מדוע סטודנטים לסיעוד יכולים לסייע למערכת הבריאות - ואחים ואחיות עולים לא?

שר הבריאות, הנושא נמצא לפתחך: כאשר אתה מנהל את המלחמה בקורונה, אל תשאיר את העולים מאחור • הגיעה העת לתקן את העוול שיוצר אפליה פסולה כלפי העולים, פוגע במפעל העלייה ומונע ממערכת הבריאות הישראלית עזרה חיונית שהיא כל-כך זקוקה לה בימים אלה

שר הבריאות ניצן הורוביץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שר הבריאות ניצן הורוביץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בימים אלה אנו נמצאים בעיצומו של גל רביעי של קורונה, וסופו של משבר הקורונה המתמשך אינו נראה באופק. המצב הנוכחי יצר עומס עצום על מערכת הבריאות בארץ, שגם לפני הוירוס סבלה ממחסור עצום בכוח אדם מקצועי ומיומן. והנה, כדי לסייע במחלקות הקורונה העמוסות והמותשות, הורה מנכ"ל משרד הבריאות להפסיק מיידית את ההתמחויות של הסטודנטים בסיעוד - כדי שיוכלו לעבוד במחלקות הקורונה. זו גמישות רגולטורית מובנת ומבורכת לאור הנסיבות.

לעומת זאת, אחים ואחיות מוסמכים ומנוסים עולים מצרפת, שפנו לאור משבר הקורונה למשרד הבריאות בבקשה לסייע מיידית במאמץ מול הקורונה, נדחו. ואני תמה: מדוע סטודנטים חסרי ניסיון וידע כן - ואחיות עולות מקצועיות ומנוסות לא? מדוע מדינת ישראל מתעלמת מאחים ואחיות מיומנים ולא מאפשרת להם, למרות ניסיונם המעשי הרב שנרכש באחת ממערכות הבריאות הציבוריות הטובות בעולם, לסייע במאמצים? האם כך קולטים עולים?

עוד טרום הקורונה, מערכת הבריאות בישראל סובלת ממחסור משווע ומתמשך באחים ואחיות מוסמכים. מ"דוח כוח אדם במקצועות הבריאות" לשנת 2019 עולה כי שיעור האחיות המועסקות בישראל הוא 5.0 ל-1,000 נפש, לעומת 9.1 - הממוצע במדינות ה-OECD.

ולמרות הנתונים, והעובדה שההוראה של מנכ"ל משרד הבריאות להפסיק את ההתמחויות מהווה הכרה ברורה של משרד הבריאות בצורך לתגבר מיידית את המערכת - אפילו בעזרת סטודנטים חסרי ניסיון שעדיין לא עברו התמחות, מדינת ישראל, ובעיקר - שושי גולדברג, האחות הראשית הארצית וראשת מנהל הסיעוד במשרד הבריאות, מערימה קשיים וחסמים בירוקרטיים רבים ולא באמת מאפשרת לאחים ואחיות מנוסים עולים מצרפת, שהוכשרו במערכת בריאות מהטובות בעולם, לעבוד במקצוע שלהם ולסייע למערכת הבריאות הישראלית, שקורסת כתוצאה מהעומס הנוכחי.

אין לי דבר כמובן נגד הסטודנטים לסיעוד; בתקופה כזו - כל עזרה, ולו חלקית, היא מבורכת ותורמת ל"מאמץ המלחמתי". עם זאת, כפי שוודאי מבינים גם במשרד הבריאות, ייקח זמן להכשיר את הסטודנטים, ואילו צוותי הרפואה, שמתדלדלים מדי יום בעקבות הידבקותם של אלפי אנשים המשתייכים לצוותים הרפואיים במחלה או כניסתם לבידוד, זקוקים לעזרה מיידית.

האחים והאחיות העולים יוכלו לסייע כבר עכשיו בהורדת העומס הקיים כיום, ובמקביל - זה יסייע בתהליך הקליטה שלהם בארץ והם יוכלו להתפרנס בכבוד במקצוע שרכשו בצרפת. זה גם יגרום לעלייתם של אחים ואחיות נוספים מצרפת, ששמעו כמובן על הקשיים הבירוקרטיים שמערימה ישראל על האחים והאחיות שכבר עלו לארץ - ורק מחכים להסדרת המצב כדי לעלות לארץ. אם זה יקרה, כולם ירוויחו מכך.

שר הבריאות, הנושא נמצא לפתחך. כאשר אתה מנהל את המלחמה בקורונה, אל תשאיר את העולים מאחור. הגיעה העת לתקן את העוול שיוצר אפליה פסולה כלפי העולים, פוגע במפעל העלייה ומונע ממערכת הבריאות הישראלית עזרה חיונית שהוא כל-כך זקוקה לה בימים אלה.

כזכור, בקווי היסוד של הממשלה נכתב כי "הממשלה תממש את מחויבותה לחזק את אחדות העם היהודי, תעודד עליה..." (סעיף 15). ממשלת ישראל קוראת לעלייה, אך בפועל - קבלת הפנים לה זוכים מזה שנים האחיות והאחים העולים היא סטירת לחי מצלצלת. האם "דיבורים לחוד ומעשים בשטח לחוד"? האם כך מעודדים עליה, מחבקים את העולים וגורמים להם לחוש שייכים?. עדין לא מאוחר לתקן את המצב הקיים ולקיים את ערכי השוויון, הציונות והאחדות עליהם חונכנו. מפירות מהלך שכזה, תיהנה מערכת הבריאות, ייהנו העולים - ונרוויח כולנו.

הכותב הוא מנכ"ל עמותת "קעליטה" (ארגון הגג של עולי צרפת בישראל)