בשנה, וליצור חוסר עקביות בהכנסות בין הרבעונים, כך שאולי בשלב הזה החברה עוד לא ידעה עד כמה ההסכם מול B.Braun רחוק מלהתממש.

בדוחותיה ל-2020 ובמצגת שליוותה אותם, היא כבר ציינה כי לא הכול הולך חלק מול B.Braun. עם זאת, המשיכה להעריך במצגת שלה שפורסמה במרץ, כי תרשום צמיחה בשנים הקרובות. בעומק הדוח כתבה: "בעקבות פרוץ משבר הקורונה בחודש פברואר 2020... המפיץ עיכב את תהליכי השיווק להם התחייב וכן את הזמנותיו... לכן החברה התעכבה בהמשך הליכי הפיתוח אליהם התחייבה. בעקבות כך, נדרשו הצדדים להפעלת מנגנון התאמות שנקבע בהסכם מבעוד מועד".

יומן אקסטנשנס היא חברת הביומד הראשונה זה כ-7 שנים שיצאה לשוק בדרך של הנפקה. מאז הגיעו לבורסה חברות ביומד בעיקר דרך שלד בורסאי. בעלי המניות העיקריים בחברה היום הם עתליה שמלצר, בעלת השליטה בקבוצת שלמה אחזקות (13%), פליינג קרגו של האחים רייק (9%), פסגות קופות גמל (8.8%) ומור (5%).