תדרים | בלעדי

המשטרה ומשרדי האוצר והתקשורת יניעו תהליך לפינוי תדרים

לראשונה מזה שנים ארוכות של מחלוקות הסכימו הצדדים להניע תהליך בו המשטרה תתחיל במהלך לפינוי התדרים שברשותה בתחום ה-850 מגה הרץ, ותעביר את רשת הקשר ניצן לרשת מתקדמת בדור הרביעי

אנטנות סלולריות / צילום: תמר מצפי
אנטנות סלולריות / צילום: תמר מצפי

לראשונה מזה שנים ארוכות מסתמנת הבנה בין המשטרה, משרד האוצר ומשרד התקשורת להזזת המשטרה מתחום התדרים שבו פועלת מערכת הקשר ניצן. ההבנות מדברות על כך שהמשטרה תתוקצב לטובת פינוי התדרים הנוכחי ותעבור לרשת דור רביעי מתקדמת בטכנולוגיה הנקראת Public Safety, שנמצאת עדיין בשלב התקינה שלה, והתדרים שבהם היא משתמשת כעת יפונו ויוחזרו לשוק האזרחי בהדרגה.

מדובר באחד האירועים המורכבים בעולמות התדרים בשוק הטלקום שכן למרות ההסכמות עם פלאפון וסלקום לפנות תדרים בתחום ה-850 מגה הרץ, הרי שהמשטרה לא הסכימה עד עתה להתפנות מתחום תדרים זה והדבר היווה מוקד לעימותים וויכוחים רבים, שכן לכולם ברור שהמשטרה חייבת לפנות את התדר מצד אחד אבל מצד שני זה פרויקט כבד ביותר שדורש ממנה משאבים רבים והיא חייבת להתחיל אותו כמה שיותר מהר.

ההבנות בין הגופים הושגו במסגרת דיוני התקציב שאמור להיות מאושר בשבועות הקרובים. בתוך התקציב של המשטרה אמור להיצבע סכום כסף להנעת התהליך והמשטרה נתנה את הסכמתה לכך, מה שמייצר אופטימיות באוצר ובמשרד התקשורת שהדבר אכן יקרה.

משרד התקשורת צפוי לערוך מכרז תדרים נוסף בשנה הבאה. מדובר על מכרז לתדרים בתחום ה-26 גיגה, שייפתח לשחקנים חדשים שלא מתחום הסלולר על מנת לעודד תחרות וחדשנות בעולם השירותים בדור החמישי.

ההחלטה לפתוח תחומי תדר נוספים לטובת שחקנים חדשים נובעת בין היתר מכך שבמשרד התקשורת הגיעו למסקנה שהניסיון הקודם להכניס שחקנים חדשים בתחום ה-3.5 גיגה לא צלח, ואולי בתחום החדש כן יהיה ביקוש. למהלך צפויות החברות הסלולריות להתנגד בתקיפות אבל לאור העובדה שההשקעות שלהן עצמן בשירותים חדשים ובדור החמישי בכלל אינו עונה על ציפיות המשרד, הסיכוי שהמשרד ישנה את עמדתו בנושא הזה לא גבוה.

במשרד מתחילים להבין שהבשורה בדור החמישי תבוא מהאגפים, כלומר משחקנים חדשים שיפעלו בשוק באופן ממוקד ולאו דווקא על ידי המפעילים שמשקיעים את המינימום שהם מחויבים בו.

בגלל שבתחום ה-26 גיגה יש המון תדרים פנויים שמספיקים די והותר למפעילים ולשחקנים נוספים, המשרד רוצה לייצר מצב ששחקנים קטנים שייכנסו לתחום ייצרו תחרות נקודתית שתצטבר למסה גדולה, כפי שהדבר קורה בעולם הסיבים האופטיים כששחקנים קטנים מזנבים במפעילים הגדולים ופורסים סיבים ביישובים קטנים רבים.

התדרים הייעודיים הם קצרים בכיסוי טווח אבל רחבים מאוד בקיבולת. כלומר הם מתאימים לרישות קמפוסים, איצטדיונים, מתחמי משרדים, מפעלים, נמלים וכדומה, שבהם יש ביקוש לרוחב פס גבוה מאוד שיכול להתחרות בשירותים מבוססי WIFI.

עוד נודע כי המשרד שוקל להכניס למכרז תחומי תדר נוספים וביניהם תחום של 2,100 מגה הרץ (תדרים של גולן טלקום לשעבר) ותדרים נוספים בתחום ה-3.5 גיגה אם הדבר יהיה ניתן במסגרת תיאום מול צה"ל.