אין שום סיבה לא לפתוח את שנת הלימודים בזמן

דווקא כעת, לאחר לקחי הקורונה, אנחנו חייבים לדאוג לביזור מערכת החינוך ולמתן סמכויות למנהלי בתי הספר ולרשויות המקומיות

צריך לצייד את המנהלים במשאבים שיאפשרו להם לנהל את בתי הספר באופן גמיש / צילום: אופיר פרץ
צריך לצייד את המנהלים במשאבים שיאפשרו להם לנהל את בתי הספר באופן גמיש / צילום: אופיר פרץ

ביום רביעי הקרוב תסתיים חופשת הקיץ ו-2.4 מיליון תלמידי ישראל ייכנסו בשערי בתי הספר, זו השנה השלישית תחת משבר הקורונה - אך הפעם הסיפור שונה לחלוטין.

בשנה הראשונה הקורונה תפסה את מערכת החינוך, כמו את שאר המדינה והעולם, בהפתעה גמורה בלי הכנות מקדימות, ללא תפיסת הפעלה מסודרת וללא משאבים ותשתיות מותאמות. מערכת החינוך לאורך שנים מתנהלת באופן ריכוזי מאוד, פועלת בתפיסה מיושנת ודוחה פעם אחר פעם את תוכנית הנחת תשתיות דיגיטליות ורכש אמצעים הנדרשים להוראה ולמידה מותאמת למיומנויות הנדרשות במאה ה-21.

עם פרוץ המגפה, צוותי החינוך היו הראשונים להתייצב ולהיות מקום של שגרה, חוסן וביטחון עבור התלמידים - אך כל זה לא הספיק, לקראת פתיחת השנה השנייה ועל פי קביעת מערכת הבריאות כי מוסדות החינוך הם תורפה ומהווים סיכון בהתפשטות המגפה ולאור ההחלטה כי בתי הספר יפעלו בתפיסה קפסולרית נדרשה המערכת להתאמות מהירות שכללו הקטנת כיתות באמצעות הרחבת משרות לעובדי ההוראה וגיוס עוזרי חינוך כדי לצמצם מגעים, הנחת תשתיות דיגיטליות בבתי הספר, רכש מחשבים שיאפשרו לשלב בלמידה את התלמידים שידם אינה משגת, הכשרות להוראה מרחוק, פיתוח תוכן דיגיטלי מותאם, ביטוח ומתן אפשרות ללמידה במרחבים פתוחים, תוספת משאבים משמעותית למענים רגשיים וחברתיים, הקצאת משאבים לרשויות לאמצעי מיגון והגינה, פיתוח מואץ של כלים להוראה מותאמת למאה ה-21 והקמת מרכז שליטה למערכת החינוך שינטר את התחלואה במערכת אליה נכנסים מדי יום כ-50% מאזרחי ישראל (תלמידים, צוותי חינוך, הורים ומפעילים חיצוניים) - שיקטע שרשראות הדבקה ויאפשר את רציפות הפעלתה.

שליטה ובקרה

לצורך ביצוע הפעולות גויס תקציב של 4.2 מיליארד שקלים. לאורך שנת הלימודים הקודמת ולפני חיסון האוכלוסייה שהיה גיים-צ'יינג'ר משמעותי, פעלו מוסדות החינוך בלמידה משולבת פיזית ומרחוק. באמצעות מרכז השליטה שהוקם, הוכח באופן ברור וחד משמעי שבתי הספר הם מראה של סביבתם, הם אינם מאיצי קורונה וההפך הוא הנכון, הם מרסני הדבקה.

התלמידים נמצאים תחת שליטה ובקרה, מוסדות החינוך פועלים בתו סגול מחמיר ומצליחים לקטוע שרשראות הדבקה באופן מהיר ויעיל, עוד הוכח מנתוני מרכז השליטה ומבדיקות "מגן חינוך" שבוצעו בבתי הספר כי נתוני ההדבקה היו זהים בכיתות בהן למדו בקפסולות ובאלה שהתקיימה בהן למידה בכיתות מלאות, למעלה מ-85% מהמאומתים נדבקו מחוץ לכותלי בתי הספר ולא היה הבדל בין השכבות השונות.

שליטה מקומית

השנה השלישית נפתחת ב-1 בספטמבר בהחלטה של למידה פיזית בבתי הספר, החלטה נכונה המבוססת על נתונים, למידה והפקת לקחים, נשענת על התשתיות שהונחו בשנה האחרונה ועל העובדה שהחיסונים משנים את תמונת המצב. מערכת החינוך והמשק לא יוכלו לסבול יותר עצירה של מערכת החינוך ובטח שלא סגירה למטרת אכיפת סגר והשארת ההורים בבית עם הילדים במסווה של טענה שלא הוכחה מעולם שהתלמידים מדביקים ונדבקים יותר.

העובדות הן שלאחר סבב החיסונים הראשון והשני, תלמידי מערכת החינוך היוו 50% מהאוכלוסייה הלא מחוסנת ורק 25% מהמאומתים. צריך לצייד את המנהלים במשאבים שיאפשרו להם לנהל את בתי הספר באופן גמיש ולהשאיר בידם את ההחלטה האם ומתי לצמצם כיתות בהתאם לתמונת המצב בעיר, בשכונה או בסביבת מוסד החינוך, וזאת כדי למנוע ריבוי בידודים.

מנהלי בתי הספר אחראים לחינוכם ולבריאותם של התלמידים וצוותי החינוך, הם יודעים הכי טוב לנתח את תמונת המצב ולקבל החלטות בהתאם. הימים עוברים, הידע והניסיון נצברים ומערכת החינוך חייבת להתקדם ולפעול בשנה הקרובה באופן פיזי ובגמישות לשדה החינוכי ולא על פי התפיסה שגובשה בימיו הראשונים של המשבר, גם בימים של עלייה בתחלואה וגם אם חלילה נגיע לסגר.

הכותב הוא מנכ"ל משרד החינוך היוצא