בגיל 15 אחותו של מנכ"ל Be נפטרה מסרטן אלים: "הבנתי שהכול יכול להיגמר ברגע ובניתי קריירה מוקדם"

אורי וטרמן איבד את אחותו הקטנה לסרטן אלים, תוך חצי שנה בלבד. מאז החיים המשיכו, אבל התפיסה שלו אותם השתנתה • מהשנים הארוכות בפרטנר, לחיים על קו ישראל-אפריקה והקמת רשת גדולה על הריסות ניו־פארם. ראיון עם מנכ"ל Be • פורטפוליו 

מנכ"ל Be, אורי וטרמן / צילום: איל יצהר
מנכ"ל Be, אורי וטרמן / צילום: איל יצהר

אישי: בן 47, נשוי + 3, גר בשדה ורבורג
מקצועי: מנכ"ל Be, רשת הפארם של שופרסל

אני: "מנהל תחרותי והישגי, אבל גם בן אדם של אנשים, שסוחף אותם איתי לנקודות שלא חשבו שאפשר להגיע אליהן".

ילדות: "סביבה כפרית ומוגנת במבשרת ציון, ההורים שלי היו נתנייתים שבאו ללמוד באוניברסיטה העברית בירושלים והתאהבו במקום. אבא שלי, פסיכולוג בהכשרתו, עבד שנים במשטרה והתקדם עד לתפקיד ראש אגף ביחידה לפשעים חמורים, מה שנקרא כיום להב 433. הוא חקר את פרשת רמי דותן, וסיפר לנו סיפורים מעניינים מהחקירות. היה אקשן בבית".

אובדן במשפחה: "כשהייתי בן 17 אחותי בת ה-15 נפטרה מסרטן בגזע המוח. זה היה מהיר, אלים ואכזרי. היא מתה בתוך חצי שנה מהגילוי. אז, כאחיה, חוויתי אובדן משמעותי ראשון. רק שנים אחר כך הצלחתי בכלל לדמיין מה זה לאבד ילד כהורה. למזלי, ההורים שלנו הרימו ואספו עצמם במהירות, ואנחנו, ארבעת הילדים שנשארו, המשכנו כמעט כרגיל בחיינו - הרבה מאוד בזכותם. האובדן נתן לי פרספקטיבה: התחתנתי, בניתי קריירה, הגעתי לתפקידים בכירים - יחסית מוקדם. אבל תוך כדי אני חי ונוסע לטיולים בעולם, כי אני מבין שהכול יכול להיגמר ברגע".

ממשיך ללכת: אחרי שירות כלוחם בשלדג, עשיתי טיול של חצי שנה באוסטרליה, ומיד אחריו עבדתי כאיש מכירות בחברת יורוקום־נוקיה. בזמנו, לא חשבתי שצריך ללמוד כדי להצליח בעסקים. רק בגיל 25, תוך כדי עבודה, נרשמתי לתואר ראשון במנהל עסקים".

נטע: "הכרנו ביורוקום כשהיינו צעירים והתחתנו תוך תשעה חודשים, ולא בגלל שהיא הייתה בהריון. זה כמו באגדות, היא אהבת חיי. יש לנו שלושה ילדים, גיא, 21, דני, 18, וגיל בת 15. נטע במקור מעצבת שלמדה בשנקר, מאוד חריפה ושנונה. אני מתייעץ איתה בכל והיא שותפה מלאה בהקמת Be, ברמת החשיבה. יותר קל ונכון בעיניי לקבל החלטות בשניים".

קריירה: "הייתי מנהל מרחב בלאומי קארד כשהוקמה. אחרי שנתיים עזבתי לפלאפון, שם מוניתי למנהל אגף לקוחות עסקיים. משם עברתי לאינטרנט
זהב, ונשארתי תשע שנים, עד 2014, כשהכול מסביבי משתנה שוב ושוב: החלפתי ארבעה תפקידים, ארבעה מנכ"לים וארבעה בעלי שליטה. בין התפקידים שם כיהנתי כמנכ"ל 012 ואחר כך כסמנכ"ל חטיבה קווית בפרטנר. בפרטנר הקמתי את 012 מובייל, ותוך שלוש שנים הגענו לחצי מיליון לקוחות".

