תעלומה חדשה בסין: למה כוכבת הקולנוע הכי גדולה במדינה נמחקה מהאינטרנט?

ז'או וויי הייתה הריס ווית'רספון של סין, שחקנית אהובה שהפכה לאשת עסקים - ואז צונזרה ע"י המפלגה הקומוניסטית במסגרת צעדי ענישה של הממשלה נגד תעשיית הבידור

כוכבת הקולנוע ואשת העסקים הסינית, ז'או וויי / צילום: Associated Press, Kin Cheung
כוכבת הקולנוע ואשת העסקים הסינית, ז'או וויי / צילום: Associated Press, Kin Cheung

ז'או וויי בילתה את שני העשורים האחרונים כמקבילה הסינית של ריס ווית'רספון, שחקנית אהובה שהפכה לאשת עסקים.

היא ביימה סרטים זוכי פרסים, מכרה מיליוני תקליטים כזמרת פופ ובנתה לעצמה צבא עוקבים ברשתות חברתיות, כולל 86 מיליון עוקבים ברשת Weibo, אתר סיני מקביל לטוויטר. היא גם עשתה הון כמשקיעה בטכנולוגיה סינית ובחברות בידור.

כיום, הכוכבת בת ה־45 נמחקה מהאינטרנט הסיני. חיפושים על שמה באתר הסרטונים הגדול ביותר במדינה לא מביאים תוצאות. הפרויקטים שלה, כולל סדרת הטלוויזיה הפופולרית "הנסיכה היפה שלי", נעלמו. כל מי שמחפש את הסרט "כל כך צעירה" שביימה והיה חביב המבקרים באתר הסיני המקביל לוויקיפדיה לא ילמד שם שהיא הייתה מעורבת בעשייתו; בשדה הבמאי כתוב כעת "-- --".

ההיעלמות של ז'או מהאינטרנט ב־26 באוגוסט קרתה כחלק מצעדי ענישה נרחבים יותר נגד תעשיית הבידור במדינה, בזמן שהמפלגה הקומוניסטית מנסה לעצור מה שהיא רואה כעלייה בתרבות הידוענים הלא מוסרית. הממשלה הסינית לא הצהירה באופן מוצהר מה גרם לשינוי הפתאומי הזה במעמד שלה, וזה גורם למעריציה ולאחרים לשאול את עצמם כמה רחוק תלך הממשלה נגדה ונגד ידוענים אחרים, ולמה.

המסתורין סביב היעלמותה גם גרמו לספקולציה לגבי השאלה מה, אם בכלל, היה החטא שבגללו נמחקו עקבותיה מהרשת.

"ז'או וויי היא כמו ילדת פוסטר לכל מה שהמפלגה הסינית חושבת שהוא שגוי בתרבות הידוענים בסין", אמר סטנלי רוזן, פרופסור באוניברסיטת דרום קליפורניה המתמחה בסרטים סיניים ופוליטיקה. "זו הדגמה לכך שאף אחד, לא משנה כמה עשיר או פופולרי יהיה, אינו חסין בפני הממשלה".

במקרה של ז'או וויי, הוסיף, היעדר ההסבר "בהחלט יגרום לידוענים אחרים להיות מאוד זהירים ופרואקטיביים באימוץ מטרות של הממשל".

המפלגה הקומוניסטית נגד הידוענים

ביום רביעי התחדש העניין הציבורי במצבה של ז'או לאחר שהופיעו צילומים וסרטון שהראו לכאורה את הכוכבת, לבושה במכנסיים קצרים וחולצת טי סגולה, מבקרת בסניף של חברת טלפון בעיר הולדתה ווהו במזרח סין. הצילומים צולמו יום קודם לכן, וה"וול סטריט ג'ורנל" לא הצליח לאשר אם התמונות, ששותפו באופן נרחב ברשתות חברתיות על-ידי מעריציה, אכן מראות את ז'או.

השחקנית לא הגיבה לבקשות תגובה. את סרטיה ותוכניות הטלוויזיה שלה עדיין לא ניתן למצוא באתרי סרטים נכון ליום רביעי אחר הצהריים. במינהל הסייבר של סין, רגולטור האינטרנט של המדינה, לא הגיבו לבקשות תגובה.

