עמותות | בלעדי

שיפור השקיפות ופחות בירוקרטיה: התוכנית של סער לעמותות ולמלכ"רים

שר המשפטים יגיש מחר (ג') לאישור הממשלה תוכנית להנגשת מידע בכלים טכנולוגיים לארגוני חברה אזרחית, בהם עמותות, חברות לתועלת הציבור והקדשות

שר המשפטים גדעון סער / צילום: שלומי יוסף
שר המשפטים גדעון סער / צילום: שלומי יוסף

שר המשפטים גדעון סער יגיש ביום שלישי השבוע לאישור הממשלה תוכנית להקלה בבירוקרטיה וחיזוק השקיפות במגזר השלישי. התוכנית כוללת תקציב בהיקף של 9 מיליון שקלים על פני שלוש שנים להנגשת מידע בכלים טכנולוגיים לארגוני חברה אזרחית, לציבור הרחב ולמשרדי ממשלה. זאת, כדי לשפר את השקיפות לציבור על פעילות הארגונים ולהקל בבירוקרטיה להעברת תמיכות בעמותות.

ארגוני חברה אזרחית בישראל כוללים כ-25 אלף ארגונים, בהם עמותות, חברות לתועלת הציבור, הקדשות ואגודות עותמניות. התוצר של ארגונים אלה מוערך ב-6% מהתמ"ג, והם מעסיקים כחצי מיליון אזרחים וכחצי מיליון מקומות התנדבות. הכנסות הארגונים מוערכות בכ-93 מיליארד שקל בשנה, מתוכם כ-40 מיליארד שקל מתמיכות והתקשרויות עם הממשלה וגופים ציבוריים.

התוכנית נועדה לשפר את הנגישות למידע על ארגוני החברה האזרחית ולתת מענה לקשיים בירוקרטיים הקיימים על הארגונים בשל פערי מידע ופערי תקשורת בין הממשלה לגופי החברה האזרחית. קהל היעד של התוכנית הם הציבור הרחב וארגונים, וב-2022 יתווספו גם משרדי הממשלה.

במסגרת התוכנית ימופה ויונגש המידע הקיים במערכת הממוחשבת "גיידסטאר", המופעלת מאז 2018 על-ידי רשם התאגידים במשרד המשפטים וכוללת מידע על פעילות העמותות. עם זאת, המערכת סובלת מסרבול ומקושי באיתור מידע, ולמעשה מרבית המידע מסופק בקבצים סרוקים ללא יכולת לערוך חיפושים מורכבים.

לפי התוכנית, יתווספו שירותים ממוחשבים, כך שה"גיידסאר" תהפוך למערכת הפצה מהממשלה לעמותות ולציבור הרחב, ובכך תסייע לגופים ציבוריים לקבל החלטות בנוגע לארגוני המגזר השלישי. יתווסף מידע על העמותות, לרבות פיתוח מפה שתציג את השירותים של העמותות והגופים הציבוריים בכל הארץ, וכן תתווסף יכולת פילוח נתונים. בנוסף, מתוכננים קטלוג וסטנדרטיזציה של המידע שיאפשרו שימוש במידע, שיפור השירות הממשלתי לציבור ולארגונים. התוכנית מבקשת לקבוע כי 'גיידסטאר' יהיה "מקור מידע אמין, איכותי ועדכני אודות הארגונים ללא מטרות רווח". 

הכוונה היא לאפשר שיתוף מידע בין הרשויות ולהקל על הציבור באיתור מידע מרשויות שונות במקום אחד - שירות שלא קיים היום. אחד החידושים הצפויים הוא קבלת מידע על ניצול כספי התמיכות המועברים לעמותות ומתן מידע על-מנת לעודד השקעות פרטיות.

הגופים הציבוריים יוכלו לקבל מידע בשיטת one stop shop, במקום אחד מבלי להתרוצץ בין משרדי ממשלה. המידע יסייע לקבל תמיכות ממשלתיות ויפחית את המסכת הבירוקרטית המפרכת הקיימת. המהלך נועד גם לאפשר נגישות למשרדי הממשלה לקבלת מידע על העמותות כדי להקל על הדרישות מהעמותות.

חידוש נוסף שיפחית את הבירוקרטיה הוא הקלה במתן אפשרות לעמותה להתקשר עם משרד ממשלתי, גם אם אין בידה "אישור ניהול תקין". וזאת, במצבים שבהם טרם חלפו שנתיים מיום רישום העמותה, כפי שנדרש עד היום.

התוכנית מהווה שלב בתהליך אסטרטגי נרחב אותו מקיים משרד המשפטים בשותפות עם משרד ראש הממשלה ורשות התקשוב במשרד הכלכלה, והיא כללה את שיתוף הציבור והיוועצות עם עמותות.

רשמת העמותות, קארן שוורץ, אמרה לגלובס כי "המהלך הוא חלק משינוי תפיסת התפקיד של רשם העמותות, לא רק כרגולטור המפקח על כל אחד מארגוני החברה האזרחית, אלא כגוף ציבורי הרואה את הצרכים של המגזר השלישי כולו ופועל לחזק אותו".

ראש רשות התקשוב הממשלתית, שחר ברכה, מסר כי "אנו שמחים לרתום את היכולות הטכנולוגיות ואת הדאטה הממשלתי לחיזוק ארגוני החברה האזרחית, נוכח תרומתם החשובה למשק, לכלכלה ולחברה בישראל".