קאבול תיוותר באפלה אם הטליבאן לא ישלם חשבונות חשמל

מאחר שמערכות גביית התשלומים משותקות, חברת החשמל באפגניסטן נמצאת בסיכון שיגמר לה הכסף

סוחרים ממתינים לקונים ברחוב בקאבול, ספטמבר / צילום: Associated Press, Felipe Dan
סוחרים ממתינים לקונים ברחוב בקאבול, ספטמבר / צילום: Associated Press, Felipe Dan

בירת אפגניסטן עשויה לעבור לחשיכה מוחלטת לקראת החורף בגלל ששליטי טליבאן לא שילמו לחברות חשמל במרכז אסיה או חזרו לאסוף תשלומים מהתושבים עבור שימוש בחשמל.

אם המצב הזה לא יטופל הוא עלול לגרום למשבר הומניטרי, כך הזהיר דאוד נורזאי, שהתפטר מתפקיד מנכ"ל חברת החשמל, 'דא אפגינסטן ברשנה שרקט' (DABS), כמעט שבועיים אחרי השתלטות הטליבאן ב־15 באוגוסט.

"ההשלכות יורגשו לבסוף בכול המדינה, אבל במיוחד בקאבול. תהיה האפלה וזה יחזיר את אפגניסטן בחזרה לימי הביניים בכל הנוגע לחשמל ולתקשורת", אמר נורזאי, ששמר על קשר קרוב עם המנהלים שנותרו ב־DABS. "זה יהיה מצב ממש מסוכן", הוא הוסיף.

קאבול תלויה בחשמל מיובא

יבוא חשמל מאוזבקיסטן, טג'יקיסטן וטורקמניסטן אחראי לכמחצית מצריכת החשמל באפגניסטן כולה, ואיראן מספקת חשמל נוסף בחלקה המערבי. הייצור המקומי, בייחוד בתחנות הידרו־חשמליות, הושפע קשות מהבצורת השנה. לאפגניסטן אין רשת חשמל לאומית. לכן קאבול תלויה כמעט לחלוטין בחשמל המיובא ממרכז אסיה.

כיום, יש חשמל בשפע בבירה האפגנית - שיפור נדיר, אם כי חולף מאז השתלטות הטליבאן. זאת, בין היתר, הודות לכך שהטליבאן כבר לא תוקף את קווי החשמל ממרכז אסיה. סיבה נוספת היא שבגלל שכל התעשייה במדינה נעצרה ומתקנים צבאיים וממשלתיים הם כיום נטושים ברובם, ההאפלות, שהיו חלק משגרת היומיום, נפסקו לעת עתה.

כל זה צפוי להסתיים באופן פתאומי אם המדינות המספקות במרכז אסיה - בייחוד טג'יקיסטן, שיחסיה עם טליבאן מידרדרים במהירות - תחליט לחסום אספקה ל־DABS בגלל אי התשלום. טג'יקיסטן סיפקה מחסה למתנגדים לטליבאן, כמו סגן הנשיא לשעבר, אמרולה סאלח, ולאחרונה גם שלחה חיילים נוספים לגבול עם אפגניסטן. רוסיה קראה לשתי המדינות להפסיק את ההסלמה ההדדית.

"למדינות השכנות לנו יש הזכות לקצץ את אספקת החשמל, במסגרת החוזה", אמר ספיולה אחמדזי, מנהל תפעול ב־DABS שנותר בתפקידו לאחר השתלטות הטליבאן כמנכ"ל בפועל עד שהוחלף על ידי איש דת של הטליבאן ביום ראשון. "אנו מנסים לשכנע אותן לא לעשות כך ומבטיחים שהם יקבלו תשלום".

משרד דובר הטליבאן ודובר של משרד האנרגיה והמים של הממשלה החדשה לא הגיבו לבקשות תגובה של וול סטריט ג'ורנל.

מאפיה פעילה בלילה בקאבול, ספטמבר / צילום: Reuters, JORGE SILVA
 מאפיה פעילה בלילה בקאבול, ספטמבר / צילום: Reuters, JORGE SILVA

התושבים הפסיקו לשלם בעבור החשמל

בזמן ההשתלטות של טליבאן, היו בחשבונות חברת החשמל (DABS) כ־40 מיליון דולר במזומן - כסף, שנורזאי אמר, שכמה בכירים מהממשלה הקודמת ניסו להכריח אותו לתת להם. הטליבאן, המורעב למימון בגלל הסנקציות הבינלאומיות, לא אישר את השימוש בכסף הזה לתשלום חשבוניות של חברות חשמל. המחויבויות של DABS צמחו מאז ליותר מ־90 מיליון דולר והן ממשיכות לעלות, אמר אחמדזי. בינתיים, גביית התשלומים מהלקוחות הצטמקה בחודש שעבר ב־74%, וההכנסה מאז אמצע אוגוסט הגיעה ל־8.9 מיליון דולר בלבד, כך מספרים מנהלים ב־DABS.

