מדד המינוס מגלה: תקנות התו הירוק עשו טוב לאוברדראפט של הישראלים

ממדד המינוס הישראלי עולה כי באוגוסט 28% ממשקי הבית היו במינוס, לעומת 30% ביולי ו-31% באוגוסט אשתקד • ההסבר לכך נובע מהתו הירוק שהוביל למיעוט יציאות ובילויים

למרות אוגוסט והחגים, הישראלים דווקא צמצמו את המינוס / צילום: שלומי יוסף
למרות אוגוסט והחגים, הישראלים דווקא צמצמו את המינוס / צילום: שלומי יוסף

המינוס הממוצע למשפחה בחודש אוגוסט 2021 עמד על 11,216 אלף שקל, ירידה של 2.3% לעומת גובה המינוס ביולי - כך עולה מנתוני מדד המינוס הישראלי של גלובס, הבנק הדיגיטלי הראשון ואפליקציית MyFinanda.

נתונים אלה מפתיעים, כיוון שאוגוסט באופן מסורתי הוא חודש בו המינוס גבוה יחסית, עקב הוצאות הנגרמות מהעדר מסגרות לילדים, ומשפע של הוצאות על בילויים. מדד המינוס הישראלי מתבסס על נתוני 2,000 משתמשים באפליקציית MyFinanda. 

 
  

ממדד המינוס עולה כי באוגוסט, כ-28.7% ממשקי הבית היו במינוס לעומת 30.6% בחודש יולי, ו-31.2% בחודש אוגוסט 2020. גם זה נתון נמוך באופן מפתיע. ההסבר לנתונים הוא שהתו הירוק הוביל למיעוט יציאות ובילויים, ובהתאם הקטין את שיעור המינוס. באוגוסט נרשמה ירידה של 6.6% בהוצאות על אכילה בחוץ, ו-12% בהוצאה על חופשות וטיולים, זאת בהשוואה ליולי.

בקרב העשירונים הנמוכים, 3-6, נרשמה ירידה חדה בהיקף המשפחות שבמינוס (25.2% לעומת 31.2% ביולי), אך אלה שהיו במינוס הגדילו אותו בממוצע ב-500 שקל והוא עמד באוגוסט על 8,980 שקל בממוצע. בקרב העשירונים הגבוהים, 7-10, המינוס הממוצע עמד על 15,515 שקל, כאשר 36% ממשקי הבית בעשירונים אלה היו במינוס. כך, אנו רואים שלמעשה שליש מהשכבות העליונות מתחזקות אורח חיים גבוה יותר מכפי יכולותיהם השוטפות ולא מנהלים תקציב צריכה מאוזן. משפחה בה המינוס נמצא ברמה זו באופן קבוע לאורך כל השנה, תשלם מאות שקלים ריבית שנתית לבנק. 

 
  

חודש עמוס תקציב

באוגוסט ישראלים רבים התכוננו לשנת הלימודים החדשה, וגם לחגי תשרי שהחלו השנה ממש בתחילת חודש ספטמבר, וההוצאה הממוצעת על קניות גדלה בכ-17% לעומת יולי ל-1,382 שקל. לעומת זאת, ההוצאות השוטפות של משק הבית ירדו ב-14% והסתכמו בממוצע ב-4,066 שקל.

חודשים אוגוסט וספטמבר הם באופן מסורתי חודשים עתירי הוצאות, בייחוד במשפחות עם ילדים. הקרבה של חודש אוגוסט - אותו מנצלים הישראלים לחופשות משפחתיות - לחגי תשרי, יוצרת עומס תקציבי דווקא בחודשים אלה, ופעילויות פנאי רבות ממומנות מהמינוס. כדאי מתחילת שנת הלימודים להיערך כלכלית לחודשי הקיץ על ידי הכנסת תקציב חופשות כסעיף בתקציב החודשי הקבוע. כך תחסכו חלק מהריבית על המינוס. אחרי תקופת החגים, אנו נכנסים לתקופה שידועה בשם "תקופת חגי הקניות" - שימו לב באיזה מצב כלכלי אתם מגיעים אליה, זאת לפני ביצוע קניות אימפולסיביות.