מזכיר המדינה בלינקן בדרך לפריז במטרה לשפר היחסים בין צרפת לארה"ב

מזכיר מחלקת המדינה יפגוש את מקבילו הצרפתי כחלק מעבודת הממשל לתקן סכסוך שהחל לאחר החתימה על הסכם צוללות עם אוסטרליה

אנתוני בלינקן / צילום: Reuters
אנתוני בלינקן / צילום: Reuters

מזכיר מחלקת המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן ייסע לפריז בשבוע הקרוב, כחלק ממאמץ של ממשל ביידן לתקן את הסכסוך עם בת-הברית הוותיקה ביותר של ארה"ב.

במהלך ביקור שיימשך מיום שני עד יום רביעי, צפוי בלינקן להיפגש עם שר החוץ הצרפתי ז'אן־איב לה דריאן, שמתח ביקורת חריפה על שותפות ביטחונית חדשה שהוכרזה ב־15 בספטמבר בין ארה"ב, בריטניה ואוסטרליה באזור הודו והאוקיינוס השקט.

הברית החדשה, המכונה Aukus, ראשי התיבות של אוסטרליה, בריטניה וארה"ב, כוללת שיתוף של טכנולוגיית הצוללות הגרעיניות של ארה"ב עם אוסטרליה, ויצירתה קרתה במקביל לביטול של חוזה שמן בין האוסטרלים לצרפת בנושא הצוללות.

לקראת ביקורו של בלינקן, קארן דונפריד, סגנית מזכיר מחלקת המדינה החדשה לעניינים אירופיים, אמרה ביום שישי שתיקון היחסים "ייקח זמן ועבודה קשה, ויצטרך להיראות לא רק במילים אלא גם במעשים".

"אני לא חושבת שישנו קליע יצוק בכסף" לשיפור היחסים בין ארה"ב לצרפת לאחר ההכרזה על Aukus, אמרה דונפריד. היא אמרה שהפגישות של בלינקן בפריז יתמקדו בחיזוק היחסים בין שתי המדינות, ובין ארה"ב לאיחוד האירופי. צרפת נכנסה לתפקיד נשיאות המועצה של האיחוד האירופי בינואר.

צרפת התלוננה במרירות על כך שלא נועצו בה לגבי הברית הביטחונית החדשה או ביקשו ממנה להשתתף בה. "אנו מסכימים על כך שההכרזה מ־15 בספטמבר הייתה מרוויחה מדיונים טובים יותר ופתוחים יותר בין בני ברית", אמרה דונפריד, ובכך חזרה על דברים שבלינקן אמר בשבוע שעבר. "הפגישות שלנו בפריז הן חלק מהמחויבות שלנו לתהליך של התייעצויות עומק בהמשך הדרך".

באירוע רשמי שמתוכנן להתרחש במהלך הביקור, יוביל בלינקן ועידה של ה־OECD, גוף שמשרדיו נמצאים בפריז, שתתמקד בבנייה מחדש של כלכלת העולם לאחר מגפת הקורונה ויתייחס לשינוי האקלים, כך אמרו בכירים ביום שישי.

ממשל ביידן הקדיש משאבים רבים לתיקון היחסים עם צרפת

היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ייק סאליבן נפגש ביום חמישי עם שגריר צרפת פיליפ אטיין, שחזר מפריז לאחר שנקרא בחזרה לצרפת להתייעצות. הפגישה התקיימה לאחר שיחת טלפון מ־22 בספטמבר בין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והנשיא הצרפתי עמנואל מקרון, במהלכה הבטיחו שני המנהיגים לתקן את היחסים.

בלינקן ולה דריאן נפגשו בניו יורק בשולי העצרת הכללי של האו"ם בשבוע שעבר, ומזכיר מחלקת המדינה נפגש עם השגריר אטיאן בוושינגטון ביום שישי. ביום חמישי אמר אטיאן שחזר לוושינגטון עם מנדט לבנות מחדש אמון במערכת היחסים, והגדיר זאת כ"תהליך שיצריך כמות גדולה של עבודה".

בכירי מחלקת המדינה לא פירטו תוצאות צפויות לשיחות, אבל דונפריד אמרה שבני הברית רוצים להעמיק את שיתוף הפעולה בכמה תחומים, כמו שיפור הביטחון באוקיינוס השקט ואזור הודו, הביטחון באזור אירופה והאוקיינוס האטלנטי ומלחמה נגד הטרור באזור הסהל באפריקה.

במהלך הפגישה של ה־OECD, יצטרף לבלינקן ג'ון קרי, השליח המיוחד של הממשל לנושא האקלים, נציבת המסחר של ארה"ב קת'רין טאי, יושבת הראש של מועצת היועצים הכלכליים ססיליה ראוז ותת מזכיר מחלקת המדינה לענייני צמיחה כלכלית, אנרגיה וסביבה חוזה פרננדז.

בלינקן גם יבקר במקסיקו סיטי ב־7 וב־8 באוקטובר כחלק ממשלחת רב־משרדית המבקרת במדינה במסגרת דיאלוג הביטחון בדרג גבוה בין ארה"ב למקסיקו. הדיאלוג בא בעקבות דיאלוג בדרג גבוה בנושאי כלכלה בין שתי המדינות, שהתקיים בוושינגטון ב־9 בספטמבר.