"מבצע אסקלין": הבריטים שוקלים שימוש בצבא כדי לספק דלק

בריטניה חווה בימים האחרונים פניקה ציבורית והסתערות על תחנות דלק, על רקע חשש בממלכה ממחסור חמור בדלק • לדברי מומחים, המשבר נגרם כתוצאה מבהלה שאחזה בציבור אחרי שכמה תחנות דלק דיווחו כי אזל להן הדלק למכירה בעקבות מחסור חמור בנהגי משאיות שיובילו אותו ברחבי בריטניה

מחסור בדלק יצר לחץ ופקקים ברחבי תחנות דלק בבריטניה / צילום: Associated Press, Frank Augstein
מחסור בדלק יצר לחץ ופקקים ברחבי תחנות דלק בבריטניה / צילום: Associated Press, Frank Augstein

בריטניה חווה בימים האחרונים פניקה ציבורית והסתערות על תחנות דלק, על רקע חשש בממלכה ממחסור חמור בדלק. כלי התקשורת ליבו את החששות בתמונות של תורי ענק של כלי רכב, בדיווחים על עימותים פיזיים בין נהגים ליד המשאבות ובתמונות של מי שממלאים ג'ריקנים רבים כדי להבטיח לעצמם אספקה פרטית.

לדברי מומחים, המשבר נגרם כתוצאה מבהלה שאחזה בציבור אחרי שכמה תחנות דלק דיווחו כי אזל להן הדלק למכירה בעקבות מחסור חמור בנהגי משאיות שיובילו אותו ברחבי בריטניה.

ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, שהמשבר הפך לאיום ממשי על מעמדו, אמר אתמול כי "ישנם סימנים לכך שהמשבר הולך ונרגע", וסירב להיעתר לדרישות לתת קדימות לעובדי בריאות ושירותי חירום. הוא הכחיש כי המחסור נובע מעזיבה מסיבית של נהגי משאיות את בריטניה בעקבות הברקזיט, ואמר כי "הגירה בלתי מבוקרת אינה הפתרון". למרות זאת, הממשלה צפויה לאשר הנפקת עשרות אלפי אישורי חירום לנהגים אירופיים להיכנס ולעבוד בבריטניה עד חג המולד.

לפי הדיווחים, בבריטניה יש נכון לעכשיו מחסור של כ-100 אלף נהגים. גם במדינות אירופה אחרות נרשם לעתים מחסור, אולם אז ניתן לגייס במהירות עובדים ממדינות שכנות. אפשרות זו אינה קיימת בשל פרישתה של בריטניה מהאיחוד האירופי וחוקי ההגירה החדשים שלה, הדורשים ויזות עבודה. במקביל, מגפת הקורונה גרמה להפחתה חדה במספר נהגי המשאיות החדשים המקבלים רישיון בממלכה.

המחסור כבר הוביל בשבועות האחרונים למדפים ריקים בסופרמרקטים בבריטניה על רקע קשיי אספקה, והתרחב בשבוע האחרון לתחנות הדלק.

כלי התקשורת בממלכה דיווחו כי הממשלה שוקלת לפתוח במבצע צבאי בשם "מבצע אסקלין", במסגרתו נהגים של הצבא הבריטי יספקו את הדלק לתחנות ברחבי המדינה. כ-150 נהגים ומשאיות עומדים בהיכון. שר התחבורה גרנט שאפס קרא לציבור לנהוג בשיקול-דעת ו"לחזור לתדלק כמו פעם".

ארגון-הגג של תחנות הדלק בבריטניה עדכן כי הדלק אזל בשליש מהתחנות בממלכה, לעומת שני שלישים ביום ראשון, וכי "המצב נמצא במגמת שיפור". הצבא עשוי להיכנס לתמונה בהמשך השבוע, אם יידרש.