תנובה מוכרת ידע בתחום תחליפי החלב לחברת מיגרוס משווייץ

העסקה תקפה ל-10 שנים עם אופציה ל-10 שנים נוספות • בתנובה לא מפרטים אודות הסכום שיתקבל בעקבות ההסכם, אולם מציינים כי פוטנציאל ההכנסות נאמד בעשרות מיליוני אירו בשנה

אייל מליס, מנכ''ל קבוצת תנובה / צילום: רפי קוץ
אייל מליס, מנכ''ל קבוצת תנובה / צילום: רפי קוץ

הסכם ראשון לתנובה למכירת ידע: תנובה חתמה עם קבוצת מיגרוס (Migros Group), קמעונאית המזון משווייץ, על הסכם למכירת ידע לייצור מוצרי תחליפי חלב על בסיס סויה. העסקה תקפה ל-10 שנים עם אופציה ל-10 שנים נוספות.

בתנובה לא מפרטים אודות הסכום שיתקבל בעקבות ההסכם, אולם מציינים כי פוטנציאל ההכנסות נאמד בעשרות מיליוני אירו בשנה.

במסגרת ההסכם תנובה תקבל תשלום עבור ליווי מיגרוס בהתאמת קוויי היצור שלה ועבור סיוע בפיתוח המוצרים. עוד תזכה תנובה לתגמולים עבור המוצרים שיימכרו. בשלב ראשון הידע שיימכר הוא לייצור משקאות יוגורט ומעדנים על בסיס סויה.

תנובה נכנסה לתחום תחליפי החלב לפני כ-18 שנה, והיא מייצרת תחליפי חלב, מעדנים, יוגורטים משקאות, גבינות, טופו ועוד במסגרת המותג "אלטרנטיב".

לפי נתוני החברה, שוק תחליפי החלב על בסיס צמחי העולמי צומח בקצב שנתי של 12.5%, ועד 2028 הוא צפוי לגלגל כ-52.6 מיליארד דולר. "חברות בעולם שלא זיהו את המגמה בזמן, מתקשות עכשיו לסגור את הפער, ולכן עומדות בפניהן שלוש אפשרויות: להקים אופרציה מאפס שכרוכה בעלויות עצומות ולוקחת זמן רב; לרכוש חברה בתחום; או לרכוש ידע", אומר אייל מליס, מנכ"ל קבוצת תנובה. "כאן תנובה נכנסת לתמונה וממנפת את הניסיון שצברה בשנים האחרונות במחקר, פיתוח וייצור לטובת מכירת ידע בשווקים הבינלאומיים, כמנוע צמיחה ארוך-טווח של החברה". 

 היו"ר חיים גבריאלי יודח? 

בתוך כך, אחרי ראש השנה יתכנס דירקטוריון תנובה לבקשת נציגי ארגוני הקיבוצים לדון בהדחת היו"ר חיים גבריאלי עם העמקת הקרע בין נציגי הקיבוצים בתנובה ובין נציגי ברייט פוד, בעלת השליטה בתנובה מאז 2014. ברייט פוד מחזיקה ב-77% ממניות תנובה, ובשאר מחזיקים ארגוני הקיבוצים.

חיים גבריאלי, יו''ר תנובה / צילום: רן ישראלי
 חיים גבריאלי, יו''ר תנובה / צילום: רן ישראלי

הדיון יתקיים בעקבות פרסומים על אירוע שהתרחש לכאורה בין גבריאלי ובין עובדת החברה בעת נסיעה עסקית בחו"ל. יצוין כי הסיכוי להוביל להדחת היו"ר הוא נמוך, היות שבדירקטוריון יש רוב לנציגי ברייט פוד, אך המטרה היא להביא את הנושא לדיון בזווית האתיקה.

בסביבת ברייט פוד נטען כי הטענות על אותו אירוע הן חלק ממאבק השליטה המתמשך בין הצדדים. גבריאלי מונה ליו"ר דירקטוריון תנובה מטעם ברייט פוד ב-2018. בשעתו המינוי הוגדר כמפתיע, משום שלראשונה מאז רכשה הקבוצה את תנובה בשנת 2014, היא בחרה ביו"ר ישראלי.

גבריאלי כיהן בעבר כמנכ"ל חברת אי.די.בי והיה יד-ימינו של נוחי דנקנר. לפני שמונה ליו"ר כיהן כסגן היו"ר. זמן קצר לפניו מונה גיא רוזן לסגן יו"ר בקונצרן המזון תנובה. רוזן היה סמנכ"ל בכיר ומשנה למנכ"ל כלל תעשיות, והוא מונה מטעם ארגוני הקיבוצים בחברה. 

מברייט פוד נמסר בתגובה: "אנו מרוצים מהתוצאות העסקיות המעולות שהיו"ר חיים גבריאלי ומנהלי החברה הגיעו אליהם. כבעלת השליטה בתנובה, ברייט פוד מחויבת בניהול אחראי של תהליכים בחברה ובדירקטוריון. אנו מתמקדים בהמשך הובלת החברה לטובת תנובה, הצרכנים, העובדים והספקים. זו חובתנו".