היועמ"ש מתנגד לפשרה בייצוגית עם רוכשי כרטיסים למופע של סלין דיון

מנדלבליט מתנגד להסדר פשרה בתובענה ייצוגית שהוגשה נגד חברת איוונטים ישראל והמפיק שוקי וייס בגין אי-השבת עלויות כרטיסים למופעים שבוטלו בשל הקורונה • היועמ"ש סבור כי ראוי לקבוע תקופת זמן קצרה יותר לקבלת החזר מלא, וזאת לכל היותר עד סוף 2021

המפיק שוקי וייס / צילום: איל יצהר
המפיק שוקי וייס / צילום: איל יצהר

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, מתנגד להסדר פשרה בתובענה ייצוגית העוסקת באי-השבת עלויות הכרטיסים שנרכשו למופעים שבוטלו בשל התפרצות נגיף הקורונה.

התביעה הייצוגית הוגשה בשם טליה וצבי לנדסמן, שרכשו כרטיסים להופעה של הזמרת סלין דיון, שאמורה הייתה להתקיים באוגוסט 2020. רוכשי הכרטיסים פנו מיוני 2020 לקבל את כספם בחזרה ללא הצלחה, והגישו תביעה ייצוגית, באמצעות עורכי הדין אליהו מלך ואביעד כהן, נגד מפיקי המופע איוונטים ישראל ושוקי וייס, המיוצגים על-ידי משרד עורכי הדין יגאל ארנון.

ביוני השנה הוגשה בקשה לאישור הסדר פשרה לבית המשפט, לפיה יעמדו לרוכשי הכרטיסים שלוש אפשרויות בחירה: מימוש הכרטיס במועד של מופע חדש ובאותם התנאים; קבלת שובר זיכוי בשווי של 110% ממחיר הכרטיס המקורי למימוש לתקופה של שנתיים מיום החתימה על ההסכם (או השבה מלאה בחלוף שנתיים); או קבלת החזר כספי בשיעור של 75% מהסכום ששולם.

לעמדת היועמ"ש, ההסדר המוצע אינו ראוי בשים לב לכך שחלפה למעלה משנה ממועד המופע המקורי, והחזר מלוא הכרטיס יינתן רק למעלה משלוש שנים ממועד המופע המקורי. ההסכם לפיו יוחזר 75% מהסכום לפי אחת החלופות חורג משמעותית מהמלצות הצוות הבין-משרדי שדן בהשלכות משבר התפרצות נגיף הקורונה על התקשרויות חוזיות.

היועמ"ש סבור כי ראוי לקבוע תקופת זמן קצרה יותר לקבלת החזר מלא, וזאת לכל היותר עד לסוף שנת 2021. במסגרת העמדה צוין כי מצד אחד עמידתו של המפיק על המשך החזקתם של הכספים ששולמו במשך פרק זמן ממושך, ומצד שני השבה מיידית רק בגובה של 75%, עולות כדי חוסר תום-לב בקיום חוזה.

עמדת היועץ המשפטי לממשלה גובשה על-ידי פרקליטות מחוז תל אביב (אזרחי), באמצעות עו"ד שירי פלד, בשיתוף ייעוץ וחקיקה (משפט אזרחי) והרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן.

החוק קובע כי כל הסדר פשרה בתובענה ייצוגית מועבר לבחינת היועץ המשפטי לממשלה על-מנת שישקול אם להתנגד להסדר. זאת מתוך הבנה שחברי הקבוצה שההליך משפיע עליהם, אינם מיוצגים, וקולם אינו נשמע. בכך משמש היועץ כשומר הסף האחראי על האיזון הראוי ומוודא כי ההסדר מיטיב עם חברי הקבוצה.