לקראת הוצאת 500 עובדים נוספים לחל"ת: ועד אל על מאיים בשביתה

במכתב שעליו חתום יו"ר ועד העובדים, שרון בן יצחק, הוא מטיח בהנהלה כי היא מפרה את הסכמי ההבראה עליהם חתמו העובדים שמאוגדים בהסתדרות • "העובדים קיימו את מלוא חלקם בהסכמי ההבראה. למרות זאת לא בוצעה ההתייעלות מצד החברה", נכתב

מחאת עובדי אל על מול מטוס ראש הממשלה בנתב''ג בחודש שעבר / צילום: ועד עובדי אל על
מחאת עובדי אל על מול מטוס ראש הממשלה בנתב''ג בחודש שעבר / צילום: ועד עובדי אל על

על רקע החשש כי הנהלת אל על תוציא 500 עובדים נוספים לחל"ת - ועד אל על משגר מכתב חריף לסמנכ"לית כוח-האדם של החברה, יהודית גריסרו. כיום מעסיקה אל על כ-4,000 עובדים, אחרי שכ-2,000 נפרדו מהחברה במסגרת ההתייעלות שאל על נדרשה לבצע בשנה האחרונה. מתוך העובדים שנותרו בחברה, כ-1,400 עובדי אל על מצויים בחל"ת. טענת הוועד היא כי הוצאת 500 עובדים נוספים לחל"ת משמעה פיטורים עבור רבים.

במכתב שעליו חתום יו"ר ועד העובדים שרון בן יצחק, הוא מטיח בהנהלת אל על כי היא מפרה את הסכמי ההבראה עליהם חתמו העובדים שמאוגדים בהסתדרות.

נזכיר כי ההסתדרות הכריזה לאחרונה על סכסוך עבודה ענפי הכולל את עובדי אל על, ארקיע, טייסי ישראייר ועובדי רש"ת. עובדי ישראייר המאוגדים בהסתדרות הלאומית הכריזו על סכסוך עבודה גם הם, וזאת לאור החשש מפיטורים המוניים בענף.

בתוך כך, חברות התעופה הישראליות ממתינות לסיוע ממשרד האוצר שהציע מתווה של הלוואת בלון לשלוש החברות לתקופה של שנתיים. המדינה מצפה מבעלי החברות להכניס יד עמוק לכיס ולהשקיע בחברות שנקלעו למשבר חמור. בעלי אל על, קני רוזנברג, התחייב להזרים 43 מיליון דולר במסגרת הנפקה שיועדה להתקיים עד לסוף חודש יולי בהיקף של 105 מיליון דולר, הנפקה זו לא בוצעה עד כה.

"העובדים קיימו את מלוא חלקם"

כעת  כאמור טוענים עובדי אל על להפרת ההסכמים מולם. "כל מכסת העובדים שנקבעה לפיטורים במסגרת הסכמי ההבראה הללו פוטרו כבר, ואף מעבר לכך. העובדים קיימו את מלוא חלקם בהסכמי ההבראה. למרות זאת לא בוצעה ההתייעלות מצד החברה, ולא הוקטן צי המטוסים בהתאמה לצמצום בכוח-האדם, למרות שהסכמי ההבראה וההיפרדות מ-2,000 עובדים התבססו על המתווה של מכירת 12 מטוסים", כך נכתב במכתב שמוען לגריסרו.

בעניין מכירת המטוסים שאל על התחייבה לבצע במסגרת ההתייעלות, מנכ"ל אל על אביגל שורק אמר לאחרונה, עם פרסום דוחות החברה לרבעון השני, כי מהלך כזה יתבצע על-פי התוכנית העסקית של החברה. "אנחנו חושבים איך ייראה העולם בשנתיים הקרובות, ומתוך מה שאנחנו חושבים, נבצע פעולות שחלק מהן נוגעות לצי המטוסים".

בן יצחק מתייחס להפרה של אל על מול המדינה להנפקה כאמור ולהזרמת ההון מצד הבעלים, כאשר לשיטתו ההנפקה שאינה מתבצעת "מסכלת את הסיכוי לקבלת הסיוע, שנועד להצלת החברה ועובדיה".

גורם באוצר אמר בעניין זה כי האוצר לא יתנה את קבלת הסיוע, כלומר הלוואת הבלון בביצוע ההנפקה, כשאל על תידרש לבצע בכל מקרה במסגרת קבלת מקדמה של 210 מיליון דולר לכרטיס טיסה למערך האבטחה לתקופה של 20 שנה.

"מאז שנחתמו הסכמי ההבראה, החברה מנצלת את המצב ובכלל זאת אינה מכבדת סעיפים רבים בהסכמים הקיבוציים הקיימים, וכן אינה מכבדת נוהגים שנהוגים בחברה מזה שנים רבות, כגון: אופן הפעלת חדרי אוכל, אופן הפעלת קווי היסעים, שיבוצים מחוץ לשבלונות במגזרי הקרקע, אי-איוש תפקידים, ביצוע תפקידים ללא תקן, אי-פרסום מכרזים, היעדר הענקת דרגות אישיות לפי ההסכם בנושא זה ועוד. מאחר שהחברה הוציאה לחל"ת כמות ניכרת של עובדים, אף לאחר שהתגברה הפעילות הטיסתית, נוצרו עומסים על העובדים הפעילים, עד כדי כך שהלחץ הנפשי שנגרם להם עלול לגרום למפגעים בטיחותיים", כך כותב יו"ר הוועד, שאף טוען כי "החברה מגדילה את כמות העובדים המועסקים באמצעות חוזים אישיים וכן מתקשרת עם קבלני משנה בתחומים רבים".

העובדים יכולים לנקוט מהלכים שיכללו שיבושים בעבודה שבועיים לאחר ההכרזה על סכסוך העבודה, כלומר ב-13 לספטמבר. אם לא יוסדרו הנושאים עד למועד הזה, מזהיר בן יצחק, "נפעל בכל האמצעים לרשותנו".