נדל"ן, אנרגיה ועכשיו גם ביטוח: מה עומד מאחורי הכניסה המפתיעה לעסקת ווישור-איילון

חברת הביטוח הדיגיטלית ווישור הודיעה כי בני הזוג צבי וענת ברק ישלמו 270 מיליון שקל וייכנסו כשותפים בעסקת הענק עם איילון • מהאקזיט הנאה בתחום הרפואה ועד לעסקאות הגדולות בתחום התשתיות, מי הם בני הזוג שנכנסו בסערה לעולם הביטוח?

מימין: ניצן צעיר הרים, יוחנן דנינו ואמיל וינשל / צילום: רמי זרנגר
מימין: ניצן צעיר הרים, יוחנן דנינו ואמיל וינשל / צילום: רמי זרנגר

270 מיליון שקל - זה הסכום שישלמו צבי וענת ברק כדי להיכנס לקבוצת הביטוח הדיגיטלית הצעירה ווישור. בני הזוג ברק ירכשו כ-17.5% ממניות החברה בתמורה ל-90 מיליון שקל, ובמקביל יסייעו לווישור להשלים את העסקה לרכישת השליטה בקבוצת הביטוח איילון, באמצעות רכישת מניות איילון תמורת כ-180 מיליון שקל.

על פי ההסכם, תרכוש חברת קיסריה אלקטרוניקה רפואית, שבבעלות בני הזוג, 17.5% ממניות ווישור גלובלטק בהנפקה פרטית לפי מחיר של 6.3 שקלים למניה - פרמיה של כ-20% על מחיר השוק של המניה בתחילת שבוע המסחר (בתגובה לדיווח זינקה מניית ווישור בשיעור דו-ספרתי). מי הם בני הזוג ברק וכיצד הם הגיעו לעסקת הענק הזו?

בעקבות אקזיט נאה בתחום הרפואי, הפך בשנים האחרונות צבי ברק למשקיע בולט בתחומי הנדל"ן, התשתיות והאנרגיה בארץ, כשכעת הוא מצרף לכך גם השקעה משמעותית בתחום הביטוח.

ברק, ואשתו ענת, הקימו בשנת 1993 את חברת קיסריה אלקטרוניקה רפואית (CME), המייצרת מוצרים לשוק העירויים לווריד. במהלך העשור הקודם מכרו בני הזוג את החברה, בשני שלבים, לענקית הציוד הרפואי בקטון דיקינסון (BD) תמורת סכום שהוערך בכרבע מיליארד דולר.

שיתוף פעולה עם תש"י

בשנים האחרונות משקיע ברק סכומי כסף ניכרים, שמקורם ככל הנראה בתמורת המכירה, בעסקים שונים בעיקר בתחומי התשתיות, בין היתר באמצעות שיתוף פעולה עם קרן תש"י שבניהול ירון קסטנבאום. כך לדוגמה רכש ברק חלק מהזכויות בתחנת הכוח דליה אנרגיות ביחד עם כלל ביטוח (187 מיליון שקל), השקיע כ-50 מיליון שקל במתקן ההתפלה בפלמחים, ורכש 2.5% מהזכויות בזכיינית כביש 6 תמורת 64 מיליון שקל.

עוד השקיע ברק מיליוני דולרים בשותפות חיפושי הנפט והגז נאוויטס של גדעון תדמור, ובחודש נובמבר האחרון חבר לתש"י ולחברת הביטוח הראל לרכישה משותפת של 44.4% מחברת תשלומי החניה פנגו מידי משפחת וייל (חלקו של ברק - כ-4.5%), תמורת סכום כולל של 245 מיליון שקל.