התבלינים של קיבוץ שדה אליהו נמכרים לתורפז תמורת 7.5 מיליון דולר

לאחר שרכשה אשתקד 51% מחברת SDA של הקיבוץ תמורת כ-2 מיליון דולר בלבד, רוכשת תורפז את היתרה לפי שווי גבוה בהרבה

קרן חזון, מנכ''לית תורפז / צילום: יח''צ
קרן חזון, מנכ''לית תורפז / צילום: יח''צ

חברת תורפז תעשיות, העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק תמציות טעם וריח, חתמה על הסכם לרכישת 49% המניות הנותרות בחברת SDA מידי קיבוץ שדה אליהו שבעמק בית שאן, בתמורה לכ-7.5 מיליון דולר (ועוד כ-900 אלף דולר - תשלום תלוי ביצועים בשנים 2022-2024). לאחר השלמת הרכישה תחזיק תורפז בבעלות המלאה ב-SDA. 

קרן חזון, יו"רית ומנכ"לית קבוצת תורפז , מסרה כי "השלמת רכישת המניות של SDA מאפשרת לתורפז להאיץ את תוכנית ההתייעלות של החברה ותשפר את המינוף של הסינרגיות בין שאר החברות בקבוצה, תוך מיקוד בשיפור הרווחיות בחברה. אסטרטגיית הצמיחה של תורפז מתבססת על צמיחה אורגנית חזקה לצד יישום מוצלח של רכישות ברחבי העולם, ואנו מאמינים כי רכישת יתרת המניות ב-SDA תאפשר לנו להאיץ תהליכים אלו". תורפז נסחרת בשווי של כ-1.54 מיליארד שקל לאחר שכמעט הכפילה את ערכה לעומת מחיר ההנפקה בחודש מאי האחרון.

SDA עוסקת בייצור תבלינים ותערובות תבלינים ייחודיות (Seasonings) וחומרים טבעיים עם ערך מוסף גבוה לתעשיית המזון, הקוסמטיקה ומזון לבעלי חיים. התבלינים אותם מייצרת SDA נמכרים בצורות שונות ובכלל זה אבקה, תבלינים אורגניים ותבלינים קונבנציונליים. SDA מציעה עשבי תיבול אורגניים וטבעיים הנקיים מכימיקלים וחומרי הדברה, ושאינם מהונדסים גנטית.

ביקוש גובר למזון מוכן

התבלינים משמשים בין היתר כצבעי מאכל טבעיים לתעשיית המזון, הקוסמטיקה והמזון לבעלי חיים. כמו כן, פועלת החברה לייצור תמציות טעם מלוחות (Savory) המורכבות מתבלינים ביחסים שונים שאליהם מוסיפים חומרי גלם נוספים בצורת נוזל או אבקה, המאפשרים את החיבור למוצר המזון הסופי. השימוש בתערובות תבלינים צובר תאוצה בשני העשורים האחרונים נוכח הביקוש הגובר למזון מוכן לצריכה בעולם כולו.

 במועד השלמת העסקה, תורפז תשלם לקיבוץ סך של 1.72 מיליון דולר (5.6 מיליון שקל) נוספים בגין תמורה מותנית בעמידה בביצועים, אשר לה היה זכאי הקיבוץ בהתאם לתנאי העסקה מחודש אוקטובר 2020, שבמסגרתה רכשה תורפז את מניות השליטה (51%) בחברת SDA מידי שדה אליהו תמורת כ-2 מיליון דולר בלבד (6.3 מיליון שקל). עוד במסגרת העסקה, התחייבה תורפז להמשיך לפרוע לקיבוץ את הלוואות הבעלים שהעמיד ל-SDA אשר יתרתן למועד דיווח זה, הן כמיליון דולר.

השלמת העסקה כפופה להתקיימותם של תנאים מתלים, לרבות אישור האסיפה הכללית של הקיבוץ להסכם.