נייקי | ראיון

הדרך המפתיעה שבה מנכ"ל נייקי ג'ון דונהיו מתחיל את היום שלו

שגרת יום שני בבוקר של נשיא נייקי והמנכ"ל: ליטר מים, אימון ומדיטציה של הכרת תודה

מנכ''ל ונשיא נייקי, ג'ון דונהיו / צילום: Reuters, Mike Blake
מנכ''ל ונשיא נייקי, ג'ון דונהיו / צילום: Reuters, Mike Blake

בשלב מוקדם בקריירה שלו, שמע נשיא ומנכ"ל נייקי ג'ון דונהיו, דובר בתוכנית הכשרה של Bain & Company אומר משהו שמיד הדהד אצלו: ספורטאי עילית רואים בבקשת עזרה כסימן של עוצמה. "הוא דיבר על הדרך שבה למייקל ג'ורדן היה לא רק את פיל ג'ורדן כהמאמן שלו למשחק; היה לו שף פרטי והיה לו מאמן פסיכולוגי", אומר דונהיו, שכיום בן 61. "והוא אמר: 'אתם בעולם העסקים, מתייחסים לבקשת עזרה כסימן של חולשה. אתם מתנהגים כאילו כל התשובות בידיכם. אם את רוצים להראות ביצועים ברמה עולמית, אתם חייבים שיהיה לכם נוח לקבל עזרה'". בעשורים שעברו מאז, דונהיו עבד עם מדריכי הנהגה רבים; הולך לטיפול אצל המטפלת ג'יל מליק כבר 30 שנה; והקים דירקטוריון פרטי של עצמו - קבוצת חברים עליהם הוא סומך כשהוא זקוק לעצה.

דונהיו, שנולד באוונסטון, אילינוי, הוא גם אב לארבעה עם אשתו איילין וגם מנכ"ל כבר ארבע פעמים, לאחר שהוביל את Bain & Company, איביי וחברת ניהול העבודה הדיגיטלית ServiceNow. בינואר 2020, לאחר שהיה חבר בדירקטוריון של נייקי מאז 2014, עבר לאורגון והפך למנכ"ל הרביעי של החברה, לאחר המייסד השותף פיל נייט, וויליאם פרז ומארק פארקר.

מאז שנכנס למשרה הבכירה ביותר בנייקי, הייתה לדונהיו עבודה רבה. לפני שנהיה מנכ"ל, היו דיווחים שליליים בתקשורת לגבי היחס של נייקי לעובדות נשים וספורטאיות שעשו שיתופי פעולה עם החברה. דונהיו קבע לעצמו יעד למלא 45% מהתפקידים ברמת סגן נשיא ומעלה בנשים עד שנת 2025. הוא גם רוצה שיהיה ייצוג של 30% למיעוטים אתניים ברמת הדירקטור ויותר מזה בכוח העבודה של נייקי בארה"ב. הוא תיכנן לצאת ל"מסע הקשבה" סביב העולם באורך 100 ימים שנאלץ להשלים באופן מקוון לאחר שפרצה מגפת הקורונה. בשבוע האחרון, סגרה נייקי את משרדי ההנהלה ברחבי העולם על מנת לתת לעובדים זמן לנוח ולמלא מצברים. "מבחינות רבות, נייקי נראית כמנהיגה אמיתית בפעילות למען גיוון באופן חיצוני", אמר. "אנחנו רוצים לוודא שאנחנו מנהיגים מבחינה זו גם ברמה פנימית".

"שינויים ואי וודאות הם הנורמלי החדש"

באיזו שעה אתה לרוב מתעורר בימי שני?
"אני אדם של הרגלים. אני מתעורר ב-5:45 בכל ימות השבוע. הדבר הראשון שאני עושה זה לשתות ליטר מים ושתי כוסות קפה ואז אני מתמתח עם Hyperice Hypervolt (מכשיר מסאז' חשמלי). אני עושה 10 דקות מדיטציה ואז יש לי מאמן אישי של נייקי - קוראים לו ג'יי סי קוק. אני מתאמן משבע עד שמונה, ארבעה בקרים בשבוע איתו".