קו ישראל-אפריקה: "התפקיד הבא היה מנכ"ל Sky Vision. היו לי 7־8 חברות בנות במדינות באפריקה, כך הייתי בדרום סודן, אריתריאה, קונגו, קניה, סיישל ומאורציוס. חוויה מדהימה. אחרי 3 שנים מכרתי את החברה והחלטתי לנוח קצת. לא פשוט לחיות במטוסים. רציתי לבחור את התפקיד הבא, אבל אז איציק אברכהן (מנכ"ל שופרסל) הציע לי לנהל את ניו־פארם, אחרי הרכישה".

מניו־פארם ל-Be: "מרגע שמוניתי, אמרתי בכל יום שישי שלום לאשתי, ונסעתי לבקר בסניפים. תוך כדי תנועה הבנתי שהמשימה מורכבת משחשבתי. ניו־פארם לא הייתה רשת, אלא אוסף חנויות שלא השקיעו בהן המון זמן. ברקע מתחרה מאוד חזק ואגרסיבי, צרכנים שלא חיפשו תחרות ותשתיות כמעט לא קיימות. מה כן היה? צוות בשטח שהיווה תשתית טובה לצאת לדרך. החלפתי בניו־פארם את כל ההנהלה, על אף שאני מאמין שאסור לעקור ידע ארגוני. החלפתי אותם כי הם כבר לא האמינו שאפשר. התחלנו מאפס, אפילו ממינוס. זו הייתה רשת חבוטה".

הצלחות קטנות: "ההישג הראשון שלנו מול סופר-פארם הוא שכיום כבר יש אלטרנטיבה: אנחנו חלק מקבוצת שופרסל הגדולה, ואנחנו יותר זולים. יש לנו שירות עד הבית עם וולט, והמון אנשים מזמינים כך בדיקות קורונה".

עסקים בקורונה: "השנה הייתה בסדר מבחינתו, אבל לא בוננזה. המכירות באונליין עלו, אבל זה התקזז עם הסגרים. השנה הנוכחית יותר טובה. אנחנו נהנים מהתשתיות שבנינו, כולל מערך בדיקות הקורונה. הגענו מוכנים: לא העלינו מחירים, היינו באונליין, לא גבינו תשלום נוסף על וולט ופתחנו חנויות גם בשומר החומות. ניסינו לבנות משהו טיפה יותר אישי, יותר חוויתי - וזה עלה הרבה כסף. הפסדנו בגלל זה ב-2019 כ-70 מיליון שקל".

קנאביס רפואי: "שוק מאוד מעניין וצומח. כיום יש לנו שישה סניפים שמוכרים קנאביס, ואנחנו רוצים למכור בעוד 20־30 סניפים. גם פה נהיה זולים מהמתחרים".

גיוון: "ביולי האחרון שילמנו פיצוי בסך 25 אלף ללקוחה טרנסג'נדרית, לאחר שעובדת Be התעקשה לפנות אליה בזכר. העובדת התנהגה בצורה לא נאותה ופוטרה. נפגשתי אישית עם הלקוחה, אבל בסוף זה התגלגל לתביעה משפטית. בקמפיין עוצמה נשית האחרון, אחת הפרזנטוריות הייתה טרנסג'נדרית. אנחנו לגמרי שם, אבל לפעמים יש תקלות נקודתיות".

תפיסת עתיד: "להיות במקום שאוכל להשפיע וליצור מציאות. במקביל, אני מאוד רוצה להמשיך ליהנות ממשפחתי, העוגן שלי".