מחקר: הגנה גבוהה למחלימים? לא למי שנדבק בין החיסון הראשון לשני

מחקר של אוניברסיטת בר אילן מצא כי מי שנדבק אחרי שקיבל את החיסון הראשון ולכן לא קיבל את השני, מציג רמות נוגדנים נמוכות ממחוסנים בשתי מנות • מחלימים שחוסנו אחרי שנדבקו מציגים רמת הגנה גבוהה

חיסון לקורונה / צילום: Associated Press, Maya Alleruzzo
חיסון לקורונה / צילום: Associated Press, Maya Alleruzzo

מחקר חדש שיצא מאוניברסיטת בר אילן, שפורסם בכתב העת Epidemiology and" Infection", ממפה את ההגנה בקרב מחלימים מחוסנים מקורונה. המחקר מבוסס על בדיקת נוגדנים חודשית של 541 מחוסנים, חלקם גם מחלימים. הנוגדנים מהווים מדד לא מושלם אך ככל הנראה בעל יכולת ניבוי כלשהי לרמת ההגנה מן המחלה.

המחקר אישרר את המסקנה העולה גם מנתוני משרד הבריאות כי האוכלוסייה המוגנת ביותר היא מחלימים שחוסנו. לקבוצה זו היו רמות נוגדנים גבוהות בהרבה מאשר של מחוסנים שמעולם לא נדבקו.

אלא שבין אלו הייתה קבוצה יוצאת דופן. 32 נבדקים שחוסנו במנה אחת ואחר כך נדבקו, ולכן לא חוסנו במנה השנייה, הציגו רמות נוגדנים נמוכות ממחוסנים בשתי מנות, דומות יותר למי שחוסנו רק במנה אחת. המחקר נערך בחודש מאי, כך שההשוואה היא לרמות הנוגדנים של מחוסנים בשתי מנות טריים יחסית.

לדברי פרופ' מיכאל אדלשטיין, הנתונים מרמזים כי לעומת ההגנה המוצלחת שמעניקה מנה אחת של חיסון אחרי ההחלמה, ייתכן שמי שחלו בין המנות, יצטרכו מנה שנייה.