הסוף לגזרות על העצמאים: כוח הרתעה כמו בארה"ב

לאחרונה התבשרו העצמאים בישראל על עוד גזרה מבית היוצר של רשות המסים, כאשר הכוונה של מס הכנסה עפ"י הפרסומים היא למנוע הונאות • בתוך כך, מתייחסים לכלל העצמאים כגנבים, במקום פשוט להרתיע כהוגן את הרמאים האמיתיים כפי שעושים בארה"ב

כדאי שרשות המסים תפעל קודם נגד העלמת המס שכבר מתקיימת / צילום: Shutterstock, Andre Boukreev
כדאי שרשות המסים תפעל קודם נגד העלמת המס שכבר מתקיימת / צילום: Shutterstock, Andre Boukreev

לאחרונה התבשרו העצמאים בישראל על מהלך נוסף אשר יכניס את ידה של המדינה אל כיסיהם וייקח עוד כמה שקלים. מישהו במס הכנסה החליט שעל מנת לקבל ניכוי במס על דלק לא יוכר יותר הליך הגשת החשבוניות שכל עצמאי מכיר, אלא הוא יהיה חייב בהתקנת דלקן בעלות חד פעמית של מאות שקלים ובעלות חודשית קבועה של דמי מנוי בסך של כמה עשרות שקלים.

הכוונה של מס הכנסה עפ"י הפרסומים היא למנוע הונאות. בתוך כך, מתייחסים לכולם כאל גנבים, דבר שלא הגיוני אך יחד עם זאת החשש של מס הכנסה הוא מובן כי הרי שיעור מעלימי המס בישראל הוא לא דבר זר. מי מאיתנו לא קיבל הצעה קוסמת לשלם או לקבל הנחה על תשלום במזומן. אם כן מהו הפתרון?

מס הכנסה חייב לשנות את ההתייחסות שלו אל העצמאים ולא לראות בהם אויב תוך שהוא מבצע ענישה קולקטיבית כמו במקרה חשבוניות הדלק. העצמאים בישראל הם אלה אשר מניעים את הכלכלה בישראל, יותר כך, ללא מגזר עצמאים חזק הכלכלה הישראלית עלולה לקרוס. הוספת נטל נוסף בדמות תשלום על דלקן הוא אולי מינורי אבל הוא גורם לציבור העצמאים שתוארו ע"י בנימין נתניהו בתפקידו כשר אוצר כאיש הרזה להיות רזה יותר.

כל אזרח בארה"ב יודע שיש כמה דברים גרועים שיכולים לקרות לך בחיים. האחד זה שירדוף אחריך דוב ביער, השני זה הוריקן שישמיד לך את הבית, והשלישי - להסתבך עם ה-IRS, רשות המסים האמריקאית. רשות המסים האמריקאית היא מטילת מורה ואדם שנתפס בהעלמת מסים משלם מחיר יקר מאוד. לדוגמא, חוקי הדיווח בארה"ב אינם חדשים, אולם הם הגדילו לעשות כך שמשנת 2015 לרשות המסים האמריקאית התווספו כלי אכיפה נוספים. זאת בעקבות חוק המס על חשבונות זרים (FATCA) שבמסגרתו חתם הממשל האמריקאי על הסכמים עם יותר מ-100 מדינות המחייבים את המוסדות הפיננסים בכל מדינה לדווח לממשלת ארה"ב על חשבונותיה של אזרחים אמריקאים, ובכללם אזרחי ארה"ב לשעבר ומחזיקי גרין קארד.

מכאן שרשויות המס האמריקאיות מטילות קנסות כבדים על בעלי חשבונות מחוץ לגבלות ארה"ב אשר לא דיווחו עליהם ובכך הן מרתיעות את האזרחים לבצע הונאות. לדוגמה, בעל חשבון בסך 20 אלף דולר בחו"ל נקנס ב-600 אלף דולר משום שלא דיווח עליו לרשות המסים האמריקאית. אלה ועוד הן דוגמה מיני רבות איך פועלת רשות המסים האמריקאית נגד מפרי חוק. אזרחים מעלימי מס נחשבים בארה"ב לפושעים והענישה כלפיהם היא כבדה ולא מתפשרת וזאת בניגוד לענישה המקלה בישראל.

מדינת ישראל ורשות המסים לא צריכים להוסיף מהמורות חדשות על ציבור העצמאים, אלא לטפל ביד קשה בציבור של אותם אזרחים שחושבים שהעלמת מס זה דבר אפשרי. אז בפעם הבאה שמישהו ברשות המסים רוצה "לתפוס אמריקה" כדאי מאוד שיגבירו את האכיפה על העלמות המסים הקיימות ולא יחוקקו תקנות חדשות אשר צובעות את כלל העצמאים בישראל כרמאים.

הכותבת היא יועצת תקשורת ואסטרטגיה