הפתרון היצירתי של ממשלת ספרד לגרום לצעירים לעזוב את הבית של ההורים

הממשלה בספרד הסכימה על רפורמה שנועדה להוריד את מחירי השכירות ולהגדיל את מלאי הדיור בר-ההשגה • אחד הצעדים ברפורמה: מתן מענק לצעירים בגילאי 18 עד 34, שמרוויחים פחות מ-2,000 אירו לחודש • החוק החדש עדיין צריך לעבור אישור של הפרלמנט ועשוי לעבור שינויים לפני ההצבעה

צעירים במרכז ברצלונה, ספרד / צילום: Associated Press, Joan Mateu
צעירים במרכז ברצלונה, ספרד / צילום: Associated Press, Joan Mateu

ממשלת השמאל השולטת בספרד הסכימה על רפורמה ב שוק הדיור, שנועדה להוריד את מחירי השכירות, להגדיל את מלאי הדיור בר-ההשגה הנמצא בידי הרשויות ולעודד צעירים לעזוב את בתי הוריהם.

הממשלה, המורכבת מקואליציה של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (PSOE) ומפלגת השמאל הפופוליסטית "פודמוס", התלויה בתמיכת מפלגות קטנות אחרות מחוץ לקואליציה, דנה בסוגיה במשך חודשים ארוכים כחלק מהתקציב הכולל למדינה, על רקע עליית מחירי הדיור וקושי של צעירים רבים לשכור דירות. החוק החדש עדיין צריך לעבור אישור של הפרלמנט ועשוי לעבור שינויים לפני ההצבעה.

ראש הממשלה הספרדי פדרו סנצ'ז הודיע כי אחד הצעדים ברפורמה החדשה יהיה מתן מענק לצעירים בגילאי 18 עד 34, שמרוויחים פחות מ-2,000 אירו לחודש. מי שיענה לקריטריונים יקבל מענק בגובה של 250 אירו בחודש לטובת שכירת דירה. עוד לא ברור כיצד יחולק המענק, אך הממשלה מציעה להקצות אותו במשך שנתיים, כדי לסייע לצעירים לעזוב את בית הוריהם ולהתבסס באופן עצמאי.

 אחת המובילות באירופה באבטלת צעירים 

מדובר בסוגיה רגישה בחברה הספרדית, שבה צעירים עוזבים את הבית ארבע שנים מאוחר יותר בהשוואה לממוצע האירופי, לעתים על רקע קושי כלכלי. ספרד היא אחת המובילות באירופה באבטלת צעירים והמובילה בגוש האירו. 37% מתוך צעירים מתחת לגיל 25 אינם עובדים.

צעד נוסף שקיבל השראה מרפורמת השכירות של ברלין (שבסופו של דבר בוטלה על ידי בית המשפט החוקתי בגרמניה) הוא להקפיא ואף להפחית את מחירי השכירות באזורי ביקוש. לפי הדיווחים בספרד, הממשלה תעניק לממשלות המחוזיות השונות את הבסיס החוקי להקפיא שכר דירה או לדרוש הפחתת שכר דירה במקרים מסוימים ממי שמחזיקים יותר מעשר דירות. כך, תימנע הפגיעה במי שקנו דירה להשקעה ונסמכים עליה לטובת הפנסיה, אך רווחי חברות הענק וקרנות השקעה העוסקות בתחום ההשכרה עשויים להצטמצם. הממשלה מקווה כי הצעד יוביל להורדת מחירי השכירות באזורי ביקוש כתוצאה מכך. בנוסף, יוצעו סובסידיות מס למי שיש בבעלותו פחות מעשר דירות ויוריד את מחירי השכירות.

"מטרת החוק החדש היא לבלום את העלייה במחירי השכירות, ואף להוריד אותם", אמר השר פליקס בולנוס, האחראי על התיאום עם הפרלמנט. ההצעה אמורה לעלות להצבעה כחלק מהתקציב השנתי. בשל העובדה כי סנצ'ז עומד בראש ממשלת מיעוט, התקציב ורפורמת הדיור יהיו תלויים בתמיכת מחוקקים ממפלגות קטנות אחרות.

צעדים נוספים כוללים את העלאת הארנונה ומסים נוספים על בתים ודירות שאינם מושכרים, וכן חיוב כל פרויקט בנייה חדש להקצות כ-30% מהדירות בו לדיור-בר-השגה. הממשלה הספרדית שואפת להגדיל את נתח הדירות המוצעות לעשירון התחתון, מ-2% כיום, לשיעור גדול יותר בעתיד, ומתכוונת להקצות לכך כמיליארד אירו. עלות הרפורמה הכוללת צפויה לעמוד על כ-2.25 מיליארד אירו.

מפלגות האופוזיציה, וכן ארגוני בעלי דירות בספרד, ביקרו את הרפורמה הצפויה ואמרו כי מדובר ב"התערבות סוציאליסטית" בשוק הדיור וההשכרה.