ברקת במסר תקיף לדירקטוריון מגדל: "פעלו באופן מיידי למינוי מנכ"ל - בהליך מסודר ושקוף"

לאחר שבעל השליטה בחברת הביטוח, שלמה אליהו, הקפיא את הליך מינוי המנכ"ל, החליט הממונה על שוק ההון להתערב בנעשה במגדל • ברקת קרא לדירקטורים שלא להתעלם מהמלצות ועדת האיתור שהקימה החברה, והזכיר כי אליהו עצמו אינו חבר דירקטוריון חברת הביטוח • למרות שלא נכתב איום מפורש, לזכותו של ברקת עומדת היכולת למנות מנהל מיוחד לחברה

הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת / צילום: יוסי זמיר
הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת / צילום: יוסי זמיר

בחודש יולי 2020 הורה הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת, לשלמה אליהו, בעל השליטה בקבוצת הביטוח מגדל, להכריע בין תפקידיו הנוכחיים בקבוצה: יו"ר החברה האם מגדל אחזקות או דירקטור בחברה הבת הפרטית מגדל ביטוח , כמו גם להפסיק ולעבוד מתוך משרדי קבוצת הביטוח שיושבת בפתח תקווה. בסוף השבוע האחרון הזכיר ברקת לאליהו כי זה בחר להיות יו"ר דירקטוריון חברת האם וויתר על תפקידו כדירקטור בחברת הביטוח.

האזכור המפורש נעשה במכתב אותו שלח ביום שישי האחרון ברקת לדירקטוריון מגדל ביטוח, במסגרתו הוא מורה להם לחדש באופן מיידי את הליך מינוי המנכ"ל החדש לחברת הביטוח, במקומו של רן עוז, שיעבור בשבועות הקרובים לתפקיד מנכ"ל ישראכרט. התערבותו של ברקת נדרשה לאחר שאליהו החליט להשהות את הליך מינוי המחליף לעוז, כשהתברר לו שהמועמד המועדף עליו, רונן אגסי, החליט להסיר את מועמדותו ולהישאר בבנק לאומי.

"בימים האחרונים הובא לידיעתנו באמצעות כלי התקשורת, אודות כוונתו לכאורה של דירקטוריון החברה להשהות את הליך המינוי של מנכ"ל החברה. זאת, על פי הפרסומים, בעקבות אי הסכמות בין הדירקטוריון לבין בעל השליטה בחברה, אשר כזכור אינו מכהן בה כדירקטור, בדבר זהותו של המנכ"ל המיועד", כתב ברקת לדירקטוריון חברת הביטוח.

"כידוע לכם, וכפי שעולה בין היתר מחוק החברות, אחד מתפקידי הדירקטוריון המשמעותיים ביותר הם הליכי המינוי והפיטורין של המנהל הכללי. הדבר מקבל משנה תוקף עת מדובר על חברה המתמודדת עם חוסר יציבות ניהולית מזה זמן, ועזיבתו הצפויה של המנכ"ל המכהן המחייבת מינוי מנכ"ל חדש במועד אשר יאפשר הליך חפיפה ולמידה מסודר של המנכ"ל הנכנס עם המנכ"ל היוצא", הסביר הממונה על שוק ההון.

"בנסיבות האמורות, השהייה או עיכוב בהליך איתור ומינוי מנכ"ל לחברה עלולים לפגוע בניהולה התקין של החברה. משכך, מצופה מכם לפעול ללא שיהוי למינויו של מנכ"ל לחברה בהליך מסודר ושקוף, תוך מתן משקל ראוי והתייחסות מנומקת להמלצת ועדת האיתור אשר הוקמה על ידי החברה", הבהיר ברקת לחברי הדירקטוריון.

לברקת יכולת למנות מנהל מיוחד מטעמו

ברקת אמנם לא ציין זאת במפורש, ולא הסביר מה בכוונתו לעשות אם במגדל לא יחדשו באופן מיידי את הליך בחירת המנכ"ל, אך כידוע, לרשותו עומדת היכולת למנות מנהל מיוחד מטעמו, כזה שבוודאי לא יהיה תואם במאת האחוזים לעמדותיו של בעל השליטה בחברה.

בנוסף, לא סתם הזהיר ברקת את חברי הדירקטוריון בהענקת משקל ראוי לעמדת ועדת האיתור שהקים הדירקטוריון עצמו, ומונה את היו"ר החדש יפתח רון-טל ואת הדירקטורים גבי פיקר ורונית בודו. ברקת למעשה מתיר לאליהו להעלות בפני ועדת האיתור מועמד נוסף מטעמו, לאחר שאגסי הסיר בשבוע שעבר את מועמדותו כיוון שוועדת האיתור החליטה ברוב של שניים מול אחת שלא להמליץ עליו, ובעקבות לחץ שהופעל עליו בלאומי להישאר בתפקידו.

נציין כי בפני ועדת האיתור הופיעו מלבד אגסי גם המפקח על הביטוח לשעבר ידין ענתבי המשמש כיום כ ממונה על חטיבת שווקים פיננסים ובנקאות בינלאומית בבנק הפועלים ונחשב למועמד המועדף על היו"ר רון-טל, ושגיא יוגב, עד לא מזמן מנהל חטיבת ביטוח כללי בחברת הביטוח הראל.