גרמניה משנה כיוון: לא תתחשב יותר בנתוני תחלואת הקורונה

בגלל מבצע החיסונים, הממשלה החליטה להתחשב מעתה רק במדד המאושפזים החולים בקורונה, ולזנוח את שיעור התחלואה ככלי לביסוס מדיניות • שר הבריאות הגרמני: "ההתבססות על ערכים אלה אינה רלוונטית יותר"

עוברי אורח בגרמניה / צילום: Associated Press, Michael Probst
עוברי אורח בגרמניה / צילום: Associated Press, Michael Probst

ממשלת גרמניה החליטה היום על שינוי מדיניות משמעותי בדרך שבה היא מתמודדת עם מגפת הקורונה: מעתה המדינה לא תתחשב יותר בערכי התחלואה, שהיו המדד המוביל לאמוד את קצב התפשטות המחלה, ותתחשב רק בשיעור החולים המאושפזים בבתי חולים. דובר הממשלה שטפן זייברט הודיע על השינוי במסיבת עיתונאים שהתקיימה היום בתום ישיבת קבינט הקורונה של הממשלה.

שיעור התחלואה היה עד כה המדד החשוב ביותר, מבחינה ציבורית, תקשורתית ורפואית, בגרמניה, כפי שהיה מאז פרוץ מגפת הקורונה במדינות רבות, ביניהן ישראל. שיטת ה"רמזור" שיושמה במדינה מאפשרת מגבלות שונות באזורים שונים לפי תחלואה מבוססת על שיעור התחלואה, והממשלה הגרמנית הקפידה לחוקק חוקים המתחשבים בשיעור זה במסגרת התמודדותה עם מגפת הקורונה. בערים עם שיעור תחלואה גבוה מ-100 מקרים ל-100 אלף איש בשבוע, למשל, היו הגבלות שונות מאשר בערים עם מספר המקרים היה נמוך יותר. כך גם לגבי מספר נמוך מ-25.

ואולם כעת, על רקע מבצע החיסונים הנרחב (57% מתושבי גרמניה מחוסנים באופן מלא), וההבנה כי החיסונים שינו את הקשר שבין תחלואה למחלה קשה ולתמותה, החליטה הממשלה הגרמנית לשים קץ להתבססות על מדד זה, אותו מפרסם מכון רוברט קוך באופן יומי. באופן מעשי, הערכים של תחלואה מעבר ל-35,50,100 ו-200 מקרים למאה אלף תושבים הוסרו מחוק המאבק במגפות. שר הבריאות יינס שפאן אמר היום "ההתבססות על ערכים אלה אינה רלוונטית יותר".

ההחלטה הגרמנית מתיישבת עם המגמה בבריטניה, למשל, שלא להטיל מגבלות על הציבור למרות שיעורי תחלואה גבוהים במיוחד המשתווים לאלה של גל הקורונה הקודם. שיעורי התמותה, עם זאת, נמוכים באופן משמעותי, מה שהוביל בכירים בבריטניה להצהיר כי החיסונים "ניתקו את הקשר" בין תחלואה בקורונה לתמותת קורונה, ולהשאיר את המשק פתוח. גם בגרמניה הבטיח מועמד השמרנים, ארמין לאשט, כי "לא יטיל עוד סגר" על גרמניה בעתיד.