תקציב 2021 – מתכון בטוח לעוני ומצוקה עתידיים

לצד בשורות חשובות דוגמת העלאת גיל הפרישה לנשים, תקציב המדינה המתהווה משקף ראייה קצרת-טווח ונטולת מעוף, ולא נותן מענה לאלמנטים החשובים ביותר המבחינים ביננו לבין מדינות העולם השלישי: שינוי מצב החינוך, טיפול בשחיתות וחיזוק המשילות

הומלס שוכב על ספסל ברחוב / צילום: תמר מצפי
הומלס שוכב על ספסל ברחוב / צילום: תמר מצפי

ישנן בשורות חשובות בתקציב החדש. לדוגמה, העלאת גיל הפרישה, שכמעט כל גורמי הרווחה והכלכלה מסכימים שהייתה צריכה להתרחש כבר מזמן, וחשוב ביותר שנכרכה בחבילת סיוע סוציאלית לנשים במקצועות שוחקים, שדרשו חברות הכנסת ממפלגת העבודה ומרצ על מנת לאשר את התקציב.

ולצד הבשורות הטובות בתקציב קיים אלמנט מרכזיי ומשמעותיים מאוד שחסר בו - עתיד; אין עוררין על כך שלאחר שלוש שנים נטולות תקציב מדינה ומשבר קורונה מתמשך ניצבת בפני מקבלי ההחלטות שורה ארוכה של סוגיות בוערות שדורשות התמודדות. עם זה, על מנת לבנות את עתיד המדינה חובה להתמקד בדברים המרכזיים ביותר- בתשתית האנושית והממסדית שעליה הכל מונח; אם נבחן את כלל המדינות המפותחות, נגלה שיש ביניהן פערים ניכרים בתרבות, בכלכלה ובממשל, אבל ישנם שלושה אלמנטים שמשותפים לכולן ומבחינים בינן לבין מדינות העולם השלישי: חינוך, שחיתות ומשילות. אלו בדיוק הדברים שהתקציב הנוכחי מזניח ואלה בדיוק הדברים שהופכים אותו לתקציב שטומן בחובו סכנה לעתיד של כולנו.

חינוך: רבע מאזרחי ישראל גדלים לעוני מחפיר; בתקצוב ובתמיכה של המדינה הם לא רוכשים כלים רלוונטיים להתמודדות עם העולם המודרני - כלים שנמצאים תחת הביטוי המטעה "לימודי ליבה". בבתי הספר החרדיים, בהם, לכאורה, מלמדים מקצועות אלו (מתמטיקה, מדעים ואנגלית), התכנים נלמדים ברמה בסיסית מאוד, כשהרף נמוך באופן קיצוני מהסטנדרט הנלמד בבתי הספר הממלכתיים והממלכתיים דתיים. זאת לצד העובדה שרובם המכריע של בתי הספר החרדים לא לוקחים חלק בבחינות חיצוניות ובמבחני ההשוואה הבינלאומיים, כאשר גם הפיקוח לקוי עד לא קיים. לכן, כל הסטטיסטיקות שמפרסם משרד החינוך בתקשורת הן שקריות; מצב ההשכלה בקרב הדור הצעיר, שמפתחות ההצלחה והשגשוג של החברה הישראלית מצוי בידיו הוא הרע ביותר שידעה המדינה מיום הקמתה, וגרוע יותר ממדינות מתפתחות רבות.

שחיתות: שחיתות היא הסרטן של מערכות השלטון. כדי למגר אותה צריך להשקיע במערכות אכיפה מתקדמות ובעלות כוח-אדם איכותי המתמחה בתחום, להשקיע בשקיפות ולפעול להפחתת רגולציה. בפועל, אותה "רשות רגולציה" רוקנה מתוכן והפכה ל"וועדה ממליצה". בתקציב החדש אין שום תוספת ישירה למלחמה בשחיתות ברשויות המקומיות ובמשרדי הממשלה ואין תקציב לשקיפות; במילים פשוטות- התקציב החדש פסח על הצורך בטיפול אינטנסיבי בסרטן השחיתות שגרורותיו פושות במסדרונות הממשלה וזוכה מדי שנה למקום של כבוד בביקורת המבקר.

משילות: במשך שנים נלחמו המפלגות החרדיות בהפחתת השימוש במזומן. הכסף המזומן מהווה דלק חיוני לארגוני הפשיעה, לתעשיית ההימורים, לזנות, לסחר בנשק ולהעלמת מיסים בסכומי עתק. המפלגות החרדיות נלחמו בהפחתת השימוש בו, היות ובחברה החרדית הפעילות במזומן נפוצה מאוד. אם הדבר לא ברור, אלו מילים מכובסות לכך שלגיטימי ומקובל יותר להעלים מסים. הממשלה החדשה פספסה הזדמנות היסטורית להילחם בכלי המרכזי של העבריינים הכלכליים והפליליים - הכסף המזומן. גם את בעיית הבניה הלא חוקית בכל המגזרים וגם בעיות משילות אחרות "פיספס" התקציב החדש - בכל כך הרבה תחומים בישראל עבריינות משתלמת, ולכן כל כך הרבה בוחרים בה. התקציב החדש דואג לכך שלאורך השנים הבאות העבריינות בישראל תמשיך להשתלם ולכן גם תמשיך לפרוח.

התקציב החדש פספס את ההזדמנות לפעול מול גורמי הליבה של עתיד החברה הישראלית ובחר להביא בשורות חשובות בתחומים הפחות חשובים - מדובר בתקציב שהוא מתכון מעולה לעוני ומצוקה עתידיים.

הכותב הוא ראש חטיבת משאבי אנוש באקדמית גליל מערבי ומרצה בכיר באוניברסיטת בר-אילן. מנהל קבוצת הפייסבוק "אנשי המחר"