פרויקט נימבוס: ביהמ"ש המחוזי דחה את עתירת אורקל

אורקל עתרה נגד החלטת ועדת המכרזים, שבחרה בהצעת AWS וגוגל לפרויקט הענן הממשלתי בהיקף 4 מיליארד שקל

ערן פייגנבאום, מנכ''ל אורקל ישראל / צילום: יח''צ
ערן פייגנבאום, מנכ''ל אורקל ישראל / צילום: יח''צ

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה את עתירת אורקל נגד החלטת ועדת המכרזים המרכזיים למחשוב וטכנולוגיה במינהל הרכש הממשלתי, שלא לכלול את אורקל כאחת המציעות הכשירות במכרז. בכך נתן בית המשפט הכשר סופי לזכיית אמזון וגוגל במכרז הענן הממשלתי נימבוס, שהיקפו כ-4 מיליארד שקל ועיקרו העברת מערך המחשוב של משרדי הממשלה, יחידות הסמך וצה"ל לענן ציבורי.

מיקרוסופט כבר משכה את העתירה שלה נגד ההפסד שלה במכרז לפני מספר שבועות, ככל הנראה בגלל בקשה של המנכ"ל העולמי שלא לתבוע לקוחות קיימים, וכן בגלל כוונתה להתחרות במכרז הביטחוני הממשלתי שיצא לדרך עוד מספר שנים.

מאורקל טרם נתקבלה תגובה, וטרם נודע האם החברה מתכוונת לקחת את העתירה לבית המשפט העליון. הדיון נערך בדלתיים סגורות לפני מספר ימים, אך צו הפרסום לגביו הוסר היום (ד').

השופט רם וניוגרד קבע כי אין פסול בתוצאות המכרז וציין בפני אורקל כי איננו מבין את הטיעון שלה. בדיון שנערך לפני שלושה שבועות בדלתיים סגורות, הציע השופט וינוגרד לאורקל לסגת מן העתירה לפני שיקבל את ההחלטה בעצמו. משהדבר לא קרה, דחה, כאמור, ביום א' האחרון את העתירה.

פרסום מכרז מחשוב הענון "נימבוס" לפני שנתיים הביא לעלייה משמעותית בהשקעה של ענקיות טכנולוגיה אמריקאיות בישראל. חברות כמו אורקל, מיקרוסופט, גוגל, אמזון וגם IBM, שפרשה בשלב מוקדם, השקיעו מיליארדי דולרים במצטבר בשנים האחרונות בהקמה של חוות שרתים מקומיות ובגיוס צוותי שירות ומכירות על מנת לסייע למשרדי ממשלה וגופים ציבוריים להעביר את תשתית המחשוב שלהם מהמשרדים אל שרתים מרוחקים. לפי כללי המכרז, על הספקיות הבינלאומיות לשמור את המידע על אדמת ישראל, ולצורך גיבוי עליהן לעשות שימוש בשתי חוות שרתים זמינות לכל הפחות, ובמרחק של 25 ק"מ זו מזו.

למרות שמיקרוסופט ואורקל הוכיחו כי ביכולתן להקים חוות שרתים זמינות בחודשים הקרובים, זכו דווקא גוגל ואמזון אשר יוכלו להקים שירות ענן מקומי זמין רק החל מהשנה הבאה. לפי תוצאות המכרז, יתחלקו אמזון וגוגל בין הלקוחות במודל של 30% מהשירות לאמזון ו-20% לגוגל, בתלות בשירות הענן הרצוי, ואילו המחצית הנותרת תהיה להחלטת הלקוחות הממשלתיים. עוד בטרם נדחתה העתירה, החלה רשות התקשוב במשרד הכלכלה לעודד את משרדי הממשלה באופן נמרץ לעבור לשירותי הענן של גוגל ואמזון בהתאם לצרכים: תשתיות, ניהול דאטה, בינה מלאכותית, אבטחת מידע ועוד.

"החלטה זו קובעת כי לא נפל פגם בהחלטת המדינה לבחור בהצעות AWS וגוגל כהצעות זוכות במכרז", נמסר ממשרד האוצר, המנהל את המכרז באמצעות מינהל הרכש. "ההחלטה מביאה לידי ביטוי את המקצועיות של הוועדה בניהול פרויקט נימבוס מיומו הראשון. מינהל הרכש הממשלתי באגף החשב הכללי, יחד עם השותפים בממשלה, ימשיך לקדם את פרויקט נימבוס בהתאם לתוכנית".

מאורקל נמסר כי "אנו מאמינים שבית המשפט שגה בהחלטתו ומתכוונים לערער. על רמת האבטחה המחמירה של אורקל יעידו גופי הממשל וחברות הענק הרבים שמשתמשים ובוטחים בשירותי הענן של אורקל".