"מרבית החולים במצב קשה אינם מחוסנים": מנכ"לית וולפסון מספרת על המציאות המורכבת בשטח

אנחנו רואים בבתי החולים בכל הארץ שמרבית החולים קשה הם אלו שאינם מחוסנים. לצערי, רק אז בני המשפחות של החולים הללו, שלעתים מחוברים לאקמו, משתכנעים לפעמים והולכים להתחסן

יש פער הולך וגובר ביכולת של המערכת האשפוזית להעניק את הרפואה המתקדמת והטובה ביותר / צילום: Shutterstock, Stefano Guidi
יש פער הולך וגובר ביכולת של המערכת האשפוזית להעניק את הרפואה המתקדמת והטובה ביותר / צילום: Shutterstock, Stefano Guidi

בשנה האחרונה אני שמה לב שכשאנחנו רוצים לאחל ברכת יום הולדת או ברכה לאירוע מיוחד, חלק מאיתנו מוותרים על מגוון הברכות הקיים, ובמקום זה, ותוך עטיית ארשת של רצינות על הפנים (יחד עם המסכה), האיחול השכיח נהיה "הרבה בריאות". כך הפכה הבריאות להיות משאלה מועדפת בקרבנו.

בתור מי שנמצאת במערכת הבריאות מעל 30 שנה, אני לא יודעת אם לשמוח על התובנה החשובה אך המאוחרת הזו, שתפסה לה אחיזה בקרב הציבור, או להצטער שזה לא קרה קודם לכן.

אכן, אין דבר חשוב יותר בעיני מהבריאות. היא "מוצר" שהרבה יודעים להעריך אותו רק כשהוא אובד להם. אבל הענקת הבריאות לאוכלוסייה הופכת למורכבות, מאתגרת ויקרה מיום ליום. כדי להעניק בריאות בשנת 2021 נדרש שינוי תפיסה והבנה שאי אפשר לעשות זאת בלי הקצאת משאבים בצורה ראויה.

אולי בעתיד נוכל להישאר בריאים, צעירים ויפים לנצח, אבל כיום אנחנו בהווה שבו כולנו מזדקנים ועקב כך מופיעה גם התחלואה שבאה עם הגיל. נוסיף לכך את העובדה שגם לא כולם שומרים על אורח חיים בריא - לא אוכלים נכון, לא מבצעים מספיק פעילות גופנית ובמגפה לא מתחסנים נגד קורונה, כפי שאנחנו רואים בבתי החולים בכל הארץ שבהם מרבית החולים קשה הם אלו שאינם מחוסנים. הצעירים מאוד פגיעים, וחלקם מגיעים למצב קשה. לצערי, רק אז בני המשפחות של החולים הללו שמחוברים לאקמו משתכנעים לפעמים והולכים להתחסן.

ובעוד שהתחלואה עולה, אנחנו מחויבים ושואפים לספק תמיד ולכולם את הטיפול המיטבי. אבל בימים אלו, בזמן שהמחקר הרפואי והמדעי מתקדם במהירות מסחררת, על מנת שנוכל לעמוד בדרישות המכשור הרפואי ובדינמיקה של האבחון והטיפול המתקדמים, אנו חייבים לקדם התמקצעות ספציפית של הצוות המטפל.

לצערי, אנחנו מזהים פער הולך וגובר ביכולת של המערכת האשפוזית להעניק את הרפואה המתקדמת והטובה ביותר שהציבור זקוק לה, ויזדקק לה בצורה גוברת בעתיד. והפער הזה נובע מכך שהענקת הרפואה הזו תלויה בנשות ואנשי צוות מיומנות ומיומנים, עם התמקצעות בטיפול במחלות הקשות ביותר ובשלבים הקריטיים של המחלה.

הפתרונות ידועים לכולם, רק צריך ליישם אותם

ניקח לדוגמא את הטיפול באקמו שנמצא על סדר היום. כדי לטפל בחולה אחד שנזקק לאקמו, הצוות המקצועי הגרעיני שנדרש, לכל הפחות, הוא רופאות טיפול נמרץ, כלומר מומחיות במקצוע בסיס עם התמחות על בטיפול נמרץ ובנוסף הכשרה לטיפול עם מכשיר אקמו, מנתחות לב, אחיות עם קורס על בסיסי בטיפול נמרץ, טכנאיות לב ריאה, ואנשי צוות נוספים ממקצועות הבריאות, המנהל והמשק. כל אלו כדי לטפל במהלך יממה שלמה טיפול באקמו, שהינו טיפול בנמשך שבועות כשמדובר בחולה קורונה. כלומר, לוקח שנים להכשיר את הגרעין המקצועי לטיפול עם מכשיר אקמו.

לכן האמירה שנשמעת כבר חודשים רבים - לחזק את מערכת הבריאות עם כוח-אדם שיספיק לטיפול במגפת הקורונה וברפואת השגרה כאחד, להווה ולעתיד, מביאה בחשבון את היכולות הקיימות כעת וגם את ההתפתחויות העתידיות בבריאות ואת ההכשרות המורכבות ורבות השנים של הצוותים. אם נחכה, גם עוד חמש שנים, במחלה הבאה, במגפה הבאה, לא יהיה מספיק צוות מיומן לטיפול בכל החולים שיזדקקו לטיפול.

הבסיס לבניין "הכוח הלוחם" - במערכת הבריאות זוהי מלחמה על הבריאות והחיים של כל אחד ואחת - מחייב תוספת כוח-אדם על ידי תוספת תקנים. תקנים משמעותם תקציב. ואת התקנים והתקציב צריך להעביר עכשיו כי עכשיו צריך להשקיע את המשאבים בשביל עתיד הבריאות של כולנו. זו השקעה לטווח מיידי, קצר וארוך, וככל שנעשה אותה מהר יותר, נוכל להציל יותר ויותר חיים בשגרה ובעתות משבר כמו העת הזו של מגפת הקורונה. והרי זוהי ליבת העשייה ותכלית קיומה של מערכת הבריאות: לממש את הזכות לבריאות טובה של כולנו.

חשוב להסביר כי הסיפורים השונים שצפים לאחרונה בחדשות, הם לא חלקים מחזיתות שונות, כולם נמצאים באותה החזית ונלחמים למען עתידה של מערכת הבריאות. הקריאה היא אותה הקריאה - אנחנו צריכים עוד תקציב ועוד כוח-אדם בדחיפות כדי לטפל גם בצורך בתוספת מיטות טיפול נמרץ, גם בזמינות הטיפול באקמו בחולים הקריטיים, קיצור תורנויות המתמחים ועוד... הפתרונות ידועים לכולם, רק צריך ליישם אותם, ובהקדם.

הכותבת היא מנכ"לית המרכז הרפואי וולפסון