כחלק מהמאבק בפשיעה בחברה הערבית: הצעה להרחבת סמכויות החיפוש

תזכיר החוק של שר המשפטים גדעון סער פורסם במסגרת מהלכי חקיקה לטיפול בפשיעה הגואה בחברה הערבית • בתזכיר שהופץ היום להערות הציבור מוצע להרחיב את אפשרויות החיפוש המשטרתי הקבועות בחוק ללא צו בית משפט

שר המשפטים גדעון סער / צילום: ניב קנטור
שר המשפטים גדעון סער / צילום: ניב קנטור

שר המשפטים גדעון סער פרסם היום (א׳) תזכיר חוק שנועד להרחיב את סמכויות החיפוש המשטרתי על-מנת לקדם את המאבק בפשיעה בכלל, ובפרט את המאבק בפשיעה המאורגנת בחברה הערבית.

תזכיר החוק פורסם במסגרת מהלכי חקיקה שסער מקדם באופן מואץ לטיפול בפשיעה החמורה הגואה בחברה הערבית.

בתזכיר שהופץ היום להערות הציבור מוצע להרחיב את אפשרויות החיפוש הקבועות בחוק ללא צו בית משפט. כיום קובעת הפקודה ארבע עילות לחיפוש במקום בלא צו בית משפט, אשר מאופיינות בכך שבהתקיימן, הצורך לערוך את החיפוש הוא דחוף, ופנייה לבית המשפט לקבל צו חיפוש תסכל את מטרתו.

לפי ההצעה, תתווסף עילה לביצוע חיפוש כך שהמשטרה תהיה רשאית לבצע חיפוש ללא צו בית משפט כאשר יש חשד סביר כי במקום מצוי חפץ הקשור לעבירה מסוג פשע חמור, העשוי לשמש ראיה לביצוע העבירה, והחיפוש נדרש באופן מידי לשם מניעת העלמת הראיה או פגיעה בה. כך גם במקרים בהם יש חשד סביר כי במקום נמצא חשוד בעבירת פשע חמור. 

ההצעה, שהוכנה על-ידי מחלקת ייעוץ וחקיקה (משפט פלילי) במשרד המשפטים, נועדה להרחיב את סמכויות החיפוש הנתונות למשטרה במטרה להביא לעלייה בהיקף כלי הנשק והאמל"ח הנתפסים בטווח הזמן המיידי ובקידום החקירה וההעמדה לדין תוך זמן קצר.

לדברי משרד המשפטים, מטרת התיקון היא לשפר את יכולות המשטרה לפענח תיקים, ולהביא למניעת פשיעה ולמיצוי הדין עם העבריינים.