כשמשרדי הממשלה לא משלמים משכורות במשך חודשים ומערכת הבנקאות משותקת, לאפגנים רבים אין אמצעים לשלם את חשבונות החשמל שלהם. בשנה שעברה, לקוחות בקאבול היו אחראים לכמחצית מההכנסה הכוללת של DABS בגובה 387 מיליון דולר, כך ניתן ללמוד ממסמכי החברה.

אזרחים שוקלים לחזור למנורות נפט

בחור אפגני בשם מסעוד, בן 28, המוכר מיץ רימונים טרי מעגלה ברחובות קאבול, מספר שלא שילם חשבון חשמל ל־DABS כבר חודשיים. לדבריו, השתלטות הטליבאן גרמה למחירי המזון לעלות ולא נותר לו מספיק כסף לשלם את החשבון, שמגיע לסכום שבין 6 ל־12 דולר למשפחה של שמונה נפשות. "הבעיות שלנו תופחות כל יום", סיפר מסעוד. "אני מבקש מהקהילה הבינלאומית לעזור לנו", הוא מוסיף, "הבעיות שלנו במדינה רק גדלות מיום ליום".

פארוק פקירי, בן 32, בעל בסטה בשוק בקאבול שמוכר תכשיטים מפלסטיק, אמר שמשפחתו, בת שבע הנפשות, הייתה יכולה לבחור לאכול בשר כל יום פעם, אבל כיום מתקיימת רק על תפוחי אדמה. לדבריו, מספר האנשים שקונים את התכשיטים שלו כיום בעידן של שלטון טליבאן, הוא חמישית ממה שהיה לפני כן. פקירי מספר שעכשיו משפחתו צריכה אפילו לדלג על חלק מהארוחות האלה על מנת לחסוך מספיק כסף לשלם את חשבון החשמל, שכבר מפגר בחודש. "החשמל מגיע מחברה אז הם לא יוותרו לנו על החשבון", אמר פקירי. "אם יקצצו אותנו, נצטרך לחזור אחורה בזמן ולהשתמש בנפט לתאורה וחימום בחדרים שלנו".

ב־DABS צריכים הזרקה דחופה של 90 מיליון דולר כדי להימנע מקריסה, כך אמר ספיולה אחמדזי, מנהל תפעול ב־DABS. הוא דחק בתורמים בינלאומיים לפעול להסדרת איחורי המדינה בתשלום למדינות במרכז אסיה באופן ישיר או לכסות את החשבונות הלא־משולמים של צרכנים אפגנים. "זה לא נושא פוליטי, זה יהיה תשלום ישיר לאנשים העניים של אפגניסטן, לא לממשלה", הוא הסביר. "מלבד זה, חשמל הוא חיוני כדי שגלגלי הכלכלה ימשיכו להסתובב".

הקהילה הבינלאומית הבטיחה יותר ממיליארד דולר בתשלומי חירום לאפגניסטן בכנס שאורגן על ידי האו"ם בחודש שעבר. אבל דיפלומט מערבי אמר שהתורמים לא היו רוצים לראות את הכסף הזה - שנועד להציל חיים באפגניסטן על ידי אספקת מזון, מחסה וטיפול רפואי - הולך במקום זה לחברות חשמל במרכז אסיה. לדברי הדיפלומט, שאותן מדינות במרכז אסיה צריכות להשתמש בכסף שחייבים להן כמנוף נגד משטר הטליבאן החדש.

מוכר רחוב אפגני מדבר עם לקוחות הקונים נעליים בשוק רחוב בקאבול, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Felipe Dan
 מוכר רחוב אפגני מדבר עם לקוחות הקונים נעליים בשוק רחוב בקאבול, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Felipe Dan

על הדרך המהירה לחדלות פרעון

בעוד שרבים מאנשי צוות ההנהלה המרכזי של DABS נותרו בתפקידם, הטליבאן החליף מנהלים מקומיים במחוזות באנשי דת, אם כי הם השאירו אנשים מהחברה כסגניהם, כך אמר אחמדזי. בעמוד הפייסבוק של DABS, שיבח אחמדזי את האמירות האיסלאמית של טליבאן על כך שהביאה שלום למדינה. רבים מאנשי המקצוע בחברת החשמל, כמו בתחומים אחרים בבירוקרטיה התאגידית והממשלתית של אפגניסטן, ברחו מהמדינה מאז השתלטות הטליבאן או מנסים כעת לברוח ממנה.

נורזאי, שכאמור התפטר מתפקידו כמנכ"ל חברת החשמל, אמר שהמחיר הטוב שמקבלת המדינה במסגרת החוזים הקיימים שלה נמצא בסכנה אלא אם החשבונות באיחור יוסדרו במהרה. "אם לא נשלם להם בזמן, נגיע לחדלות פירעון על החוזים שלנו - וכמו שקורה בכל מקום בשווקים הפיננסיים - אתה מפצה על הנזק ללקוח על ידי הגדלת המחיר".