באיזה יום אתה לוקח חופש?
"זה משתנה. למדתי הרבה מבחור שיש לנו בנייקי, ריאן פלהרטי, שהוא מאמן עילית ובדק נתונים על השגרה של ספורטאי על. הוא מדבר על חמשת הפנים של הספורט, שהם תנועה, שינה, תזונה, מחשבה ושיקום, והשיקום מאוד חשוב. אז אנחנו פשוט בודקים איך מרגיש הגוף שלי בכל שבוע נתון, אבל כשלפעמים יש לי פגישות מוקדם בבוקר - גם זה מכתיב את זה".

כמה שעות אתה ישן בלילה?
"השלמתי עם העובדה שאני זקוק לשינה. בשלב מוקדם יותר בקריירה שלי, אמרתי לעצמי שאני לא באמת זקוק לכל כך הרבה שינה, והאמת היא שהשינה ממש חשובה. לכן אני מכוון לישון מעט יותר משבע שעות בלילה. לפעמים זה לא ריאליסטי, אז אני מכוון לישון 70 שעות כל עשרה ימים".

מה אתה אוכל לארוחת בוקר כדי להתחיל את השבוע נכון?
"יש לי משקה חלבונים, וכשאני מגיע למשרד אני אוכל יוגורט ובננה".

האם יש זמן ביום או בשבוע שבו אתה הכי יצירתי?
"הבוקר יהיה הזמן הטוב ביותר שלי. ישנם בקרים בהם אני נשאר בבית בשעתיים הראשונות ללא פגישות, כדי לחשוב או לסדר את המחשבות או אם אני צריך לכתוב משהו. בימי שני בבוקר, צריך לתכנן את השבוע, אז לרוב בימי ראשון, אני אשב ואסתכל על השבוע הקרוב ופשוט אנסה כמה רגעים להתבונן בדברים החשובים ביותר שאני רוצה להספיק בשבוע הזה. למדתי במשך הקריירה שלי להיות יותר מודע מתי הרגעים שבהם אני צריך להתכונן לדברים, ואני מפנה להם מקום בלוח הזמנים, נותן להם לגיטימציה - כולל הזמנים שבהם אני רוצה להיות יצירתי".

כשאתה עושה התבוננות כזו, איך זה קורה אצלך?
"בשנת 2015 יצאתי לשנה חופש, שנת שבתון, ועשיתי ריטריט בודהיסטי של 10 ימי שתיקה בספיריט רוק [מרכז מדיטציה בוודקר, קליפורניה] עם [הסופר והבודהיסט] ג'ק קורנפילד. ג'ק היה מדריך רוחני ויועץ נהדר. מה שאני עושה הרבה לאחרונה זה אימוני הכרת תודה. מה שאנחנו למדנו ממדעי המוח והלימוד הבודהיסטי זה שאפשר, למעשה, לאמן את המוח. המוח הופך לשלילי יותר לאורך השנים בגלל שחוויות שליליות נתקעות במחשבה. אז אפשר להתנגד לזה על ידי הווייה יותר מודעת לדברים שמעריכים, לדברים הטובים בחיים. וכך אני פשוט חושב, על מה אני אסיר תודה במובן הרחב של החיים? על מה הייתי אסיר תודה אתמול? למה אני מצפה שאיהנה ממנו ביום המחר? זה תרגיל טוב. במשך שנים רבות כל כך, הייתי כל כך קפדן לגבי אימוני כושר. אבל מה שלמדתי בשנים האחרונות, חמש או עשר השנים האחרונות, זה שחשוב לא פחות לעשות התעמלות למוח. זה התפישה הזו של מיינדפולנס, וזה דורש את אותה מידה של משמעת והתמקדות שהצד הגופני מצריך".

איזה שינויים עשית בינתיים כמנכ"ל נייקי?
"הדיגיטל נכנס לכל תחום בחיי הצרכנים שלנו. אז בין אם מדובר במועדון אימונים של נייקי, מועדון הריצה של נייקי, אפליקציות הפעילות שלנו או אפליקציית SNKRS או האפליקציה הניידת של נייקי, הצרכנים הביאו אותנו לזה וניסינו לוודא שאנחנו נמצאים שם בכל תחום של חייהם".

