חייבים להחיל כללי אתיקה על שרי הממשלה

בניגוד למקצועות רבים, חברי הממשלה לא החילו על עצמם כללי אתיקה מחייבים - אלא שההליך הפלילי לא יכול להיות חזות הכל

ממשלת השינוי בבית הנשיא / צילום: אבי אוחיון - לע''מ
ממשלת השינוי בבית הנשיא / צילום: אבי אוחיון - לע''מ

כמה פעמים שמעתם בשנים האחרונות את הביטוי "תראה לי איפה כתוב שזה לא חוקי" או "החוק לא אוסר לעשות זאת", בהקשר מעשים פסולים שעשו נבחרי ציבור - ובראשם שרי הממשלה? לטעמנו, יותר מדי.

מה לעשות, שהיום אמת המידה המוסדרת היחידה לפיה ניתן לשפוט את התנהלותם של שרי הממשלה, היא על פי המשפט הפלילי.

ואין לזה אח ורע בשום מקום אחר. רופאים, עורכי דין, עובדים סוציאליים, יועצי מס, חוקרים באקדמיה, שופטים, רואי חשבון, פסיכולוגים ואפילו חברי הכנסת - לכל אלה יש קוד אתי וקובץ של כללי אתיקה מחייבים. כמעט על כל אוחז משרה בעלת כוח והשפעה חלים כללי משמעת ואתיקה שבאים להסדיר התנהגות נאותה וראויה.

בולטים בהיעדרם, כללי האתיקה של חברי הממשלה. שרים וסגני שרים בממשלות ישראל מעולם לא החילו על עצמם קוד אתי. ספקטרום רחב של התנהלות בעייתית, החל מהפרת הגבלות הקורונה, דרך מינוי מקורבים ומועמדים לא מתאימים למשרות אמון ומשרות בכירות; הצגת פייק ניוז ומידע לא אמין; שימוש לא ראוי ברכב השרד ובאבטחה הצמודה ועד שימוש בשפה לא-ראויה? על כל אלו שמענו את הביטוי "כשר אבל מסריח", וכמובן, לא ננקטו סנקציות נגד השרים.

כפועל יוצא מחסרונם של כללי האתיקה לחברי הממשלה - המשפט הפלילי הפך לחזות הכל.

רף גבוה במיוחד

האם היועץ המשפטי לממשלה החליט להגיש כתב אישום נגד השר על מינוי מועמד מקורב למפלגה לתפקיד בכיר במשרד? האם יחסים רומנטיים בין שר לעובדת תחתיו הם לגיטימיים אם לא התלוננה במשטרה? האם זה חוקי ששרה תציג מידע שקרי ומסולף בקשר לעבודת משרדה?

ואם לא הוגש כתב אישום - אז הכל בסדר? לא?

אז זהו, שלא. המשפט הפלילי הוא רף גבוה במיוחד שצריך להשית אות קלון חמור ביותר על כל מורשע. עודף שימוש במשפט הפלילי במקרים שאינם מתאימים, או הולמים את ההליך הפלילי מפחיתה מההרתעה ומהחשיבות של הגשת כתב אישום. בחינת כל זוטי דברים בעייתיים, או למעשה כל עבירה שהיא בגדרה עבירה אתית תחת משקפי הראי הפלילי מנמיכה את נורמות ההתנהגות שאנחנו מצפים מנבחרי הציבור שלנו.

מסקנות אלו בדיוק עמדו בבסיס ההחלטה של ממשלת אולמרט להקים ועדה ציבורית, בלתי-תלויה ומקצועית שתגבש את כללי האתיקה לחברי הממשלה. בראש הוועדה שהוקמה עמד נשיא בית המשפט העליון (בדימוס) מאיר שמגר, וחבריה היו פרופ' אסא כשר ופרופ' גבריאלה שלו. בשנת 2008 הגישה ועדת שמגר לממשלה את המלצותיה. כללי האתיקה שגיבשה מסדירים את פעילות חברי הממשלה בכלל התחומים הנוגעים לפן המוסרי-אתי שבפעילותם ומטרותיהם להכווין לפן העשייה הראוי - כזה שישיב את האמון הציבורי במעשי הממשלה.

מסמוס מתמשך

לצערנו, בשנים שלאחר מכן עשו ממשלות ישראל הכל כדי למסמס החלה של כללי אתיקה על עצמם. בשנת 2009 הוקמה ועדת שרים בראשות שר המשפטים דאז, יעקב נאמן, שבחנה את המלצות דו"ח ועדת שמגר, ובהמלצתה משנת 2011 רוככו הכללים. ומאז? מאז כלום - ממשלות נתניהו השונות בעשור האחרון דאגו למסמס את הנושא, ומיאנו לדון בהמלצות, וגם הצעת חוק של ציפי לבני משנת 2016 להחיל את כללי האתיקה על הממשלה התאיידה לה.

בהעדר סט כללים ברור, ולאור חולשת המשפט הפלילי בעניינים אלו - נאלץ המשפט המנהלי להידרש לעניין, ואנו רואים פעם אחר פעם את בג"ץ דן בעתירות שעניינן סוגיות אתיות של שרים בממשלה - מה שמוסיף לעומס על המערכת ופוגע בבית המשפט ובציבור, וזאת במקום מוסד אתיקה שיבחן את התנהלות השרים, ויטיל עליהם סנקציות מתאימות

אנחנו סופרים עוד מעט 100 ימי חסד לכהונת ממשלת "השינוי". הנה שינוי מתבקש, הכרחי. זו העת לקדם את החלת כללי האתיקה על שרי הממשלה, זה הזמן לדון בהמלצות הוועדות השונות. זה הזמן למנוע מההליך הפלילי להיות חזות הכל.

עו"ד תומר נאור הוא ראש האגף המשפטי והיועץ המשפטי ועו"ד הידי נגב הוא מנהל מחלקת מדיניות וחקיקה, בתנועה למען איכות השלטון בישראל