החברה שהוקמה ע"י ישראלים ושתכסה את כל העולם בלווייני מזג האוויר

חברת Tomorrow.io חתמה על חוזה בשווי 19.3 מיליון דולר עם חיל האוויר האמריקאי בעבור פיתוח ופריסת מערך לווייני מזג האוויר שלה • שמעון אלקבץ, מנכ"ל החברה: "החוזה הזה הוא צעד ראשון בדרך לתמיכה רחבה שלנו בגופים הממשלתיים הגדולים בעולם"

לוויין של Tomorrow.io / צילום: יח''צ
לוויין של Tomorrow.io / צילום: יח''צ

חברת Tomorrow.io, חברה בינלאומית מהמובילות בעולם בתחום חיזוי מזג האוויר, חתמה על חוזה בשווי 19.3 מיליון דולר עם חיל האוויר האמריקאי בעבור פיתוח ופריסת מערך לווייני מזג האוויר שלה. החוזה שנחתם בימים האחרונים סולל את הדרך עבור החברה להמשך פריסה של כ-32 לוויינים קלים המצוידים במכ"מ מזג אוויר ייחודי, ולספק לראשונה בהיסטוריה יכולות ניטור משקעים ומדידות מז"א נוספות בכיסוי גלובלי מלא - כלומר (כמעט) בכל מקום בעולם ובקצב עדכון גבוה.

Tomorrow.io תציע לחיל האוויר האמריקאי וכן לסוכנויות ממשלתיות נוספות בארה"ב ובעולם גישה למידע ממערכת הלוויינים שלה במודל של מנוי שנתי (Data-as-a-Service), בשונה מהמודל המקובל כיום שבו לווייני מז"א נמצאים בבעלות ממשלתית ומפותחים על פני תקופות ארוכות בעלויות גבוהות. כמו כן, החברה תשתמש בתצפיות מהלוויינים כקלט לתוך מודלי החיזוי הייחודיים שהיא מפעילה, המבוססים על בינה מלאכותית וכוללים חיזוי לטווח זמן קצר וארוך וכן חיזוי הצפות והוריקנים. מודלים אלו מפעילים את מערכת ה Weather Intelligence Platform של החברה, הנמצאת בשימוש כבר היום בידי מאות לקוחות עסקיים וממשלתיים של החברה ברחבי העולם.

ג׳ון דריר, ראש תחום מערכות מז"א בבסיס חיל האוויר הנסקום במסצ׳וסטס אמר ל-CNN לאחר חתימת החוזה ש"הלוויינים של חברת Tomorrow.io ימלאו תפקיד קריטי בניטור מז"א הגלובלי עבור חיל האוויר האמריקאי, ויאפשרו לחיל האוויר לבצע את משימותיו בצורה בטוחה ומדויקת יותר כל העולם".

בעוד שמרבית החיישנים הקיימים על גבי לווייני מזג האוויר כיום - ברובם מצלמות בטווח האופטי או הטרמי - נחסמים בפסגות הענן ואינם מנטרים משקעים בצורה ישירה, מכ"מ מזג אוויר מסוגל "לראות" אל תוך ענני סערה ולספק תצפיות משקעים ורוחות בעלות ערך קריטי לחיזוי מזג אוויר והבנת תנודות האקלים. כיום, כ-5 מיליארד איש ברחבי העולם חיים מחוץ לכיסוי של מערכות מכ"מ קרקעיות, כאשר אפילו במדינת ישראל שמישות המכ"מ המופעל ע"י השירות המטאורולוגי חלקית בשל תקלות רבות. בשל כך, מוגבלת היכולת לספק תחזיות מזג אוויר מדויקות וכן מידע קריטי לגבי הוריקנים, טייפונים, שיטפונות ואירועי מזג אוויר קיצוניים נוספים במרבית העולם.

באמצעות סט של טכנולוגיות ייחודיות שפיתחה החברה, מערך הלוויינים של Tomorrow.io יציג ביצועים שעד כה נחשבו בלתי ישימים - כיסוי מכ"מי של כל נקודה על פני כדור הארץ אחת לשעה, בהשוואה לקצב של פעם ב-2-3 ימים המתאפשר כיום ממערכת מכ"מ המז"א היחידה בחלל, המופעלת ע"י נאס"א (Global Precipitation Measurement)

במסגרת החוזה, חברת Tomorrow.io תשגר ארבעה לוויינים כדי להדגים את הטכנולוגיה ולבצע כיול ומתן תוקף נרחב ליכולות המבצעיות, כאשר שני הלוויינים הראשונים מתוכננים לשיגור לקראת סוף 2022. חיל האוויר העניק את החוזה תחת תוכנית הנקראת STRATFI, הממוקדת בפרויקטים חדשניים לתמיכה במשימות אסטרטגיות של משרד ההגנה האמריקאי (DoD)

רעי גופר, ממייסדי החברה ומנהל מחלקת האסטרטגיה ב-Tomorrow.io: "אנחנו נרגשים מאוד להעמיק את היחסים שלנו עם חיל האוויר האמריקאי, ורואים בעסקה הזו הבעת אמון משמעותית מאחד הארגונים הגדולים בעולם".

רעי גופר, ממייסדי החברה / צילום: יח''צ
 רעי גופר, ממייסדי החברה / צילום: יח''צ

שמעון אלקבץ, מנכ"ל החברה: "החוזה הזה הוא צעד ראשון בדרך לתמיכה רחבה שלנו בגופים הממשלתיים הגדולים בעולם, בדומה לאופן שבו חברת SpaceX תומכת בנאס"א וסוכנויות חלל אחרות".

שמעון אלקבץ, מנכ''ל החברה / צילום: יח''צ
 שמעון אלקבץ, מנכ''ל החברה / צילום: יח''צ

בין לקוחות חברת Tomorrow.io עד כה ניתן למצוא את: Uber, Delta, Ford, National Grid ועוד.