בשבועות האחרונים, ידוענים אחרים עברו שטיפה, למשל ז'נג שואנג, שחקנית הנמצאת תחת חקירה בחשד להתחמקות ממיסים, וז'אנג ז'האן, שחקן צעיר שמוקדם יותר עיתון הדגל של המפלגה הקומוניסטית מתח עליו ביקורת לאחר שהתגלה שהוא ביקר במקדש שנוי במחלוקת ביפן הקשור למלחמת העולם השנייה, בעת שהיה במדינה כדי להיות נוכח בחתונה של חבר.

בקמפיין חסר תקדים שהושק בחודש שעבר, אסרה המפלגה על דירוג ידוענים לפי שם ברשתות חברתיות, הורתה לחברות שידור ופלטפורמות סטרימינג להסיר אמנים שלא ממלאים אחר קריטריונים פוליטיים ומוסריים של המפלגה הקומוניסטית, ואסרה בפועל על ילדים של כוכבי פופ להופיע בתוכניות בידור.

ז'או לא התייחסה באופן ציבורי למחיקתה מהרשת. ב־29 באוגוסט, לאחר שהתפשטו שמועות ברשתות חברתיות סיניות שברחה לצרפת על גבי מטוס פרטי, העלתה פוסט באינסטגרם בו כתבה שהיא נמצאת בבייג'ינג עם ההורים שלה. הפוסט נמחק תוך כמה שעות.

השערות לגבי מצבה של ז'או הציתו את הרשתות החברתיות בסין. קבוצה אחת הצביעה על הקשר שלה לז'אנג, השחקן הצעיר שהועלם גם הוא, המיוצג על-ידי סוכנות שחקנים בבעלותה. בין אלה שהעלו השערות ברשת לגבי מצבה, הלאומנים שמחו על היעלמותה.

"הכוח לשרש דמות כל כך בולטת באמת שייך למדינה שלנו", כתבה בלוגרית לאומנית בתחום הסרטים. היא כתבה בפוסט שבילתה הרבה מהשבועות האחרונים בוויכוחים עם מעריצים של ז'אנג וז'או ודיווחה עליהם לסוכנות לביטחון לאומי.

"המדינה מכירה את עמדותיה הפוליטיות"

אחרי שהאתר Weibo מחק את עמוד המעריצים של ז'או ורשתות אחרות צינזרו את שמה, מעריציה העלו מסרים של תמיכה בבלוגים שלהם ועל גבי העמוד של אח שלה ב־Weibo וביקשו מהמשפחה לתבוע את מכפישיה על הוצאת דיבה.

ההערות לעתים קרובות הגנו על הכוכבת, בזמן שנמנעו מלאתגר את ההחלטה הלא מוסברת להעלים אותה.

"המדינה מכירה את עמדותיה הפוליטיות יותר מכל גולש", כתב תומך אחד, ואז הציג רשימה של אירועים ממשלתיים בולטים שז'או הוזמנה אליהם. כנציגה של העוצמה הרכה הסינית ב־2013, הוא הוצגה בפני פארק גרון־יה, שהיה אז נשיא דרום קוריאה, על-ידי הנשיא הסיני שי ג'ינפינג, בסעודה בחסות הממשלה.

עבור רבים, העלמתה של ז'או מזכירה את ההיעלמות ב־2018 של הכוכבת הענקית פאן בינגבינג במסגרת שערורייה שהייתה קשורה לחשדות על העלמת מיסים. פאן, שהופיעה בסרט "אקס מן: העתיד שהיה" ב־2014, נעלמה מעין הציבור לתקופה של שלושה חודשים לפני שהופיעה שוב, פרסמה התנצלות ושילמה קנס בגובה 70 מיליון דולר.

