טליבאן | דעה

חמאס לומד מטליבאן: לא הנשק מנצח, אלא הרוח

יש לסיים את רצון חמאס להמשיך בלחימה, כי רק כך ייגמר העימות • זה לא משנה כמה בניינים ישראל הורסת, איזה סוג של מצור היא מטילה, המפתח לניצחון הוא שבירת רצון המתנגדים להמשיך להילחם

חיילי חמאס, עזה / צילום: Shutterstock
חיילי חמאס, עזה / צילום: Shutterstock

ישנו קשר ישיר בין ההשתלטות של הטליבאן על אפגניסטן לאחר נסיגת ארה"ב לבין האמונה של חמאס וארגוני המאבק הפלסטינים האחרים, כי ניתן להביס את הישראלים ולגרש אותם מארצם.

המומחים ופרשנים בכל העולם החלו לתהות איך קרה שהמערב לא הצליח לעזוב את אפגניסטן בשלום, דיפלומטיות ובמצב טוב יותר מאשר המצב בו מצאו אותה ב-2001. מכל ההצהרות הריקות וחסרות התכלית שחוזרות על עצמן מדי פעם על ידי פוליטיקאים מערביים, אף אחת לא ריקה וחסרת טעם מהאחת: "לא יכול להיות פתרון צבאי לסכסוך הזה".

לרוע המזל, עשרות שנים של סרבנות פלסטינית אלימה מלמדות אותנו כי לא ניתן לסיים את הסכסוך בין ישראל לפלסטינים באמצעות משא ומתן. ניתן לראות את כוחה של הסרבנות הזו בראיון של העיתונאי הבריטי-פלסטיני עבד אל בארי אטואן לערוץ פאן-ערבי המקורב לחיזבאללה "אל מאידיאן" רק לפני כשבועיים.

הוא אמר כי הישראלים יודעים שהסצנות משדה התעופה בקבול יחזרו על עצמן בנמל התעופה בן גוריון, וכי הישראלים יגלו אז שאין מטוסים שיעזבו את נמל התעופה בן גוריון, והם ייאלצו לברוח לים התיכון. הוא סיפר כי ב-1995 יאסר ערפאת אמר לו שיבוא היום עוד בחייו שהישראלים יברחו מפלסטין כמו חולדות מספינה טובעת. "היום, אני מאמין שהנבואה הזו תתגשם", סיכם אטואן. לרוע המזל, פלסטינים רבים חולקים דעות אלו.

על פי כל הסקרים, חמאס נותרה המפלגה הפופולרית ביותר באזורים שבשליטת הפלסטינים, ולאחר השתלטות הטליבאן חמאס שלחה הודעת ברכה לבעלת בריתה האפגנית. מנהיג הטליבאן הביע את תודתו לאחיו הפלסטינים, הוא הקפיד לקשור את ההצלחה באפגניסטן למאמץ הפלסטיני לחסל את ישראל ולהקים מדינה פלסטינית בין הירדן והים.

זה נראה לכאורה אבסורדי בגלל יחסי הכוחות בין ישראל לפלסטינים, אך בעיניהם הטליבאן הביס את המעצמה החזקה ביותר בעולם.

חמאס ושאר ארגוני המאבק הפלסטינים, להוטים לנצל את המומנטום של הטליבאן, ולמרות מחוות הרצון הטוב של ישראל חמאס מגביר התקפות על הגדר. ישראל רואה בכך מטרדים קטנים, אך על רקע ניצחון הטליבן - עבור חמאס והמאבק הפלסטיני הם מייצגים אופטימיות שאפשר לסלק את המדינה היהודית בסופו של דבר, למרות חוסר האיזון בעוצמה.

ההבדל בכוח האש והעוצמה בין הטליבאן לארה"ב גדול בהרבה מזה בין חמאס לישראל. באפגניסטן, ארה"ב ובעלות בריתה מעולם לא שברו את רצון הטליבאן להמשיך להילחם, ולכן טליבאן חיכתה עד שארצות הברית תחדל מרצונה להילחם. ואכן היא השיגה את מטרתה.

מה שמביא לניצחון הוא לא הנשק החזק יותר, אלא הרוח החזקה יותר. ישראל צריכה ללמוד היטב מהאירועים הללו. כוח האש אינו המפתח לניצחון.

חמאס מאמין בניצחונו האולטימטיבי ובהבסת המדינה היהודית כיום יותר מתמיד.

על ישראל לרסק את הרצון והאמונה של מנהיגי חמאס וארגוני המאבק האחרים. זו האפשרות היחידה לסיים את העימות ולהביא עתיד טוב יותר הן לישראלים ולפלסטינים.

יש לסיים את רצון חמאס להמשיך בלחימה, כי רק כך ייגמר העימות. זה לא משנה כמה בניינים ישראל הורסת, איזה סוג של מצור היא מטילה, המפתח לניצחון הוא שבירת רצון המתנגדים להמשיך להילחם.

זה היה כך בעבר ואין סיבה שזה יהיה אחרת בעתיד.

הכותב הוא מנכ"ל פורום המזרח התיכון