פרויקט החברות הצעירות של רוש ו-aMoon יצא לדרך: נבחרו שני הפרויקטים הראשונים

הפרויקט נועד לקדם מיזמי בריאות דיגיטלית צעירים הנבחרות: Sentient לאבחון פתולוגי ו-Causalis לטיפול בסרטן ריאות

אחד האתגרים של חברות שמפתחות את כלי הבינה המלאכותית עצמם הוא השגת מידע כדי לאמן את מערכות הבינה המלאכותית / אילוסטרציה: Shutterstock
אחד האתגרים של חברות שמפתחות את כלי הבינה המלאכותית עצמם הוא השגת מידע כדי לאמן את מערכות הבינה המלאכותית / אילוסטרציה: Shutterstock

קרן aMoon וחברת רוש דיאגנוסטיקה הודיעו על בחירת שתי החברות הראשונות בתוכנית Starfinder Lab, שבה הן משתפות פעולה באיתור וטיפוח חברות צעירות או פרויקטים מוקדמים בתחום הבריאות הדיגיטלית. המטרה המוקדמת הייתה לבחור שלוש חברות בתחומים של פתולוגיה דיגיטלית, אבחון סרטן ריאות וקידום סוגי אנטיביוטיקה חדשים, אך לבסוף הוחלט שאין כרגע חברה מתאימה לפרויקט בתחום האנטיביוטיקה. שתי החברות שנבחרו עוסקות בשני התחומים האחרים.

בינה מלאכותית מאמנת בינה מלאכותית

בתחום הפתולוגיה הדיגיטלית נבחרה Sentient. המוצר שלה מעניין ושונה: רוב חברות הבריאות הדיגיטלית בתחום הזה בנו מערכות בינה מלאכותית שעוזרות לפתולוג לשים לב מהר יותר לאזורים חשודים ולזהות סימני מחלה שכנראה לא היה מזהה בעין אנושית בלבד. Sentient מייצרת על בסיס תמונות שנאספו מביופסיות אמיתיות תמונות "סינתטיות" שהן דומות אך לא זהות למקוריות, ובעצם לא שייכות לשום מטופל. המטרה שלהן היא לתת למערכת הבינה המלאכותית מאגר גדול יותר של תמונות להתאמן עליו. השגת מידע כדי לאמן את מערכות הבינה המלאכותית היא אחד האתגרים של חברות שמפתחות את כלי הבינה המלאכותית עצמם.

החברה הוקמה בטכניון ומנוהלת על ידי ד"ר יוני סביר, יחד עם החוקרים טניה וסרמן ונתי דניאל.

בתחום סרטן הריאות נבחרה חברת Causalis, המשתמשת בבינה מלאכותית כדי ליצור מודל של הגורמים המשפיעים על סרטן ריאה, וכך לנבא את הטיפול התרופתי הטוב ביותר לכל מטופל. החברה הוקמה על ידי שמעון שיבא, שותף מייסד וסמנכ"ל מדע נתונים, ואוראל חשמטיה, מייסדת שותפה ומנכ"לית וירון גולדשטיין.

"דואגים שיהיה מידע זמין לחברות"

בשלב הראשון יפעלו החברות במשך תשעה חודשים במעין אקסלרטור, עד לשלב האבטיפוס. כל חברה תקבל מימון של 250 אלף דולר מרוש ו-aMoon, שיספקו להן גם גישה למאגרי מידע רפואיים ומשאבים נוספים הנמצאים ברשותם.

עדי זמיר, מנהלת שותפות aMoon-רוש דיאגנוסטיקה, אומרת שבימים אלה השותפות מבצעת שוב אותו תהליך של זיהוי התחומים המעניינים ומיפוי האתגרים עבור 2022. "התהליך הזה מפגיש מנהלים ומומחים משתי החברות ברמה מאוד בכירה", היא אומרת. "אחרי התהליך הזה, שנמשך כשלושה חודשים, אנחנו מציגים את השאלות ואת הצרכים שלנו לאקוסיסטם הישראלי (בתי החולים, קופות החולים, חברות הביטוח, גורמים ממשלתיים וכדומה), מוודאים שגם הם רואים בזה צורך, ובעיקר - מוודאים אם אפשר להשיג מידע שיאפשר לחברות לפתח את הטכנולוגיה שלהן. אם אין מידע זמין, קשה לבנות פעילות בתחום הבריאות הדיגיטלית. אנחנו מציעים מידע גם של שותפים שלנו וגם של רוש עצמה.

"אם הצורך מתאים והמידע קיים, יש טעם לכתוב קול קורא בתחום. מכאן אנחנו מתחילים לחפש את הפרויקטים או החברות שנמצאות בתחילת הדרך אבל יש להן כל מה שדרוש כדי להמשיך הלאה מבחינת הרעיון והצוות. אנחנו לא מחפשים בהכרח שתהיה להם כבר הנהלה עסקית יציבה, כי דווקא בזה אנחנו יכולים לעזור".

בסבב הנוכחי הגיעו לשלב ההגשה 51 חברות, אומרת זמיר. מתוכן נבחרו 13 להציג ב"פיץ' דיי". "כל חברה שלא המשיכה איתנו לשלב הבא קיבלה הסבר מפורט מדוע זה לא מתאים. עם כל חברה שעלתה לפיץ' דיי עבדנו כדי שכל אחת תציג את עצמה בצורה הברורה ביותר. אחרי זה, השותפות עברו על החומרים, קיימו דיון פנימי ואז נפגשו לדון בעיקר בחברות שלא הייתה לגביהן הסכמה. הסכמנו שבתחום האנטיביוטיקה לא נבחר חברה, כי לא הייתה התאמה מדויקת. התחום הוא עדיין מאוד אקדמי".

בסופו של דבר, הכוונה היא לבחור לאורך שלוש שנים תשע חברות, ולכן בשנה הבאה יפורסמו ארבעה קולות קוראים, אחד מהם במקום זה שלא התמלא כהלכה השנה. "המטרה היא ליצור חברות שיש להן היתכנות להיות גלובליות, מהיום הראשון", אומרת זמיר.

זמיר גאה במיוחד בכך שחברת קוזאליס התגבשה סביב הקול קורא. "זו קבוצת יזמים קלאסית, עם נציגות עסקית ונציגות טכנולוגית, שהיה לה המודל שעוזר להתאמה אישית, אבל הם לא היו בטוחים לאיזה תחום ליישם אותו, וכשהגיעה ההזדמנות, הם החליטו ליישם את זה לצורך שאנחנו הגדרנו, אחרי שבחנו את השוק".