השחקנית פאן בינגבינג. נעלמה ל-3 חודשים בשנת 2018 / צילום: Shutterstock, Denis Makarenko
 השחקנית פאן בינגבינג. נעלמה ל-3 חודשים בשנת 2018 / צילום: Shutterstock, Denis Makarenko

מבחינות רבות ז'או היא כוכבת יותר גדולה מפאן. היא השיקה את הקריירה שלה ב־1998 כשגילמה מלכה משושלת קינג בלהיט "הנסיכה היפה שלי". במהלך השנים מיצבה את מעמדה והתרחבה לתפקידים נוספים, וכמו כן הוציאה תקליטי פופ שהיו רבי מכר. בסוף העשור הראשון של המאה ה־21, התחתנה עם היזם הואנג יואולונג.

היא גם הפכה לשחקנית מרכזית בעולם העסקים, והשקיעה עם בעלה בסרטים ובטכנולוגיה. ב־2015 הנכסים המשותפים שלהם היו שווים מאות מיליוני דולרים.

אבל ז'או גם הייתה מעורבת בשערוריות. ב־2001, התנצלה אחרי שהתקשורת הסינית מצאה פגם בכך שצולמה למגזין אופנה כשהיא לובשת שמלה שהיה מודפס עליה דגל של יפן מימי המלחמה. ב־2016, פיטרה שחקן טייוואני מסרט שביימה לאחר שמשתמשי אינטרנט סינים האשימו אותו בכך שהוא תומך בעצמאות לטייוואן.

בשנה לאחר מכן, הרשות הסינית לרגולציה של ניירות ערך אסרה על ז'או ובעלה לסחור במניות בסין במשך חמש שנים בגלל שהטעו משקיעים לכאורה. ז'או אמרה בזמנו שלא עשתה דבר לא כשורה. הואנג אמר שמעולם לא ניסה להתעשר באמצעים לא מוסריים או לא חוקיים.

קשר להיעלמותו של ג'ק מא?

לאחר היעלמותה מהרשת, מגוון רחב של כלי תקשורת השייכים לממשלה פרסמו שוב מאמר שכתב עורך עיתון בדימוס שהדהד את הרעיון שצעדים מהעת האחרונה נגד ידוענים, כולל ז'או, הם חלק ממאמץ נרחב יותר של הנשיא שי ג'ינפינג לרסן את העשירים ולהתמודד עם פער העושר הגדול במדינה.

ז'או וויי עם פרס השחקנית הטובה ביותר, טקס פרסי הקולנוע בהונג קונג ב-2015 / צילום: Associated Press, Vincent Yu
 ז'או וויי עם פרס השחקנית הטובה ביותר, טקס פרסי הקולנוע בהונג קונג ב-2015 / צילום: Associated Press, Vincent Yu

המאמר חזר על השערות שנשמעו קודם לכן שקשרו בין ז'או לג'ק מא, המייסד הגדול־מהחיים של ענקית המסחר המקוון קבוצת עליבאבא, שהיה מטרה מרכזית בקמפיין של הנשיא נגד תחום הטכנולוגיה. במאמר נכתב ששניהם היו נפגשים עם מורה רוחני המקושר לאנשים רבים.

הרבה מההון של ז'או מקורו בנתח שקנו היא ובעלה בזרוע הבידור של עליבאבא. בנפרד, בין 2016 ל־2020, היא רכשה מניות באחת הקרנות של חברת Yunfeng Capital המגובה על-ידי מא, לצד כמה יזמים סינים עשירים אחרים, כך ניתן ללמוד מרשם החברות של סין. עליבאבא, אנט גרופ ומא לא הגיבו לבקשות תגובה.

ברישום כתוב גם שדירקטורית באחת החברות של ז'או, ששמה זהה לשם של אימה של ז'או, קנתה נתח באנט גרופ, ענקית הטכנולוגיה הפיננסית שייסד מא שהייתה בדרכה להנפקה לפני שהנשיא התערב ברגע האחרון ובלם אותה.

אחד המעריצים של ז'או, עובד מדינה לקראת גיל 30 שהיה מוכן להזדהות רק בשם משפחתו ז'אנג, אמר שהוא לא חושב שבגלל עברה היא ראויה להיענש יותר מרוב הידוענים האחרים והוא שמח לראות את התמונות שלה שהופצו ביום רביעי.

"אם היא יכולה להסתובב בחופשיות, היא כנראה לא בצרות גדולות מדי", אמר. לגבי המחיקות, הוסיף שהוא "עדיין מחכה להסברים".