כיצד שר התקשורת האפגני לשעבר הפך לשליח מזון בלייפציג

סייד אחמד שאה סאדאת עזב את אפגניסטן בדצמבר, ועבר לעיר הגרמנית לייפציג, שבה הוא עובד כשליח מזון בעת שהוא לומד גרמנית • "אני מרגיש בטוח כאן. אני לא עשיר יותר, אבל אני נהנה מהעבודה ויש לי מספיק כסף כדי להתקיים"

סייד אחמד שאה סאדאת במדי שירות הזמנות האוכל ליפרנדו / צילום: Reuters, Hannibal Hanschke
סייד אחמד שאה סאדאת במדי שירות הזמנות האוכל ליפרנדו / צילום: Reuters, Hannibal Hanschke

בין השליחים הרבים של שירות הזמנות האוכל ליפרנדו בעיר לייפציג, כפי שגילו כלי התקשורת המקומיים והבינלאומיים, מסתובב בחודשים האחרונים גם מי שהיה שר התקשורת של אפגניסטן - סייד אחמד שאה סאדאת. "הוא היה רגיל לנסוע בלימוזינות, אבל כעת הוא מדווש עם חליפה כתומה ברחובות לייפציג", כתב ה"בילד", שחשף את השינוי הגדול בחייו של השר לשעבר, שעזב את ארצו השסועה בדצמבר והתחיל חיים חדשים בגרמניה.

סאדאת, בן 50, כיהן כשר התקשורת בממשלה האפגנית עד לפני כשנתיים. הוא עזב את תפקידו מיוזמתו. לפני כשנה החליט להתחיל חיים חדשים במערב. משום שיש לו דרכון בריטי, אמר, היה יכול להשתקע בגרמניה עוד לפני שתקנות הפרישה של בריטניה מהאיחוד האירופי השפיעו על נושא התושבות. הוא אומר כי בחר בגרמניה משום ש"יש לה עתיד מבטיח יותר בתחום התקשורת והסטארט-אפים".

אבל הבחירה הייתה כרוכה בשינוי ברמת החיים: הוא גר כעת בדירה שכורה בלייפציג, בעלות של 400 אירו למטר, לומד גרמנית כל יום מהבוקר עד לצהריים, ואז לובש את המדים של חברת שליחויות המזון, כולל קופסא על הגב, ומספק הזמנות לתושבי העיר. הוא מרוויח בערך 15 אירו לשעה. התקשורת הגרמנית, שדיווחה על הסיפור בהרחבה על רקע ניסיונם של רבבות להימלט מאפגניסטן אחרי השתלטות הטליבאן, הראתה תמונות שלו בישיבות ממשלה עם הנשיא אשרף גאני (שנמלט מאפגניסטן לאיחוד האמירויות) ולחלופין - ברחובות לייפציג.

"אני מרגיש בטוח כאן", אמר ל"בילד", "אני לא עשיר יותר, אבל אני נהנה מהעבודה ויש לי מספיק כסף כדי להתקיים". סאדאת למד הנדסת חשמל באוניברסיטית אוקספורד שבבריטניה, אליה היגרה משפחתו כשהיה צעיר, ולאחר שובו לאפגניסטן מונה לתפקיד הבכיר על ידי גאני. העיתון דיווח כי סאדאת גם התלונן על פרשות שחיתות בממשל האפגני וגם היה במרכז חקירה, שלפי העיתון הייתה ללא בסיס משמעותי, סביב שחיתות. "המעגל הקרוב לגאני התכונן כבר בשנתיים האחרונות להימלט מהמדינה", נכתב.

התוכניות של סאדאת הן ללמוד גרמנית ברמה גבוהה מספיק כדי למצוא עבודה, ואז לחפש משרה בתחום הטכנולוגיה והתקשורת. "לדעת גרמנית זה המפתח כאן", אמר. הוא קרא לעולם המערבי, וגם לגרמניה, לדאוג להמוני האפגנים המעוניינים להימלט משלטון הטליבאן. מספר האפגנים שנכנסו לגרמניה בשנה האחרונה עלה, עוד לפני נפילת קאבול בידי הטליבאן לפני כשבועיים.