השינוי הכלכלי שאתם חייבים לעצמכם לקראת השנה החדשה

מספר פעולות בסיסיות יכולות לסייע לכם לחולל מהפך כלכלי: החל מבחינת הרקע הכלכלי בילדות שמשפיע על התנהלותכם ועד תיאום ציפיות עם בן הזוג לגבי סדרי עדיפויות • גלובס מציג טיפים להתנהלות פיננסית נכונה

השינוי הכלכלי שאתם חייבים לעצמכם לקראת השנה החדשה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
השינוי הכלכלי שאתם חייבים לעצמכם לקראת השנה החדשה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

מדי שבוע מופיעים במדור טיפים צרכניים כיצד לבחור ביטוחים, כיצד להתנהל עם חסכונות, כיצד לבחור השקעות ועוד. הפעם, לקראת ראש השנה הקרב ובא, נבחן סוגיות רוחביות יותר: מהו הרקע האישי שלנו שמשפיע על התנהגותנו הכלכלית; מהם העקרונות הבסיסיים שלנו בהתנהלות שלנו עם כסף? וכיצד דווקא לקראת השנה החדשה, שינויים קטנים יובילו לשינוי כלכלי גדול.

1) הכירו את הסיפור שלכם

לכאורה, כסף הוא הדבר הכי טכני בעולם - עובדים, מרוויחים ומכלכלים את עצמנו ואת המשפחה. אולם במציאות לכל אחד מאיתנו יש סיפור, עמוק, שמתווה את היחסים שלנו עם הכסף: הבית שתמיד היה בו מחסור, האבא שאיבד הכל, ההוצאה לפועל שדפקה על הדלת, ההורים שכל הזמן היו בעבודה.

הרקע האישי שלנו גורם לנו לפחד מהשקעות שמא נפסיד את הכסף או לבחור בדרך בזבזנית כפיצוי. הוא יכול לגרום לנו לא להשתעבד לעבודה או לחילופין לחיות בהישרדות יומיומית - לעבוד ולחסוך כל שקל לשעת חירום מבלי ליהנות מהחיים. שבו עם עצמכם, וחישבו: מה הסיפור שלכם עם כסף? מה מניע אתכם בהחלטות שלכם?

2) נהלו את העניינים הפיננסיים

כסף אמור לייצר לכם רווחה כלכלית על ידי ניהול נכון. כסף דורש ניהול מתמיד, ואם אתם אומרים: "הסוכן ידאג לזה", "המעסיק ידאג לזה", "הפקיד ידאג לזה", אתם בדרך הנכונה לשגיאות שיהיה קשה לתקן.

כיום, לאחר שינויים רבים שעבר העולם הפיננסי, כל האחריות וכל מרחב הבחירה הוא בידיים שלכם. אתם לא אמורים להיות גאוני השקעות, אתם אמורים להכיר את הבסיס על מנת לקבל החלטות מושכלות ביחד עם אנשי מקצוע.

כסף עובד בשבילכם, לפיכך הבינו מתי כדאי להשקיע כסף ברמת סיכון גבוהה ומתי ברמת סיכון נמוכה. זאת, מאחר שכל סוג של חיסכון שתנהלו צריך להיות מותאם לצרכים שלכם; הבינו כיצד מתנהגת ריבית על הלוואות ומתי לוקחים אותן, ומתי גם לא; וכן הבינו אילו הגנות אנחנו צרכים בכל שלב בחיים על מנת לא להגיע לבור שאין ממנו תחתית, ואילו ביטוחים הם בזבוז כסף חסר תוחלת.

3) דברו על הכסף

מצב כלכלי מכביד על הנפש ועל הזוגיות. דברו בפתיחות על ענייני הכסף, היו בתיאום ציפיות מלא עם בני הזוג, דברו על הערכים ועל סדרי העדיפויות שלכם כמשפחה. אל תגידו "אני לא מבינה כלום, הוא מנהל את החשבון", או "אני לא מתערב בזה, זה הכל היא". עצמאות כלכלית בתוך הזוגיות תעשה לכם רק טוב.

4) הכניסו יותר, הוציאו פחות

כמה קל? הא? אם זה היה כל כך פשוט, לא היה מינוס לאף אחד. הוציאו פחות: דעו על מה לוותר, היו ברורים בערכים ובעדיפויות שלכם, גם אם לשכנים או לחברים יש ערכים אחרים. הכניסו יותר: השקיעו ביכולתכם, התפתחו, חפשו תמיד אפיקים נוספים שיכולים לייצר הכנסה.

5) גם אם אין, זה בסדר:

לא לפחד לומר לילדים "אי אפשר" או "זה לא בסדר העדיפויות כרגע".

6) רגליים על הקרקע

לכולנו יש חלומות: לעשות מכה, להפסיק לעבוד בגיל 30, לחיות רק מהכנסה פסיבית, לסמוך על אלת השפע שתספק את צרכינו. חלומות הם דבר מצוין, אבל בסוף רובנו עובדים על מנת לייצר הכנסה. אז לצד החלומות, היו עם הרגליים על הקרקע ודעו כיצד אתם משיגים יציבות ורווחה כלכלית היום ובעתיד.