הרמטכ"ל כוכבי על מותו של בראל חדריה שמואלי ז"ל: "משלימים תחקיר יסודי שהופך כל אבן"

"כל חייל הניצב בפני איום וסכנת חיים, בשגרה או בלחימה, רשאי, צריך ומחויב לפעול בחדות, לחתור למגע ולסכל את האיום", אמר כוכבי

הרמטכ''ל כוכבי / צילום: אלי דסה
הרמטכ''ל כוכבי / צילום: אלי דסה

הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי התייחס הערב (ה') בטקס חילופי מפקדי חיל הים לאירוע שבו נהרג הלוחם בראל חדריה שמואלי זיכרונו לברכה בגבול הרצועה. ברקע הביקורת על כך שהלוחמים לא קיבלו הוראות פתיחה באש מספקות ומותאמות למצב, אמר הרמטכ"ל כי "בימים אלו אנו משלימים תחקיר יסודי שהופך כל אבן, תחקיר שמבוסס על אמות מידה מקצועיות וערכיות בלבד".

כוכבי ציין כי החיילים והמפקדים מצוידים בכל הכלים ובהוראות פתיחה באש חדות וברורות והוסיף כי כל טענה אחרת משוללת כל יסוד והיא אינה אלא שקר מוחלט. "כל חייל הניצב בפני איום וסכנת חיים, בשגרה או בלחימה, רשאי, צריך ומחויב לפעול בחדות, לחתור למגע ולסכל את האיום". עם זה הוסיף כי בשדה הקרב שורר ערפל, התרחשויות פתאומיות וחיכוך, ואין אפשרות לצפות כל אירוע. ההחלטות מתקבלות במהירות ובתנאים מורכבים ולא ניתן להימנע מטעויות. הוא הזכיר כי גם באירוע זה המח"ט והמפקדים שהו עם החיילים בקו המגע עם האויב.

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר קודם לכן באירוע הרמת כוסית עם סיעתו ימינה, כי הטענה כאילו שינו את הוראות הפתיחה באש בעזה היא שקר וכי מביש שפוליטיקאים שלחו פעילים להלוויתו של שמואלי כדי להתסיס את הרוחות.

בסוגיית הגזרה הימית אמר כוכבי כי בשנים האחרונות מתרחש שינוי עמוק וחשיבותו האסטרטגית של המרחב הימי הולכת וגוברת. הוא האשים איראן, אף שלא הזכיר אותה בשמה, כי היא משתמשת בציר הימי למטרות טרור, להעברת אמצעי לחימה, כספים וציוד. "במציאות הזו - העליונות הימית של מדינת ישראל הופכת לחיונית עוד יותר. נוכח נסיונות האויב לחדור מן הים, לבצע פיגועים, להבריח אמל"ח או לתקוף כלי שייט ונכסים אסטרטגיים ישראליים - שימור העליונות הימית היא הכרח. התגברות האיומים חייבה את צה"ל ואת זרוע הים לחולל שינוי יסודי ועמוק. זרוע הים נענתה לאתגר - התאימה את עצמה לצרכים, התעצמה והצטיידה ביכולות מתקדמות ושינתה את דרכי פעולתה. הזרוע ביססה את מקומה בצה"ל, והפכה למכפיל כוח בעבור מדינת ישראל". מילים המתייחסות לרכש הצוללות וספינות הלחימה החדשות שבהן הצטייד חיל הים בשנים האחרונות.

בטקס נכנס לתפקיד מפקד חיל הים האלוף דוד סער סלמה במקום האלוף אלי שרביט.

בתוך כך מסר דובר צה"ל הודעה ולפיה כוכבי קיים אמש שיחה עם מפקד CENTCOM, "פיקוד מרכז" בצבא ארצות הברית, הגנרל קנת' מקנזי. ‏השניים שוחחו על מבצע הפינוי הצבאי מאפגניסטן ובהמשך דנו בסוגיות והאתגרים האזוריים. הרמטכ"ל ציין כי הוא מוקיר את המחויבות האמריקאית לביטחון מדינת ישראל, והשניים הביעו את ציפייתם להעמיק את שיתוף הפעולה בין צה"ל ופיקוד CENTCOM.