"קרובים להסכמות על שכר מינימום של 6,000 שקל": עסקת החבילה יוצאת מהבוץ, והעיניים נשואות לאישה אחת

המו"מ על עסקת החבילה במשק בין האוצר, ההסתדרות והמעסיקים מתקדם, ומסתמנת גם העלאה בשכר המינימום במסגרת ההסכמים, אך נראה שהכל תלוי ביפה בן דוד • לדברי גורמים המעורים בשיחות, יו"ר הסתדרות המורים לא מסכימה להקפאת שכר - מה שמציב את העסקה בסכנה

יו''ר הסתדרות המורים, יפה בן דוד. עלולה לטרפד את עסקת החבילה במשק / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר הסתדרות המורים, יפה בן דוד. עלולה לטרפד את עסקת החבילה במשק / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

התקדמות משמעותית בשיחות על העלאת שכר המינימום במסגרת עסקת החבילה במשק בין האוצר, ההסתדרות והמעסיקים. יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד אמר היום (ה') ברשת ב' כי "אנחנו קרובים להעלאת שכר המינימום ל-6,000 שקלים. לא קל לנו, אבל לפחות יש שיח עם משרד האוצר הזה, עם השר הקודם כמעט ולא היה שיח". בהסתדרות אישרו את הדברים ואף באוצר אישרו כי המטרה היא להגיע להסכמות ולחתום את העסקה עם אישור התקציב ולהביא יציבות למשק.

במסגרת העסקה יסכימו בהסתדרות להקפאת שכר לשנה (ולא לקיצוצים בשכר כפי שדרשו באוצר) על כל המגזרים, אך התנאי הוא שהוא יחול גם על הרופאים והמורים. כאן למעשה טמונה אחת הסכנות העיקריות לעסקה כולה, מאחר שיו"ר הסתדרות המורים יפה בן דוד לא מסכימה לפי שעה להקפאת שכר ויתרה מכך אף דורשת הסכם שכר חדש, כך לדברי גורמים המעורים בשיחות.

בתמורה להקפאת השכר מצד ההסתדרות, המדינה תעלה בהסכמה עם המעסיקים את שכר המינימום ל-6,000 שקלים במספר פעימות תוך שנתיים עד שלוש. "המטרה לדאוג לשכבות החלשות ולמשק כולו", טענו הערב גורמים בהסתדרות. באוצר אומרים כי מטרת עסקת החבילה היא לייצב את המשק יחד עם אישור התקציב, והקפאת שכר לשנה תביא לשקט מסוים בגזרה הזו. המעסיקים דרשו דברים נוספים, בין היתר בנושא הרפורמה בחקלאות שבחוק ההסדרים.

את השיחות בשולחנות העגולים החל ליברמן מול ההסתדרות והמעסיקים עם כניסתו לתפקיד, והם מצדם מרבים לשבח אותו על כך. השיחות אמנם לא התקדמו בחודש האחרון בשל החגים, אך בכל הצדדים משדרים אופטימיות מהולה בחשש. אם עסקת החבילה אכן תצא לפועל בסוף השנה, יהיה פה הישג משמעותי הן לליברמן והן למשק, אך כל המעורבים טוענים "הסיפור עדיין מאוד נפיץ".