לקבל אשראי בבית העסק: פלטפורמת התשלומים פיימנט בדרך לבורסה

פיימנט, המכוונת להנפקה בשווי של כ-150 מיליון שקל, פיתחה פלטפורמת הלוואות כאמצעי תשלום בבתי עסק • מאז הוקמה ב-2014 צברה הפסדים של 9 מיליון שקל, אך לאחרונה עברה לרווח

פיימנט מעניקה הלוואות כאמצעי תשלום ללקוחות בבתי עסק שונים / צילום: Shutterstock
פיימנט מעניקה הלוואות כאמצעי תשלום ללקוחות בבתי עסק שונים / צילום: Shutterstock

פלטפורמת האשראי פיימנט טכנולוגיות פיננסיות, המציעה תשלומים באשראי בבתי עסק, פרסמה טיוטת תשקיף ראשונה לקראת הנפקה בבורסה בת"א, לגיוס של כמה עשרות מיליוני שקלים לפי שווי של כ-150 מיליון שקל. את ההנפקה מובילה לידר הנפקות.

החברה, שהוקמה בסוף 2014 תחת השם "קרדיט שופ", פועלת בתחום התשלומים על דרך האשראי הצרכני בנקודות המכירה (POINT OF SALE) תחת המותג "PAYMENT", ובאמצעות מערכת המהווה פלטפורמת תשלומים טכנולוגית למכירת אשראי צרכני דרך בתי עסק כאמצעי תשלום, אגב רכישת מוצר או שירות.

באמצעות הפלטפורמה, מעניקה החברה הלוואות כאמצעי תשלום בבתי עסק שונים ללקוחות בתי העסק. במסגרת המודל העסקי שלה, לחברה שיתופי פעולה עם גופים מממנים שבמסגרתם ממחה פיימנט לגופים המממנים את מרבית מחזור
ההלוואות, בעסקה "המהווה מכירה מלאה ומוחלטת של ההלוואה הכוללת את תקבולי הריבית וסיכוני האשראי לגופים המממנים".

העמידה אשראי בסך 58 מיליון שקל

לפיימנט, שעברה ב-2020 לרווח של 225 אלף שקל (על הכנסות של 2.9 מיליון שקל),  נצברו הפסדים בסך כ-9 מיליון שקל מאז הקמתה, ואלו מומנו בעיקר באמצעות השקעות הוניות. כמו כן, לחברה תזרים מזומנים שלילי הולך וקטן מפעילות שוטפת מאז היווסדה. יתרת המזומנים של החברה בסוף 2020 עמדה על פחות מ-1 מיליון שקל, ולאחר מכן היא גייסה ממשקיעים הלוואות נחותות לכל חוב בכיר בסך 5 מיליון שקל. 

היקף האשראי שניתן על ידי פיימנט עמד נכון לסוף חודש יוני על 58 מיליון שקל, והתפרס על פני כ-1,950 הלוואות שניתנו באמצעות הפלטפורמה. הריבית הנומינלית הממוצעת עליהן עמדה על 7.91%. בחברה צופים את הכפלת סכום האשראי עד סוף השנה.

הוקמה ומנוהלת ע"י ותיקים בענף הפיננסים

יו"ר פיימנט הוא אורי שוקר, המלווה את עולם האשראי הישראלי זה שנים רבות. ביולי 2020 הוא עזב במפתיע את תפקידו כסמנכ"ל בכיר בישראכרט וראש חטיבת אשראי ומימון בחברה, בשל מה שהגדיר אז כ"הזדמנות עסקית". לפני כן ניהל את חטיבת אשראי ושותפים בכאל וכן שימש בשורה של תפקידים בכירים בקבוצת לאומי.

המייסדים ובעלי השליטה בחברה הם המנכ"ל יניב גילאור, שבעבר נשא תפקידים בתחום האשראי בבנק הפועלים, ומנהל הטכנולוגיה (CTO). מחזיקים נוספים במניות פיימנט טרם ההנפקה הם חברת הבשר בלדי של ארז דהבני, והאחים פיני ואמיר יעקובי, שלא באמצעות חברת התשתיות הנושאת את שמם.