האם יש לך פילוסופיה מנחה?
"אני חסיד של הנהגה משרתת. כשאני מבין שכל מה שאני עושה משרת מטרה, משרת אחרים, יש לי מעיין של כוח רצון והשראה גם בזמנים של קושי. פשוט להישאר מחובר לרעיון הזה שאנחנו נמצאים על כדור הארץ כדי לשרת אחרים. המודלים שלי להנהגה תמיד היו מאמנים ראשיים - אתה חושב על פיל ג'קסון, מייק קז'יז'ווסקי, ג'ון תומפסון, טארה ונדרביר, שלא מזמן זכתה באליפות כדורסל נשים, איך הם משרתים את התוכניות שלהם, משרתים מטרה יותר נרחבת. כוחו של שירות היה שיעור חוזר לאורך חיי והקריירה שלי".

איזה לקחים למדת על ניהול חברה בזמן המגפה?
"אני חושב ששינויים ואי וודאות הם הנורמלי החדש... אז פשוט לקבל ולהתמודד עם השינוי המתמשך ואי הוודאות. שנית, החשיבות של בהירות לגבי ערכים, בגלל שצריך כיוון. בנייקי, בשלב מוקדם במגפה, חשבנו על הערכים שלנו, וזה מה שהניע את ההחלטה שלנו להמשיך לשלם משכורות לכל עובדי החנויות. אפילו בחודשים שכל החנויות היו סגורות, זו הייתה החלטה קלה עבורנו. היה מדובר בסכום של כחצי מיליארד דולר, אבל זה היה בהחלט הדבר הנכון לעשות.

הדבר השלישי הוא החשיבות של תקשורת ושקיפות. בעוד שניהול חיים בזום הוא דבר קשה מבחינות רבות, מה שזום הצליח לעשות זה לשים אותי פעם בחודש לפני 25 אלף איש. והדבר האחרון שחיזק אותי כמנהיג זה כוחה של כנות ופגיעות, בגלל שפעמים רבות אין לי את כל התשובות, בין אם בקשר למגפה או נושאי גזע או צדק חברתי או נושאים גיאופוליטיים. אבל אני חושב שיש כוח אמיתי וצורך אמיתי פשוט להגיע ולהיות אמיתי, להיות פגיע ולהיות נוכח".

איך נייקי חושבת לפנות לקהל מדור Z?
"אנחנו מדברים על זה שהמוזה שלנו בקרב צרכנים זה הצעירים בגיל 16 עד 24. הדור הזה, הם רוצים את האינדיבידואליות שלהם. הם רוצים שיבינו ויכבדו אותם על מי שהם, וזה יכול להשתנות לפי גזע, מגדר, נקודת מבט ורקע. הם לא רוצים שיתייגו אותם, ומצד שני מאוד רוצים להיות חלק מקהילה. הם רוצים גיוון, שוויון וכוללנות; הם רוצים שזה יהיה העולם שלהם. זה כזה זמן מעניין גם לנסות להבין את האיכויות הייחודיות של כל אחד אבל שזה לא יהיה משהו מפלג, שזה יבנה את הקהילה... אני מקבל המון תקווה כשאנחנו מקשיבים לדור Z בגלל שהם עשו עליית מדרגה במקומות שיהפכו אותם למנהיגים בעלי אחריות בעולם הזה ב־10, 20, 30 או 40 שנה הבאות".

הריאיון נערך למטרות בהירות.

5 ההמלצות של ג'ון דונהיו לבוקר:

● Hyperice Hypervolt
"כל בוקר, אני מתמתח עם ה־Hyperice במשך 20 דקות".

● טיימר תובנות
"יש לי אפליקציה בטלפון... אפילו כשאני נוסע לעבודה, אני אעשה אימוני הכרת תודה, שבתקופה הזו בזמן הם ממש עוזרים ומועילים".

● נעלי Space Hippy של נייקי
"נעלי ספייס היפי משתמשות בזבל (ממש זבל!) והופכות אותו לנעל נהדרת עם אסתטיקה משלה".

● ויטמינים
"מולטיויטמינים, ויטמין B, ויטמין D או כורכום... אני כמעט לא יודע מה יש בחלק מהדברים שאני לוקח; אני מוכן לנסות הכל".

● מים
"יום שני לא שונה מהרבה ימים אחרים: אני מתחיל עם ליטר מים".